Faktuur betwisten na betaling

mtx250
Topic Starter

Faktuur betwisten na betaling

#1 , 06 mar 2016 18:23

Een aannemer plaatst een keuken. De offerte vermeld 10 keukenkasten. Via mail werd duidelijk gemaakt (voor plaatsing) dat er maar 9 nodig zijn. Er komt echter geen aangepaste offerte. In werkelijkheid zijn er ook maar 9 geplaatst. Doch de faktuur vermeld achteraf 10 keukenkasten. Er is dus één teveel gerekend. Dit valt niet op en de faktuur wordt betaald. Op de faktuur staat dat klachten ivm de faktuur 8 dagen na ontvangst met aangetekend schrijven gemeld moeten worden en dat er daarna geen klacht meer mogelijk is. De vraag: als mij nu een maand later opvalt dat die keukenkast teveel gerekend is heb ik dan nog recht op teruggave als particulier? Uiteraard kan ik steeds op goodwill van de aannemer rekenen. Maar stel dat deze dat niet ziet zitten. Heb ik juridisch een been om op te staan? Doet het er iets aan dat via email gemeld was dat er maar 9 nodig zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 06 mar 2016 18:31

Heeft de aannemer uw wijziging aanvaard?

mtx250
Topic Starter

#3 , 06 mar 2016 18:46

De aannemer was akkoord met de wijziging. Echter, als u bedoelt dat hij een aantoonbaar antwoord gegeven heeft, dan nee.
Ik bekijk het zo dat het plaatsen van maar 9 kasten een indirect bewijs hiervan is. Er werden 10 kasten betaald, maar er werden er maar 9 geleverd.

Reclame

pho450

#4 , 07 mar 2016 11:53

Elke aannemer die enigszins commercieel is ingesteld zal dit verrekenen. Bij gebrek aan een nieuwe offerte, heb je echter naar de minkost het raden en net om die reden sta je juridisch nergens. Als de aannemer zegt dat die 9 kasten exact evenveel kosten als 10 kasten kan je daar mijn inziens weinig tegen in brengen.

LeenW

#5 , 07 mar 2016 11:54

Als het kasten op maat zijn, kan de aannemer die ene kast ook niet zomaar terug in zijn magazijn zetten.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mar 2016 12:07

Wat is de prijs van een alleenstaand kastje ??

Het is niet zo dat de prijs van een keuken xxxxx gedeeld door het aantal kastjes de prijs is van één kastje.
is het een onderkast of bovenkast, hoe is de breedte enz..

Heeft de aannemer soms geen kast groter gemaakt dat ze voor twee tellen?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mtx250
Topic Starter

#7 , 07 mar 2016 13:07

Voor de duidelijkheid; de keukenkast betreft een hoge uitschuifbare opbergkast. Deze kast staat apart op de offerte met prijs, het gaat hier dus over een aanzienlijk bedrag. Het is niet zo dat de aannemer een verlies heeft en nu een kast moet weggooien. Het is ook niet zo dat de andere kasten nu duurder worden omdat er één wegvalt. Deze kast staat eigenlijk los van het geheel en is dus een apart item. Als de aannemer de kast toch voorzien had, dan had hij mij die kast ook kunnen leveren vermits ze aangerekend is. Mij een kast aanrekenen en ze dan niet leveren is volgens mij oplichterij. Hij heeft de kast dus niet geleverd omdat ik duidelijk meegedeeld heb dat ik de kast niet hoef. Als blijkt dat hij de kast toch heeft, tja, dan mag hij ze leveren en is de zaak ook opgelost.

Dus maw, ik ben er vrij zeker van dat er gewoon een vergissing gebeurd is bij de aannemer. De facturatiedienst heeft de instructie niet gekregen van de verantwoordelijke om de extra kast van de factuur af te halen en heeft zich gebaseerd op de offerte. Echter, omdat ik die factuur nu betaald heb ben ik, conform de voorwaarden op de factuur althans, voorbij de 8dagen en kan ik mij dus zogezegd niet meer beklagen. Mijn vraag is of dit klopt? Volgens mij heb ik ofwel recht op mijn kast, ofwel op een terugbetaling. Iets aanreken wat niet geleverd is kan toch nooit legaal worden dmv een verval datum?

LeenW

#8 , 07 mar 2016 13:10

U hebt zeker recht op uw kast, over een terugbetaling durf ik geen zeker antwoord geven.

mtx250
Topic Starter

#9 , 07 mar 2016 14:10

Ok, terugbetaling zal grijze zone zijn. Maar de aannemer kan zich dus niet beroepen op die clausule om te zeggen dat hij de kast nu niet langer moet leveren? Immers de clausule zegt dat ik na 8dagen afzie van eender welk bezwaar.

LeenW

#10 , 07 mar 2016 14:29

8 dagen lijkt mij persoonlijk geen redelijke termijn om een niet-conforme levering te melden.

Terug naar “Consumenten Koop”