Smaad aan de politie

Ikwilgewngelukkgzijn
Topic Starter

Smaad aan de politie

#1 , 13 feb 2016 20:35

Ik vertrok op mijn fiets aan het station maar ik was vergeten mijn lichtje op mijn fiets te zetten. Na honderd meter rijden merkte ik dat en ik stopte en begon in mijn rugzak naar mijn lichtje te zoeken. Terwijl ik aan het zoeken ben staat er plotseling een agent naast mij om mij een boete te geven voor zonder licht te rijden. Ik leg die agent uit uit dat ik juist had gemerkt dat ik mijn lichtje vergeten was en haal het uit mijn rugzak en plaats het op mijn fiets. Die zei ik ga u toch een boete moeten geven. Ik zie ja iedereen kan eens iets vergeten en ik ben juist gestopt omdat ik merkte dat ik geen lichtje ik heb maar 100 meter gerede n en ik haalde mijn lichtje juist uit mij rugzak doe nu eens serieus he. Maar die agent zei ja maar ik ga u toch een boete moeten geven

Toen ben ik die agent beginnen verwijten. Ik zei ja gij hebt zeker problemen thuis met uw vrouw en daarmee moet gij hier zo komen doen om u af te reageren en ik zei nog wel wat dingen. Toen schreef die mij op voor smaad aan de politie. Toen werd ik echt kwaad en gaf ik die agent een duw.

Nu ja ik weet dat ik juridisch gezien waarschijlijk in de fout ben gegaan. Ik reed inderdaad zonder licht en ik heb smaad aan de politie gepleegd. Die verkeersovertreding is een boete en die is niet zo hoog maar wat met smaad aan de politie. Ik veronderstel dat ik gewoon een boete zal krijgen maar hoe hoog is die?

Ook kan ik klacht indienen tegen die agent en waar? juridisch gezien was die mischien wel in zijn recht maar dit ruikt echt naar machtsmisbruik. En kan ik zo aan mijn boetes ontkomen? Die duw geven aan die agent was waarschijnlijk wel een grote fout van mij.
uwe kleine meenemen naar festivals doe je niet! blijf dan in het geheel gewoon thuis!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 13 feb 2016 20:38

Smaad? Maak er maar slagen en verwondingen aan een agent in functie van. U reactie was compleet fout, vooral omdat hij u een terechte boete gaf. Waar gaat u de agent voor aanklagen? Voor zijn job te doen?

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 14 feb 2016 06:44

Wat me nog het meest verwondert is dat u denkt klacht te kunnen indienen tegen die agent om aan uw boetes te ontkomen. Maak er inderdaad maar slagen en verwondingen van, zoek een advocaat en bereid u voor op uw verhoor en verschijning voor de rechtbank. Wat is er overigens gebeurd ná die duw?

U bent in fout over heel de lijn, onwaarschijnlijk dat u dat zelfs niet inziet; als dit uw discours blijft wanneer de zaak voorkomt zal het interessant worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

WP002

#4 , 14 feb 2016 13:21

Nu moest u eens in de schoenen van die agent staan en verwijten krijgen over u en uw vrouw... het begrip empathie is u blijkbaar volkomen vreemd, en schuldbesef ook. Vooral klacht indienen tegen de agent als u het nog wat erger wil maken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 feb 2016 17:56

Strafbaar art 278 ev.
U hebt twee PV eerste voor rijden zonder lichten - lichten niet aanwezig. Bevoegde RB politierechtbank
Laster en eerroof (SW art 443 e.v. )en smaad (SW art 278 e.v.) en opzettelijke slagen en verwondingen (SW art 398 ev)
Hoe rekening met verdubbeling van straf als er ook maar enige bloeduitstorting is geweest een eenvoudige schram is voldoende.

Iemand die voorbij het rode verkeerslicht is gereden kan toch ook niet zeggen ...ja maar dat was een minuut gelden en nu rij ik toch niet voorbij het rode licht.
Trouwens een verkeersovertreding is een aflopend feit en vergt geen inzicht dus het immaterieel bestanddeel van een misdrijf is niet vereist het louter plegen is voldoende.

Als u - wat uw goed recht is een klacht indient bij vb comité P - zal er na onderzoek nog een derde rechtszaak volgen wegens tergend en roekeloos met een mogelijk fikse schadevergoeding als gevolg.
In al deze zaken is de correctionele rechtbank bevoegd.

Wat is er inderdaad daarna gebeurd - mocht u gaan... dan hebt u nog geluk want de politieambtenaar (vanaf de graad van inspecteur) had u van uw vrijheid kunnen beroven en voor een officier gerechtelijke politie kunnen brengen met een arrestatie tot gevolg en contact met pdK.
Een agent van politie had u weerhouden en dan verder zie hoger.

Gebruiker21

#6 , 15 feb 2016 11:09

Nu ja ik weet dat ik juridisch gezien waarschijlijk in de fout ben gegaan.
Waarschijnlijk? :) :) :)
Ook kan ik klacht indienen tegen die agent en waar?
Klacht indienen? :D :D :D
dit ruikt echt naar machtsmisbruik.
Machtsmisbruik? :lol: :lol: :lol:
En kan ik zo aan mijn boetes ontkomen?
Stand up comedy op het juridisch forum!
Die duw geven aan die agent was waarschijnlijk wel een grote fout van mij.
Terug "waarschijnlijk"?

Man, je bent kansloos. Als je echt gewn gelukkig wil zijn, zal je toch wat meer verstand moeten aankweken, hoor. Laat dit allemaal een goede les zijn en draag de gevolgen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Super0072

#7 , 15 feb 2016 15:44

Om nog maar eens de zoveelste te zijn, misschien helpen herhalingen...

U reed zonder licht, punt. Dat mag niet, en staat in onze wet. De politie dient om er voor te zorgen dat de wet nageleefd wordt. Dus van machtsmisbruik is GEEN sprake, dat is onze samenleving die functioneert zoals het hoort. Wat jij hoorde te doen is dit aanvaarden en je erover zetten.

Jouw scheldpartij en jouw duw zijn dan ook nog eens een inbreuk tegen de wetten.

Wat je mag verwachten is dus een pakketje van je verkeersboete, smaad aan de politie en slagen en verwondingen aan een agent in functie. Je mag ook verwachten dat die agent enkele dagen werkonbekwaam zal zijn, en een reeks kosten op jou zal verhalen. En ja, ook bij een "duw".

Als u klacht tegen die agent indient kan er nog een bijkomend staartje komen, iets in de aard van onnodige rechtzaak en laster en eerroof.

Rapture

#8 , 23 feb 2016 15:55

Om nog maar eens de zoveelste te zijn, misschien helpen herhalingen...

U reed zonder licht, punt. Dat mag niet, en staat in onze wet. De politie dient om er voor te zorgen dat de wet nageleefd wordt. Dus van machtsmisbruik is GEEN sprake, dat is onze samenleving die functioneert zoals het hoort. Wat jij hoorde te doen is dit aanvaarden en je erover zetten.

Jouw scheldpartij en jouw duw zijn dan ook nog eens een inbreuk tegen de wetten.

Wat je mag verwachten is dus een pakketje van je verkeersboete, smaad aan de politie en slagen en verwondingen aan een agent in functie. Je mag ook verwachten dat die agent enkele dagen werkonbekwaam zal zijn, en een reeks kosten op jou zal verhalen. En ja, ook bij een "duw".

Als u klacht tegen die agent indient kan er nog een bijkomend staartje komen, iets in de aard van onnodige rechtzaak en laster en eerroof.
Werkonbekwaam na een duw? Really? Ik hoop dat onze arm der wet in de praktijk geen slap handje is dat al dagen werkonbekwaam is na een duw.

Super0072

#9 , 23 feb 2016 19:10

Werkonbekwaam na een duw? Really? Ik hoop dat onze arm der wet in de praktijk geen slap handje is dat al dagen werkonbekwaam is na een duw.
Tuurlijk zijn ze niet persé effectief werkonbekwaam. Maar als jij na een lichte schermutseling naar de dokter gaat met pijn in je nek, of schouder, en ze vinden niet direct iets, krijg je al een paar dagen ziekenverlof. Ah ja, ze zeggen, "die schouder heeft rust nodig".

Reken daar nog eens bij de "psychologische druk" van een gewelddadige confrontatie. Er zijn dokters die je met schouder en stress een week of twee thuis zetten.

En als er dan getuigen zijn, of het is een beëdigd persoon, en je bent in je recht, kan je proberen die paar dagen werkonbekwaamheid te recupereren van de dader.

Het gaat dan misschien zelfs niet over "een slap handje" te zijn, maar over zoveel mogelijk uit de situatie te halen. En begin als dader maar eens het tegendeel te bewijzen.

Gebruiker21

#10 , 25 feb 2016 08:36

Het gaat dan misschien zelfs niet over "een slap handje" te zijn, maar over zoveel mogelijk uit de situatie te halen. En begin als dader maar eens het tegendeel te bewijzen.
En volldig terecht dat een agent er alles probeert uit te halen. Als het andersom is, kom je net hetzelfde tegen: Mensen die de boel opjutten en dan door de politie weggevoerd worden, zijn de eerste om te roepen dat de politie overdreven geweld gebruikt heeft, maar als ze zelf een agent een stamp geven (ik doel hier niet op de topic starter, laat dit duidelijk zijn), dan moet een agent zo kleinzerig niet zijn het maar laten gebeuren? Ik dacht het niet. Agressie naar politie toe is nooit goed te keuren, net zoals onnodige agressie van de politie zelf ook nooit goed te keuren is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke

#11 , 25 feb 2016 09:54

Laat duidelijk zijn, TS is volledig in fout, en hij zaal daar de gevolgen van dragen.

Maar laten we eerlijk zijn, vaak is de tussenkomst van politie een groter probleem dan het probleem waarvoor ze tussengekomen zijn.
Er zijn er toch wel een paar die zuiver uit zijn op confrontatie, en het bevestigen van hun autoriteit ipv het oplossen van een conflict met de wet als stok achter de deur.
Flikken die bekeuren niet om de veiligheid te waarborgen, maar gewoon omdat ze er lol in hebben. En dit laatste weet ik uit zeer goede bron!

Gebruiker21

#12 , 25 feb 2016 10:48

Giserke, jij laat hier in verschillende posts uw mening over de politie horen, maar deze strookt niet met de werk-ethiek van 99,9% van de agenten. Zoals in elk beroep heb je hier en daar een rotte appel, maar doen uitschijnen dat veel agenten op macht beluste, geweldadige, bijna sadistische mensen zijn, is compleet fout. Ik ken persoonlijk een aantal politie-agenten (heb er enkele in de vriendenkring, en ook ééntje in de familie) en dit zijn stuk voor stuk mensen die hun job met hart en ziel doen en in het belang van de maatschappij werken. Als ik al eens collega's van die kennissen tegen kom, merk ik dezelfde ingesteldheid. Ook over onze wijkagent, agenten die aan de school van de kinderen helpen oversteken, etc... Kan ik niet slechts vertellen. Ook de weinige keren dat ik met de wagen tegengehouden ben, waren de agenten correct en beleefd (net als ikzelf, trouwens). Ik weerleg dus volledig de bewering van uw "goede bron" dat "flikken" zuiver uit zijn op confrontatie, etc... Ik betwist niet dat er wel zo ééntje zal te vinden zijn in België, maar dat er in elk corps zo wel enkele tussen zitten, betwijfel ik zeer sterk!

LeenW

#13 , 25 feb 2016 10:59

Laat duidelijk zijn, TS is volledig in fout, en hij zaal daar de gevolgen van dragen.

Maar laten we eerlijk zijn, vaak is de tussenkomst van politie een groter probleem dan het probleem waarvoor ze tussengekomen zijn.
Er zijn er toch wel een paar die zuiver uit zijn op confrontatie, en het bevestigen van hun autoriteit ipv het oplossen van een conflict met de wet als stok achter de deur.
Flikken die bekeuren niet om de veiligheid te waarborgen, maar gewoon omdat ze er lol in hebben. En dit laatste weet ik uit zeer goede bron!
Eigen ervaringen zijn niet representatief voor een algemeen beeld.

giserke

#14 , 25 feb 2016 22:00

Giserke, jij laat hier in verschillende posts uw mening over de politie horen, maar deze strookt niet met de werk-ethiek van 99,9% van de agenten. Zoals in elk beroep heb je hier en daar een rotte appel, maar doen uitschijnen dat veel agenten op macht beluste, geweldadige, bijna sadistische mensen zijn, is compleet fout. Ik ken persoonlijk een aantal politie-agenten (heb er enkele in de vriendenkring, en ook ééntje in de familie) en dit zijn stuk voor stuk mensen die hun job met hart en ziel doen en in het belang van de maatschappij werken. Als ik al eens collega's van die kennissen tegen kom, merk ik dezelfde ingesteldheid. Ook over onze wijkagent, agenten die aan de school van de kinderen helpen oversteken, etc... Kan ik niet slechts vertellen. Ook de weinige keren dat ik met de wagen tegengehouden ben, waren de agenten correct en beleefd (net als ikzelf, trouwens). Ik weerleg dus volledig de bewering van uw "goede bron" dat "flikken" zuiver uit zijn op confrontatie, etc... Ik betwist niet dat er wel zo ééntje zal te vinden zijn in België, maar dat er in elk corps zo wel enkele tussen zitten, betwijfel ik zeer sterk!
Wetenschappelijke studies omtrent het profiel van het soort mensen die zich aangetrokken voelen tot het politieambt spreken U nochtans tegen.

DavidP585

#15 , 25 feb 2016 22:43

bedoeld u nu Amerikaanse studies over Amerikaanse politieagenten? (Je weet wel een land waar de sheriff ook verkozen moet geraken).

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”