Verkeerd product: consument is de dupe?

Mindrone
Topic Starter

Verkeerd product: consument is de dupe?

#1 , 08 mar 2016 12:57

Dag allen,

Ik kocht onlangs op een Nederlandse webshop een tof cadeautje voor mijn vriendin. Ik betaalde met bancontact*. Wat bleek: het product dat ik ontving was het product in een andere kleur. Natuurlijk wilde ik dit niet, en heb ik een mailtje gestuurd naar de verkoper. De verkoper excuseerde zich en zei:

"Mijn excuses hiervoor. Ik had je van te voren moeten inlichten. Het product dat je wilde was namelijk uitverkocht, degene die ik jou opsttuurde (in een ander kleur) was de laatste die ik nog had liggen. Je mag het mij terug sturen."

Allemaal goed en wel. Had ik een nogal drukke week en kon ik het pakket niet meteen verzenden. Omwille van de vertraging stuur ik uit vriendelijkheid nog een mailtje waarin ik meld dat het nog even kon duren, waarvoor mijn excuses. Waarop de verkoper mij stuurt:

"In de algemene voorwaarden staat er dat je na 7 dagen van ontvangst het product moet afleveren aan het retouradres. Nu kan je dus enkel ruilen, en zijn de verzendingskosten aan u".

Heb ik de webwinkel bekeken en de algemene voorwaarden, dat staat er effectief in. Maar dat is voor het herroepingsrecht.

Code: Selecteer alles

Artikel 6 - Herroepingsrecht bij levering van producten 6.1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 7 werkdagen. Deze termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door of namens de consument.
Wat ik hierin zie, is fout. Staat niet in de Europese wet dat het herroepingsrecht minstens 14 dagen bedraagt? Hoe kunnen algemene voorwaarden in strijd zijn met de wet?

Bovendien is het geen herroeping, want ik wilde dit product niet in eerste instantie. Het is de fout van de verkoper, en daarom gaat het hier over een non-conformiteit. Dan zijn er toch andere regels van toepassing?

Als ik juist ben - en spreek mij opnieuw gerust tegen - staat er volgens de Europese wetgeving een periode van 2 maanden op de retourtijd in zulke gevallen. Ben ik weer eens gaan snuffelen in hun algemene voorwaarden, en het staat er ook effectief anders in (weeral):

Code: Selecteer alles

Artikel 13 - Klachtenregeling 13.2. Indien de verkeerde artikelen zijn geleverd, zal “My Own Lingerie” in overleg met de consument de juiste artikelen toesturen zodra de reeds geleverde zending binnen 10 werkdagen, na ontvangst op het afleveradres, retour is ontvangen. De verzendkosten komen voor rekening van "My Own Lingerie".
10 werkdagen? Maar dat hoort toch 2 maanden te zijn volgens de wet?

Ik kan zo alles opzoeken goed en wel, maar ik betwijfel mijn eigen oordeel. Ik voel mij in elk geval bedot. Daarom zet ik het hier even op om de goede mening van jullie te kunnen horen. Wat kan ik doen als de verkoper mij blijft tegenstribbelen? Klacht neerleggen bij de consumentenbond? Ik wil er niet te moeilijk over doen, maar als men mij probeert te bedotten schiet ik wel recht...

Alvast bedankt!

*Bancontact: Had ik PayPal gebruikt, was de klus al geklaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 08 mar 2016 13:01

Consumenten wetgeving geeft je bij online aankopen 14 dagen bedenktijd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat

#3 , 08 mar 2016 13:05

1 sluitend antwoord: wetgeving gaat boven voorwaarden.

Helaas bestaat er geen Europese wetgeving, maar richtlijnen die omgezet moeten worden naar lokale wetgeving.
Aangezien dit in Nederland gebeurd is, zul je die richtlijnen die je opgegeven hebt, moeten zoeken in de Nederlandse wet, en zo uitsluitsel vinden.

Reclame

sloeberken

#4 , 08 mar 2016 13:12

De Nederlandse wetgeving voorziet eveneens een bedenktijd van 14 dagen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2016 13:13

Denk dat de topic starter weinig hulp nodig heeft. Wat hij / zij schrijft lijkt me correct...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat

#6 , 08 mar 2016 13:22

Maar in dit geval is er sprake van een niet-comforme levering, en voor zover ik meteen kan vinden (via 1 snelle zoekopdracht, die misschien niet correct is), is de bedenktijd dan 10 jaar ipv 14 dagen.

WP002

#7 , 08 mar 2016 13:29

Klacht neerleggen bij het ECC

http://www.eccbelgie.be

Mindrone
Topic Starter

#8 , 08 mar 2016 19:06

Intussen is de verkoper akkoord gegaan. Ik ben echt opgelucht. Is er trouwens een manier om er voor te zorgen dat de post niet enkel aangetekend zenden, maar ook de staat van het object waarborgt om vast te stellen dat er van mijn kant geen schade kwam? "Je weet maar nooit"

Blaatpraat

#9 , 09 mar 2016 08:41

Je hebt ook de optie "verzekerd verzenden", waarbij bpost zichzelf verantwoordelijk stelt bij schade.

Terug naar “Consumenten Koop”