schade aan raam

jorisdu
Topic Starter

schade aan raam

#1 , 21 feb 2016 11:40

Hallo,

Wij hebben een probleem met ons raam dat uitgeeft naar het terras.
Een kiepraam. Deze heeft het op 30 december begeven.
Hieronder moet je verstaan : dat het onderste scharnier scheef stond ten op zichte van de kader. Het stond 4 cm open terwijl het bovenaan gesloten was.

Het is een nieuwbouw en wij wonen hier sinds 1 jaar. Ondertussen waren ze al verschillende ramen terug komen vervangen omdat er vetplekken in de ramen waren. De techniekers die dit zijn komen uitvoeren deden dit in onderaanneming voor de firma. En ze waren niet van de handigste. Bij het buitendragen van 1 van de ramen hebben ze de bovenkant van de deur beschadigd. En bij het uitnemen van de vleugel hebben ze de kalk van de muur beschadigd.

Nu terug naar het probleem. Het stond dus 4 cm open. In de weet dat er op die dag niemand meer zou kunnen langskomen om het probleem op te lossen en om te vermijden dat wij, door een vallend raam, gewond zouden raken. Heb ik mijn voet te het raam gezet om het volledig te kunnen sluiten.

De ramenplaatser is langs geweest op 5 januari om het desbetreffende raam te herstellen. En heeft toen vastgesteld dat het scharnier uit de aluminium gescheurd is.

Nu stelt zich het volgende:

De ramenplaatser heeft dit in zijn 20 jarige carrière nog nooit meegemaakt. En legt de schuld bij ons voor het uitgescheurde scharnier. De verhuurder doet hetzelfde. Nu word er van ons geëist dat wij het raam laten maken door de desbetreffende ramenplaatser.
Dus wij mogen ook niet bij een andere firma een offerte laten maken. Dit zou zinloos zijn want wij moeten sowieso voor deze ramenplaatser kiezen.

De herstelling zou € 2713,00 bedragen.

En er word nu gedreigd om ons voor de vrederechter te trekken omdat wij enerzijds de oorzaak van het 'uit de kom' komen van het scharnier in twijfel trekken. En anderzijds omdat het wat te lang duurt voor de huurder eer wij actie ondernemen.

Met in acht name dat wij wel degelijk offertes aan het opvragen zijn, naar de verzekering gestapt zijn en dat ik niet alle dagen thuis ben, regelmatig in het buitenland ben voor mijn werk. Het komt zeker in orde maar de verhuurder heeft geen geduld. (begrijpelijk ik zou misschien ook wel zo reageren)
Maar toch ben ik niet overtuigd dat de schade enkel door ons zou voortgebracht zijn. En denk ik dat het een zaak is dat al langer aan het 'werken' was op het welbepaalde scharnier.
Vooral, omdat het raam nu beter open en dicht gaat. (bedoelende : de zwaaiende beweging en niet specifiek het sluiten of openen) En het rare is, het scharnier is nu maar voorlopig in de vleugel gelijmd...

Graag jullie mening.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2016 12:39

Het haperen bij een Draai-kip vleugel is dikwijls veroorzaakt door een slechte afregeling, en/of verkeerde manipulatie door de gebruiker Het is zeer gemakkelijk op te lossen door een bijregelen. Meer dan waarschijnlijk zal het een verkeerde handeling van uwentwege geweest zijn, want na 1 jaar zou een verkeerde afstelling al vroeger aan het licht zijn gekomen.
In plaats van er uw voet tegen te zetten, had je beter een AS naar de verhuurder gericht.
Om van zijn waarborg te kunnen genieten is het verplicht dezelfde aannemer te gebruiken voor de herstelling.
Door uw voet tegen het raam te zetten heb je het ernstig beschadigd. Aan u nu om het te herstellen of te vervangen.
Logica: een raam dat bovenaan nog vasthangt en enkel onderaan los is kan normaal gezien niet vallen. niet vallen

jorisdu
Topic Starter

#3 , 21 feb 2016 14:25

En wat als het raam onderaan verder zou gezakt zijn?
Wat dan ook zorgt dat het scharnier bovenaan het zou begeven?
Daar was ik bang voor. Want dat scharnier zit daar ook maar gewoon los in.

Afbeelding

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 feb 2016 14:40

Ik heb hetzelfde voorgehad met een nieuw draai-kip raam.
Mijn nochtans gewaardeerde echtgenote wou het snel sluiten terwijl het in kipstand stond.
Ze draaide het handvat te snel (vooraleer raam dichtgedrukt was) naar onder, waardoor de deur zich gedeeltelijk
uit de hengsels trok.
Maar ik heb mijn voeten in bedwang gehouden en op internet opgezocht wat je moet doen om die deur
terug in een normale stand te krijgen zonder brokken te maken!
Ik vrees dat je er dus niet aan ontkomt, maar de kostprijs van de herstelling lijkt me wel ongelooflijk hoog.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jorisdu
Topic Starter

#5 , 21 feb 2016 14:45

Ja, het probleem van het in kiepstand te zetten dat ken ik. Maar dat was helemaal niet het geval. Heb ook aan dat klepje zitten 'prutsen', het handvat in de andere richting gezet. Maar dat bleef ook allemaal zonder resultaat hoor.

Het bestek dat ik gekregen heb is als volgt :

• Vaststelling van de schade + voorlopige reparatie = 456,00 €
• Bestelling profielen + hermaken vleugel + nieuwe beslagset = 872,00 €
• Uitnemen bestaande vleugel + herplaatsen nieuwe = 985,00 €
Inclusief uitnemen en herplaatsen glas (ca 100 kg)

Bovenstaande acties samen bedragen = 2.313,00 € excl BTW

Terug naar “Huren”