Wij hebben een probleem met ons raam dat uitgeeft naar het terras.
Een kiepraam. Deze heeft het op 30 december begeven.
Hieronder moet je verstaan : dat het onderste scharnier scheef stond ten op zichte van de kader. Het stond 4 cm open terwijl het bovenaan gesloten was.
Het is een nieuwbouw en wij wonen hier sinds 1 jaar. Ondertussen waren ze al verschillende ramen terug komen vervangen omdat er vetplekken in de ramen waren. De techniekers die dit zijn komen uitvoeren deden dit in onderaanneming voor de firma. En ze waren niet van de handigste. Bij het buitendragen van 1 van de ramen hebben ze de bovenkant van de deur beschadigd. En bij het uitnemen van de vleugel hebben ze de kalk van de muur beschadigd.
Nu terug naar het probleem. Het stond dus 4 cm open. In de weet dat er op die dag niemand meer zou kunnen langskomen om het probleem op te lossen en om te vermijden dat wij, door een vallend raam, gewond zouden raken. Heb ik mijn voet te het raam gezet om het volledig te kunnen sluiten.
De ramenplaatser is langs geweest op 5 januari om het desbetreffende raam te herstellen. En heeft toen vastgesteld dat het scharnier uit de aluminium gescheurd is.
Nu stelt zich het volgende:
De ramenplaatser heeft dit in zijn 20 jarige carrière nog nooit meegemaakt. En legt de schuld bij ons voor het uitgescheurde scharnier. De verhuurder doet hetzelfde. Nu word er van ons geëist dat wij het raam laten maken door de desbetreffende ramenplaatser.
Dus wij mogen ook niet bij een andere firma een offerte laten maken. Dit zou zinloos zijn want wij moeten sowieso voor deze ramenplaatser kiezen.
De herstelling zou € 2713,00 bedragen.
En er word nu gedreigd om ons voor de vrederechter te trekken omdat wij enerzijds de oorzaak van het 'uit de kom' komen van het scharnier in twijfel trekken. En anderzijds omdat het wat te lang duurt voor de huurder eer wij actie ondernemen.
Met in acht name dat wij wel degelijk offertes aan het opvragen zijn, naar de verzekering gestapt zijn en dat ik niet alle dagen thuis ben, regelmatig in het buitenland ben voor mijn werk. Het komt zeker in orde maar de verhuurder heeft geen geduld. (begrijpelijk ik zou misschien ook wel zo reageren)
Maar toch ben ik niet overtuigd dat de schade enkel door ons zou voortgebracht zijn. En denk ik dat het een zaak is dat al langer aan het 'werken' was op het welbepaalde scharnier.
Vooral, omdat het raam nu beter open en dicht gaat. (bedoelende : de zwaaiende beweging en niet specifiek het sluiten of openen) En het rare is, het scharnier is nu maar voorlopig in de vleugel gelijmd...
Graag jullie mening.