afgekeurde boiler in huurappartement

huurder29
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

afgekeurde boiler in huurappartement

#1 , 08 mar 2016 10:22

Ik woon sinds kort in een appartement in Antwerpen. Ik heb een 3-6-9 contract getekend en woon er sinds vorige maand in. De boiler (op aardgas) was op die moment nog niet gekeurd, terwijl dit wel reeds moest gebeurd zijn door de vorige huurders. Zij zeiden dat zij dit uit het oog verloren waren en gingen dit laten doen, op hun kosten. Zo gezegd zo gedaan, hij is nu gekeurd en zij betalen.

Maar, pittig detail; de boiler is afgekeurd. Om te beginnen hangt deze op een heel ongelukkige plek; hoog boven het toilet in de badkamer, met de bovenzijde tot door het vals plafond. Aan die bovenzijde is normaal de plek waar de loodgieter de boiler zou moeten controleren aan de hand van meetnippels. Deze meetnippels zijn simpelweg niet aanwezig en kan de boiler dus onmogelijk gekeurd worden. Dit zag de loodgieter dat de keuring kwam doen meteen, en heeft deze dus gewoon meteen afgekeurd, het attest van keuring / reiniging gegeven en hij is vertrokken.

Ook is het zo dat de boiler zo geplaatst is, dat de uitlaat hiervan pal onder het wc-raam van onze bovenbuur gelegen is. Dit is volgens de controleur ook onwettig aangezien hij dus deze uitlaatgassen binnen kan krijgen als dat raam open staat.

Dus om het samen te vatten; wij zitten nu met een afgekeurde boiler, dat op een onwettige plek in onze badkamer geplaatst is.

Ik heb dit document uiteraard meteen doorgescand naar de huisbaas, waarop deze reageerde; “allemaal goed en wel, maar is de boiler gereinigd of enkel gekeurd? Voor de verbranding is het hoofdzaak dat alles proper is zodat er geen CO kan gevormd worden.”

Ik heb dus een flauw vermoeden dat deze boiler (dit zei de controleur ook) nooit gekeurd is voor ingebruikname, en de afgelopen jaren ook niet op een deftige manier is kunnen gecontroleerd worden op al de rest. Deze is volgens mij enkel wat gereinigd af en toe, “tegen de vorming van CO”. Ik ben als de dood voor een CO vergiftiging of iets dergelijks en vind dat ik genoeg huur betaal om een boiler te hebben dat in orde is!!

Ik heb afgelopen zaterdag gereageerd op de mail van de huisbaas, dat hij niet gereinigd is omdat ik hier niets van ken en dus niet wist dat deze moest gereinigd worden etc. Ik heb sindsdien nog geen antwoord ontvangen. Ik heb dus een beetje het gevoel dat het de huisbaas weinig kan schelen dat deze afgekeurd is, aangezien hij toch waarschijnlijk al wist dat deze afgekeurd ging worden door de plaatsing, en dat hij dus enkel hoopte dat hij wel proper gemaakt zou zijn.

Nu is dus mijn vraag: Wat moet ik nu doen? Wij zitten nu met een afgekeurde, niet proper gemaakte boiler, en de huisbaas laat nog steeds niet van zich horen. Volgens de controleur heeft hij 3 maanden tijd om dit in orde te brengen. Maar wat gebeurt hierna? En wat doen wij in de tussentijd?
Ik denk dat ik in de tussentijd al een CO melder ga kopen, just to be safe…

Alvast bedankt voor jullie inbreng!
Met vriendelijke groeten!
Laatst gewijzigd door huurder29 op 08 mar 2016 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 08 mar 2016 10:32

Je wacht nog een week af op bericht van je huisbaas.

Als deze niet reageert, stuur je een aangetekende zending naar hem met bericht dat je verwacht dat dit spoedig opgelost geraakt, en geef je hem hierin een redelijke termijn (14 dagen om op z'n minst een loodgieter langs te sturen om alles te bekijken lijkt mij redelijk).
Vermeld hier ook in dat het genot van je woonst gederft is omdat je geen warm water kunt gebruiken (bij gebrek aan een goede boiler).

Xenophon

#3 , 08 mar 2016 10:37

Het argument van uw verhuurder over onderhoud van die boiler is lachwekkend aangezien u er nog maar een maand woont, behalve indien expliciet anders bepaald in het contract dient u deze normaliter jaarlijks te onderhouden, nog tijd genoeg dus. Dat hij daar mee durft aankomen begrijp ik niet.

Schrijf hem een aangetekende brief met ingebrekestelling waarin u verwijst naar de afkeuring, de niet-reglementaire plaatsing, het risico voor uw veiligheid, de veiligheid van uw buur en de grote genotsderving die u ondervindt aangezien het toestel afgekeurd werd en u het bijgevolg niet veilig kan gebruiken. Geef hem 1 week tijd om het nodige te doen en de toestand in orde te brengen. Breng ook uw bovenbuur (die de gassen kan binnenkrijgen) op de hoogte.

U moet zien wat u doet, in uw plaats, ik zou in de tussentijd een CO-detector kopen zodat ik tijdens die week niet zonder warm water zat maar let op dat men uw bovenbuur niet met kersrode wangetjes van zijn toilet plukt en in een lijkwagen laadt.

reageert de verhuurder niet: roep hem op in verzoening bij de vrederechter.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

bambipower

#4 , 08 mar 2016 10:41

natuurlijk moet de boiler juist geplaatst worden, en goedgekeurd zijn.
Wat ik alleen niet snap : dat vorige huurders moesten zorgen voor de keuring? Volgens mij moet de huurder enkel instaan voor onderhoud en reiniging. De keuring is de verhuurder zijn taak.

mava105

#5 , 08 mar 2016 12:13

Je zou een woningonderzoek kunnen laten doen door de brandweer. Die keuren dergelijke situatie onmiddellijk af, en ik denk niet dat uw verhuurder een brief van die instantie zal naast zich neerleggen.

huurder29
Topic Starter

#6 , 08 mar 2016 12:20

Bedankt voor de snelle reacties mensen, al jullie hulp wordt geapprecieerd !
Je wacht nog een week af op bericht van je huisbaas.

Als deze niet reageert, stuur je een aangetekende zending naar hem met bericht dat je verwacht dat dit spoedig opgelost geraakt, en geef je hem hierin een redelijke termijn (14 dagen om op z'n minst een loodgieter langs te sturen om alles te bekijken lijkt mij redelijk).
Vermeld hier ook in dat het genot van je woonst gederft is omdat je geen warm water kunt gebruiken (bij gebrek aan een goede boiler).
Dat is een goed idee. Ik vermoed dat het deze richting uit zal moeten gaan...
Het argument van uw verhuurder over onderhoud van die boiler is lachwekkend aangezien u er nog maar een maand woont, behalve indien expliciet anders bepaald in het contract dient u deze normaliter jaarlijks te onderhouden, nog tijd genoeg dus. Dat hij daar mee durft aankomen begrijp ik niet.

...

reageert de verhuurder niet: roep hem op in verzoening bij de vrederechter.
Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt, of dat ik niet duidelijk genoeg was. Ik woon er inderdaad nog maar een maand maar de reiniging / controle was al overtijd, nog van bij de vorige huurders. Zij hadden dit niet tijdig laten doen, en dus moest dit nog gebeuren toen wij er in trokken. Zij hebben de loodgieter dan ook betaald.
Die aangetekende brief zal er inderdaad gaan komen als hij deze week niet meer reageert...
natuurlijk moet de boiler juist geplaatst worden, en goedgekeurd zijn.
Wat ik alleen niet snap : dat vorige huurders moesten zorgen voor de keuring? Volgens mij moet de huurder enkel instaan voor onderhoud en reiniging. De keuring is de verhuurder zijn taak.
Ja nu wordt er dus 1 en ander duidelijk voor me... De vorige huurders spraken altijd over de "keuring" dat nog diende te gebeuren, maar zij bedoelden hoogstwaarschijnlijk steeds "reiniging" van de boiler. Het ironische is dat ik hem nu dus wilde laten keuren en nu dan bovenkomt dat deze totaal niet gekeurd kan worden en dus ook hoogstwaarschijnlijk helemaal geen attest van ingebruikname heeft.
Ik heb me net even wat verder ingelezen ( http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... en-huurder# ) en inderdaad, de keuring is voor de verhuurder.
Ik ga hem deze week nog de simpele vraag stellen om me een kopie van het attest van ingebruikname door te sturen. Ik vermoed niet dat dit bestaande is, gezien de plaatsing van de boiler en de afkeuring afgelopen week. Zo kunnen we dan zien wat hij daar op te zeggen heeft en wat we verder gaan ondernemen...
Je zou een woningonderzoek kunnen laten doen door de brandweer. Die keuren dergelijke situatie onmiddellijk af, en ik denk niet dat uw verhuurder een brief van die instantie zal naast zich neerleggen.
Moest hij het hard spelen dan kan ik inderdaad aan zoiets denken, dank je voor de tip!

Naast dit alles wil ik nog wel kwijt dat ik het echt jammer vind van na een maandje er te wonen al meteen zo fel tekeer te moeten gaan. Ik wilde graag een positieve en aangename band hebben met de huisbazen... En op deze manier wordt dat onmogelijk, het zijn nogal hevige mensen dus ik heb eerlijk gezegd allesbehalve zin in een confrontatie hierover, maar moet aan mijn veiligheid (en die van mijn vriendin) denken. Ze hadden maar in orde moeten zijn bij de plaatsing, zeker?
Ik weet dat ik me niet schuldig moet voelen maar blijf het toch lastig vinden. Stel dat ze de problemen niet meteen kunnen oplossen, dan moet er een andere boiler komen of moet de huidige verplaatst worden, en zitten we met serieuze bouwwerken in ons nieuwe appartementje... Zucht!

Xenophon

#7 , 08 mar 2016 12:42

Ik kan me vergissen maar in principe mag een bona fide onderhoudstechnicus geen certificaat van onderhoud afleveren zonder voorbehoud indien het overduidelijk is dat de installatie niet conform is en een veiligheidsrisico inhoudt. Zijn aansprakelijkheid komt anders ook in het gedrang.

Het is beter om in goeie verstandhouding te leven met uw verhuurder, dat spreekt. Maar deze dient ook te begrijpen dat u voor zijn mooie ogen niet uw of iemand anders veiligheid op het spel gaat zetten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

huurder29
Topic Starter

#8 , 08 mar 2016 15:27

Ik had intussen nog een mailtje gestuurd om aan te halen dat ik graag wilde weten of de boiler gekeurd is bij ingebruikname en dat ik graag kopieën wilde van de laatste 2 reinigingsattesten.
Hij beweert nu dat hij die bij moet houden en niet ik. En dat ik , als ik me onveilig voel omdat de boiler onder een raam hangt, ik maar een ander appartement moet zoeken. hij kan namelijk niet verplaatst worden. (dit terwijl de ligging onder het raam onveilig is voor de bovenbuur, niet voor mij...)
Als we willen dat de ketel lager komt te hangen voor de keuring, dan zegt hij dat hij inderdaad 3 maanden tijd heeft om dit te doen en dat hij dan toegang tot ons appartement nodig heeft. Hier insinueert hij dus mee dat hij vaak bij ons binnen zal moeten zijn en hoopt hij waarschijnlijk dat dit mij afschrikt en ik het zo laat...

KJ86

#9 , 08 mar 2016 15:37

Aangezien het om een toestel met meetnippels gaat en het aangesloten is met een muurdoorvoer, is de kans groot dat je een gesloten toestel hebt.

Een gesloten toestel heeft heel weinig kans op CO-vergiftiging.

De oplossing is eenvoudig, vragen aan de verhuurder of dat hij een inspectieluik maakt in het plafond zodat het toestel tweejaarlijks kan uitgemeten worden. Het heeft geen zin om het attest te vragen van ingebruikname omdat toen het plafond waarschijnlijk nog niet geplaatst was.

De uitlaat die te dicht bij het raam van de bovenbuur zit, is uw probleem niet ( geen gevaar voor u) en is een zaak die verhuurder voor zichzelf moet uitmaken.
Misschien is het WC-raam boven dicht gevezen, dan mag de uitlaat wel volgens de regels van de verdunningsfactor.

huurder29
Topic Starter

#10 , 08 mar 2016 16:06

Aangezien het om een toestel met meetnippels gaat en het aangesloten is met een muurdoorvoer, is de kans groot dat je een gesloten toestel hebt.

Een gesloten toestel heeft heel weinig kans op CO-vergiftiging.

De oplossing is eenvoudig, vragen aan de verhuurder of dat hij een inspectieluik maakt in het plafond zodat het toestel tweejaarlijks kan uitgemeten worden. Het heeft geen zin om het attest te vragen van ingebruikname omdat toen het plafond waarschijnlijk nog niet geplaatst was.

De uitlaat die te dicht bij het raam van de bovenbuur zit, is uw probleem niet ( geen gevaar voor u) en is een zaak die verhuurder voor zichzelf moet uitmaken.
Misschien is het WC-raam boven dicht gevezen, dan mag de uitlaat wel volgens de regels van de verdunningsfactor.
Iemand met kennis van boilers, u komt als geroepen.

Het probleem is dat de controleur zei dat er geen meetnippels waren te zien... Dus ook al maakt hij een inspectieluik, dan kan hij hem toch nog steeds niet opmeten? Of kan je die meetnippels gewoon achteraf nog plaatsen en het toestel dus meetbaar maken?

Hij begint ook zelf meteen over het verlagen van de boiler en dan dus toegang nodig hebben tot het appartement, en zegt niets over meetnippels plaatsen en / of een inspectieluik... Dat is voor hem zelf toch ook veel minder werk ?

Wat je zegt over een gesloten toestel, stelt me al wel een beetje gerust...

mava105

#11 , 08 mar 2016 16:34

Kan je het plaatje met de gegevens en het type van het toestel zien? Wat staat daar op? Geef dat hier eens door.

KJ86

#12 , 08 mar 2016 19:23

Het probleem is dat de controleur zei dat er geen meetnippels waren te zien... Dus ook al maakt hij een inspectieluik, dan kan hij hem toch nog steeds niet opmeten? Of kan je die meetnippels gewoon achteraf nog plaatsen en het toestel dus meetbaar maken?
Dat maakt onderdeel uit van de ketel, zoiets moet je niet apart plaatsen.
Het probleem is dat het vals plafond, gelijk met bovenkant ketel is geplaatst, de meetnippels zijn onderdeel van de ketel en zitten vanboven op het toestel aan de aansluiting van de schoorsteen.
Als de verhuurder een opening maakt in het plafond ter grote van het meetinstrument kan de loodgieter het toestel uitmeten.

huurder29
Topic Starter

#13 , 09 mar 2016 06:24

Kan je het plaatje met de gegevens en het type van het toestel zien? Wat staat daar op? Geef dat hier eens door.
Het is een Thematek F24 E-B.
Dat maakt onderdeel uit van de ketel, zoiets moet je niet apart plaatsen.
Het probleem is dat het vals plafond, gelijk met bovenkant ketel is geplaatst, de meetnippels zijn onderdeel van de ketel en zitten vanboven op het toestel aan de aansluiting van de schoorsteen.
Als de verhuurder een opening maakt in het plafond ter grote van het meetinstrument kan de loodgieter het toestel uitmeten.
Dus volgens jou is het onmogelijk dat de boiler dit niet heeft, en zijn ze gewoon onzichtbaar door de slechte plaatsing?
Dat zou ook goed nieuws zijn natuurlijk...

chantika

#14 , 09 mar 2016 09:57

Thematek F24 E-B.

Gesloten, dus geen kans op co2 vergiftiging.

24 = iets meer dan 24 kw dus verplicht 2 jaarlijks nazicht indien niet anders vermeld in de overeenkomst.

Ik zie geen meetnippels op de handleiding van de boiler.

Ik zou het onderhoud laten uitvoeren door de fabrikant.

huurder29
Topic Starter

#15 , 09 mar 2016 10:16

Thematek F24 E-B.

Gesloten, dus geen kans op co2 vergiftiging.

24 = iets meer dan 24 kw dus verplicht 2 jaarlijks nazicht indien niet anders vermeld in de overeenkomst.

Ik zie geen meetnippels op de handleiding van de boiler.

Ik zou het onderhoud laten uitvoeren door de fabrikant.
Dankje voor deze informatie Chantika. Indien dit effectief een gesloten toestel is dan ben ik weer een pakje geruster. Niet dat ik twijfel aan wat je zegt, maar waar kan ik dit nagaan of nalezen dat dit een gesloten toestel is?

En los hiervan, waarom zijn hier geen meetnippels op als dit verplicht is voor keuring van ingebruikname? Dat snap ik niet zo goed.

thx!

Terug naar “Huren”