Verkoper wil goederen terug na verkoop

Olliem
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verkoper wil goederen terug na verkoop

#1 , 28 feb 2016 15:45

Beste,

Onlangs dwaalde ik rond op een webshop en zag ik wel een heel goede aanbieding. Het toestel was als het ware gratis. Ik wist op voorhand dat de verkoop eventueel kon stop gezet worden maar waagde toch mijn kans. Tot mijn verbazing werd het product toch afgeleverd. Echter kort erna zagen ze hun fout in, ze wilden of het toestel of het nadien op de website vermelde bedrag terug. Echter heb ik en het toestel ontvangen en de factuur met het door mij betaalde bedrag. In mijn ogen zijn ze akkoord gegaan met de verkoopovereenkomst door beide af te leveren of zie ik dit verkeerd?

Met vriendelijke groeten,

Ollie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 28 feb 2016 17:46

Over welk verschil praten we hier ('normale' prijs vs hetgeen u betaald heeft)? De verkoper zal alleszins het grootste probleem hebben want indien u niet meewerkt moet hij naar de rechtbank trekken, het valt dan nog zeer te bezien of hij zijn gelijk zal halen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Olliem
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2016 18:14

Het verschil was meer dan 500euro. Ik betaalde 5euro inclusief verzending, ik dacht dus niet dat het product ooit zou geleverd worden maar blijkbaar toch wel. Dit is natuurlijk eigen aan deze tijd internetbestellingen en snelle leveringen dus blijkbaar weinig interne controle en communicatie om deze fouten tijdig te corrigeren. Maar een factuur is toch een factuur en verkoopovereenkomst of kan er hier ook gebruikt maakt worden van een bepaalde wet die fouten dekt?

Groeten,

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 28 feb 2016 18:32

Aangezien er effectief werd geleverd staat de verkoper zeer zwak.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 28 feb 2016 19:07

De facto staat de verkoper inderdaad zeer zwak; ik vermoed ook niet dat hij er een zaak zal van maken. Indien dat wel mocht gebeuren denk ik dat de uitkomst moeilijk voorspelbaar is. U had namelijk kunnen en moeten weten dat de prijs volstrekt irrealistisch was. Wacht af, als er een dagvaarding komt kan u nog schikken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 29 feb 2016 12:33

Verkoper heeft geen poot om op te staan, verkoop, levering en betaling zijn gebeurd.
Zou anders nogal simpel zijn om veel te verkopen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 29 feb 2016 12:43

De facto staat de verkoper inderdaad zeer zwak; ik vermoed ook niet dat hij er een zaak zal van maken. Indien dat wel mocht gebeuren denk ik dat de uitkomst moeilijk voorspelbaar is. U had namelijk kunnen en moeten weten dat de prijs volstrekt irrealistisch was. Wacht af, als er een dagvaarding komt kan u nog schikken.
langs de andere kant kan hij dit perfect gekocht hebben als cadeau voor anderen en daardoor niet meer in bezit hebben. Dan kan hem toch geen terugbetaling van een bepaalde prijs gevraagd worden?

Ik zie niet in hoe de rechter hier zou oordelen dat er sprake is van diefstal of dergelijke.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 29 feb 2016 13:16

De verkoop is gesloten.
Het koper heeft betaald, de verkoper heeft geleverd. De overeenkomst ligt dus in het verleden.
Argumenten als "de koper kan geweten hebben dat de gevraagde prijs onrealistisch is" gelden niet als de verkoop reeds gebeurd is. Als de verkoper levering zou weigeren dan kan hij zich (heel misschien) op bovenstaande argumenteren.
Echter als de verkoop reeds afgerond is kan die niet meer worden herroepen.

Verkoper heeft juridisch gezien dus niets en overeenkomst is afgerond.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 29 feb 2016 13:24

Diefstal zal het in geen geval zijn, dat beweer ik niet.

Maar bij dergelijke zeer grote verschillen tussen de betaalde en de 'normale' prijs rijst m.i. de vraag of er de facto een overeenkomst bestond. In hoofde van de verkoper wordt die vraag -rijkelijk laat- met neen beantwoord, vraag is of de koper bij het zien van het aanbod niet khad moeten weten dat er kennelijk een fout was en bijgevolg geen intentie om aan die voorwaarden tot een overeenkomst te komen.

Daarenboven zou men de algemene voorwaarden van de shop eens moeten bekijken en zien of daarin iets wordt gezegd over overduidelijke fouten in de prijsaanduiding. Bij het bestellen gaat men akkoord met de algemene voorwaarden.

Tenslotte is er het wettelijk verbod op verkopen met verlies dat op de proppen komt.

Let wel: ik heb sympathie voor de koper, het enige wat ik zeg is dat m.i., indien de verkoper er een zaak wenst van te maken deze -zoals in de meeste zaken- niet helemaal zonder munitie zit.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 feb 2016 13:52

Jaren geleden hetzelfde meegemaakt: webshop bood een bepaalde luxe-DVD box aan voor €8,5 ipv €85. Ik heb toen 10 van die boxen besteld en ook ontvangen= €85 betaald voor een bestelling de €850 waard was. Toen ik er nog 10 wou bijbestellen (ik was ook verbaasd dat de eerste 10 geleverd werden), kreeg ik een vriendelijke mail met excuses en dat men mij het betaalde bedrag voor de laatste 10 boxen ging terugbetalen, aangezien ze een fout gemaakt hadden in de prijs op hun site. Er werd ook expliciet in de mail gezet dat er voor de boxen die reeds geleverd werden, niets veranderde...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 29 feb 2016 13:52

ik bedoelde met "diefstal en dergelijke" iets héél ruims hoor, ik weet dat ik het niet goed formuleerde :).

Vraag is overigens ook of de aankoper particulier of professional was. Als er al een mogelijkheid voor de verkoper is, zal dit nog sterk hiervan afhangen, denk ik.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 29 feb 2016 14:19

Let wel: ik heb sympathie voor de koper, het enige wat ik zeg is dat m.i., indien de verkoper er een zaak wenst van te maken deze -zoals in de meeste zaken- niet helemaal zonder munitie zit.
De enige munitie die hij kan gebruiken is zijn eigen stommiteit. Of gaat hij beweren dat hij oneerlijke verkopen toepast.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Olliem
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 feb 2016 17:22

Beste forumleden,

Ja het bedrag was onrealistisch en ik had ook geen enkele hoop dat ik het zou ontvangen. In de voorwaarden staat niets vermeld over foute aanduidingen en die zou toch steeds gaan over fouten die voor de overeenkomst gebeuren?
Zo bestelde ik online en betaalde met Bancontact en kreeg meteen via mail het factuur doorgestuurd dus geen bestelbon en volgens mij zit hier de eerste fout bij de webwinkel. Toch versturen ze het product. Nu zeiden ze dat indien ik het product zou houden, ze het bedrag automatisch zouden afhouden. Dit kan toch niet met een Bancontact betaling?
Ja verkopen met verlies mag niet maar dat is het probleem van de verkoper. Als je slechte bedoelingen hebt zou je toch meteen meerdere bestellen of doorvertellen aan andere. Was trouwens particuliere aankoop.

Groeten,

mjers
Berichten: 1788

#14 , 01 mar 2016 08:09

Neen, mag inderdaad niet en is een arrogante reactie.
Nogmaals, de overeenkomst ligt in het verleden en is reeds afgesloten. Er is niets wat beide partijen nu nog kunnen doen. Die webwinkel kan in het slechtste geval naar de rechtbank stappen maar gaan nooit hun gelijk halen.

Ik maak de vergelijking met een auto.
Als jij morgen een auto verkoopt voor 100€ ipv 10.000 €. Jij krijgt een bod van een koper van 100€, jij aanvaard dit en ondertekend de verkoopsovereenkomst en geeft de auto mee.
De volgende dag merk jij de fout op... Denk je dat je dan nog naar het huis van de koper kan gaan en de auto terugeisen of eisen dat hij de resterende 9.900€ betaalt?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 mar 2016 09:27

Nu zeiden ze dat indien ik het product zou houden, ze het bedrag automatisch zouden afhouden. Dit kan toch niet met een Bancontact betaling?
Neen, dit kan niet, tenzij de webwinkel een domiciliëring zou hebben op uw bankrekening, maar daar zou u dan zelf een papier voor moeten ondertekend hebben (is ook niet gebruikelijk bij webwinkels). Aan uw bankrekening kan een webwinkel dus niet zomaar aan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”