Ik kocht onlangs op een Nederlandse webshop een tof cadeautje voor mijn vriendin. Ik betaalde met bancontact*. Wat bleek: het product dat ik ontving was het product in een andere kleur. Natuurlijk wilde ik dit niet, en heb ik een mailtje gestuurd naar de verkoper. De verkoper excuseerde zich en zei:
"Mijn excuses hiervoor. Ik had je van te voren moeten inlichten. Het product dat je wilde was namelijk uitverkocht, degene die ik jou opsttuurde (in een ander kleur) was de laatste die ik nog had liggen. Je mag het mij terug sturen."
Allemaal goed en wel. Had ik een nogal drukke week en kon ik het pakket niet meteen verzenden. Omwille van de vertraging stuur ik uit vriendelijkheid nog een mailtje waarin ik meld dat het nog even kon duren, waarvoor mijn excuses. Waarop de verkoper mij stuurt:
"In de algemene voorwaarden staat er dat je na 7 dagen van ontvangst het product moet afleveren aan het retouradres. Nu kan je dus enkel ruilen, en zijn de verzendingskosten aan u".
Heb ik de webwinkel bekeken en de algemene voorwaarden, dat staat er effectief in. Maar dat is voor het herroepingsrecht.
Code: Selecteer alles
Artikel 6 - Herroepingsrecht bij levering van producten
6.1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 7 werkdagen. Deze termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens de consument.
Bovendien is het geen herroeping, want ik wilde dit product niet in eerste instantie. Het is de fout van de verkoper, en daarom gaat het hier over een non-conformiteit. Dan zijn er toch andere regels van toepassing?
Als ik juist ben - en spreek mij opnieuw gerust tegen - staat er volgens de Europese wetgeving een periode van 2 maanden op de retourtijd in zulke gevallen. Ben ik weer eens gaan snuffelen in hun algemene voorwaarden, en het staat er ook effectief anders in (weeral):
Code: Selecteer alles
Artikel 13 - Klachtenregeling
13.2. Indien de verkeerde artikelen zijn geleverd, zal “My Own Lingerie” in overleg met de consument de juiste artikelen toesturen zodra de reeds geleverde zending binnen 10 werkdagen, na ontvangst op het afleveradres, retour is ontvangen. De verzendkosten komen voor rekening van "My Own Lingerie".
Ik kan zo alles opzoeken goed en wel, maar ik betwijfel mijn eigen oordeel. Ik voel mij in elk geval bedot. Daarom zet ik het hier even op om de goede mening van jullie te kunnen horen. Wat kan ik doen als de verkoper mij blijft tegenstribbelen? Klacht neerleggen bij de consumentenbond? Ik wil er niet te moeilijk over doen, maar als men mij probeert te bedotten schiet ik wel recht...
Alvast bedankt!
*Bancontact: Had ik PayPal gebruikt, was de klus al geklaard