betaling onkosten kinderen bij co-ouderschap

kate.ahn
Topic Starter

betaling onkosten kinderen bij co-ouderschap

#1 , 09 sep 2008 13:36

Mijn vriend is gescheiden met EOT in een co-ouderschap. Hij heeft de kinderen 5,5 en zijn ex 8,5 dagen (3 kinderen). Dit vooral op haar vraag omdat ze het moeilijk had om de kinderen langer te missen, deels ook door werk van mijn partner)
Zijn ex krijgt kindergeld, heeft de kinderen ten laste en krijgt nog es 90 euro om de dagen dat ze de kinderen meer heeft te compenseren. (samen toch zo'n 750 euro per maand) Volgens de EOT moet zij volledig instaan voor de gewone verblijfsoverstijgende kosten van de kinderen. Daar heeft zij problemen mee en komt herhaaldelijk af met facturen ivm kledij en schoolkosten, enz...waarvan hij de helft zou moeten betalen. Daar hij over geen kindergeld en zo beschikt, doet hij dit niet. Hij mag van haar ook in niets beslissen. Zo betaalt zij enkel voor sporten en verenigingen die haar voorkeur wegdragen. Van ons moeten ze bv. naar de ksa (wat ze ook graag doen), maar dit lidgeld moet mijn partner dan maar zelf ophoesten.
Zo zijn er nog tal van voorbeelden.
Nu, doordat ik in beeld gekomen ben en dus ook kan instaan voor de opvang van de kinderen en door werkverandering van mijn partner, zouden we graag de kinderen een volledige week hebben. Mijn partner zou graag daarbij een kindrekening openen waar zowel hijzelf als zijn ex aankunnen. Zo kan er eerlijk omgegaan w met het kindergeld en kan alles eerlijk gedeeld worden en niet volgens haar willekeur.
Natuurlijk houdt zij dat tegen: zij wil enkel een 7/7 regeling als ze alles mag houden en hij de helft van alles betaald.
Volgens onze advokaat zal de rechter de 7/7 regeling niet goedkeuren omdat de EOT nog maar een jaar geleden opgesteld is. Hij is wel ervan overtuigd dat mijn partner idd. niet moet helpen betalen voor de gewone verblijfsoverstijgende kosten (wel voor de buitengewone verblijfsoverstijgende kosten, wat wij niet betwisten)
Heeft hier iemand ervaring mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VISSER

#2 , 10 sep 2008 08:32

Zet dat idee van de kinderrekening maar uit jullie hoofd! Dit is niet werkbaar als er enige storing zit op de relatie van je partner en diens ex.
Het is idd praktisch dat je beiden aan het geld voor de kinderen kan, maar deze medaille heeft ook een keerzijde. Naast het feit dat ze aan elkaar verantwoording schuldig zijn, blijven er nog de ongetwijfeld talloze discussies die er ontstaan, mocht het geld op een bepaald moment ontoereikend zijn. Dan moeten beiden elk voor hun deel weer bijstorten, maar de ene gaat dat voor de andere niet willen doen, omdat de ene van de andere altijd gaat denken dat die kosten heeft gemaakt die overbodig, of buitensporig geweest waren, etc.

Wij hebben er zelf lang aan gedacht om het op die manier te doen, maar zijn er al gauw van afgestapt.

Nu beheert één ouder het budget (kindergeld + alimentatie + eigen bijdrage), wat overzichtelijk is, én ook beheersbaar. Als de andere ouder iets nodig heeft van kleren of zo, zorgt de ene ouder daarvoor. En dat loop heel vlot.

Je ziet maar wat je met deze raadgeving doet.

Veel succes!

kate.ahn
Topic Starter

#3 , 10 sep 2008 08:51

Je hebt een punt. Als de contacten niet goed liggen, zullen er altijd problemen zijn. Hetgene je voorstelt, gebeurt nu, maar ze vraagt voortdurend geld aan mijn partner, terwijl ze alles al heeft. En dat is enorm vervelend. Ze zegt dan bv. tegen de kinderen dat papa voor niets wil betalen. Kleertjes krijgen ze van mama, maar eigenlijk zijn die toch ook van papa? Zo krijgt hij dan de oude, afgedragen kleren en lopen ze bij mama met nieuwe kleren rond. Wij kopen dan zelf nieuwe, maar betalen dat dan van ons loon. Dat vinden we niet echt eerlijk. En dat is dan maar 1 voorbeeld.
Op die manier kan hij nooit es zelf iets beslissen voor de kinderen. Als hij ze inschrijft voor ksa, moet hij het zelf betalen. Paardrijden bij mama w van kindergeld betaald, enz..
De vraag is, hoe kan je dit oplossen op een eerlijke manier?

Reclame

VISSER

#4 , 10 sep 2008 09:09

Dit is inderdaad een vervelende situatie.

Bij ons beheer ik het budget, en vraagt mijn ex bijna nooit nieuwe kleren. Hij laat ze eerder rondlopen in te kleine kleren dan iets te vragen. Ik moet dus zelf maar raden wanneer ze iets nieuws nodig hebben. Ik koop wel elk seizoen wat nieuws voor elk van de kinderen (3) en verdeel die nieuwe kleren over de twee ouders. Eerlijk is eerlijk.

De kinderen weten ook goed dat ik alimentatie krijg van hun papa en dat daarmee alles betaald wordt, tenminste alles wat "normaal" is.

Bij ons zit het probleem eerder in de buitengewone kosten. Ex zegt dan: ja, laat ze maar op kamp gaan. Maar als de rekening dan volgt, dan zegt hij dat hij dat niet kan betalen.

Wat jullie situatie betreft: als jullie de kleren uit eigen zak blijven betalen, gaat de tegenpartij dit natuurlijk alleen maar goedkeuren, en halsstarrig blijven. Ik ga er van uit dat het in de akte EOT zo vermeld staat, dat alle verblijfsoverstijgende kosten worden betaald met kindergeld en alimentatie. In dat geval kan je toch de rekening van de kleren voorleggen aan haar, niet? Als ze halsstarrig weigert te terug te betalen, denk ik toch dat je een punt hebt, om naar de rechter te stappen (uiteraard pas als het bedrag voldoende groot is).

Ik raad jullie aan alles zoveel mogelijk via mail te vragen aan de tegenpartij. Kan als bewijsmateriaal dienen later. Geen enkele rechter gaat het goedkeuren dat een kind niet naar een jeugdbeweging mag gaan, maar wel paardrijden. Natuurlijk blijf je met de praktische kant zitten, dat er niet naar de ksa zal gegaan worden als de kindjes bij de tegenpartij verblijven....

bemiddelaar

#5 , 10 sep 2008 09:18

je partner kan ook met de andere ouder rond tafel gaan zitten, eventueel met de hulp van een bemiddelaar in familiezaken om zo duidelijke afspraken te maken omtrent de kostenregeling.

Eventueel kan er afgesproken worden dat het ene jaar de mama beheerder is van de verblijfsoverstijgende kosten en het andere jaar de papa. Andere mogelijkheid is duidelijker afspreken waarvoor er wel extra betaald wordt en waarvoor niet.

kate.ahn
Topic Starter

#6 , 10 sep 2008 10:37

Ze zijn al 4 keer bij een advokaat-bemiddelaar geweest, maar ze komen er niet echt uit omdat ze ivm 7/7 regeling elke keer van gedacht veranderd. Ze wil eerst zeker weten dat ze haar geld niet moet afgeven. Zo ontstaat een ja-nee spelletje dat onhoudbaar is voor de kinderen. Mijn partner heeft de strijd nu opgegeven voor hen te sparen. Hij wil niet meer vechten. Het enige wat hij gedaan heeft is nog eens wat info gaan winnen bij een advokaat en die zal nu een brief schrijven dat ze geen enkel recht heeft om aan hem nog geld te vragen, zodat ze mss stopt met dat pestgedrag.

bemiddelaar

#7 , 10 sep 2008 21:30

misschien is een welzijnswerker-bemiddelaar (dwz een bemiddelaar met als basisdiploma maatschappelijk werker / psycholoog / psychotherapeut / orthopedagoog) hierin meer gepast daar deze meer getraind zijn vanuit hun basisopleiding om de onderliggende bekommernissen naar boven te halen én de effecten van het conflict op de kinderen zichtbaar te maken

rambina

#8 , 10 sep 2008 22:00

Wij hebben hier Bi-locatie verkregen 7/7. Mijn vriend zijn ex krijgt het kindergeld en heeft alle voordelen.
Voor de speciale school en medische kosten moet mijn vriend 2/3 betalen.

De eerste week weigerde ze nog kledij mee te geven (kledij die hij ook betaald had), ze eiste dat we zelf alles moesten kopen.
Nu gaat ze winkelen en koopt maar op en vraagt dan 2/3 aan mijn vriend.
Dus nu maakt ze nog steeds mijn vriend zijn geld op (allé dat probeert ze)
Sportschoene, rugzak enz, heel gemakkelijk als je maar 1/3 moet betalen en het kindergeld hebt.
Het is elke keer weer een gedreig over mail.

Als je iets op papier laat zetten, doe het dan deftig, er zijn zoveel dingen waar je aan moet denken.
justice will be done

j.demoor

#9 , 13 sep 2008 11:30

“Art.1288...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen,kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2°(ouderlijk gezag en het 3°(onderhoudsbijdrage) van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.”(Gerechtelijk Wetboek).

Die ingrijpende wijzigingen kunnen zich uiteraard ook het eerste jaar na de totstandkoming van de overeenkomst EOT voordoen.‘door werkverandering van mijn partner’ zou zulke ingrijpende wijziging kunnen zijn.

“Art.69.§ 1 De kinderbijslag en het kraamgeld worden uitgekeerd aan de moeder.Als de moeder het kind niet daadwerkelijk opvoedt, wordt de kinderbijslag betaald aan de natuurlijke of rechtspersoon die deze rol vervult.Wanneer de twee ouders die niet samenwonen het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek en het kind niet uitsluitend of hoofdzakelijk door een andere bijslagtrekkende wordt opgevoed, wordt de kinderbijslag integraal aan de moeder uitbetaald. Toch wordt de kinderbijslag op zijn vraag integraal aan de vader uitbetaald, wanneer het kind en hijzelf dezelfde hoofdverblijfplaats hebben...Op verzoek van de beide ouders kan de uitbetaling gebeuren op een rekening waartoe zij beiden toegang hebben. Wanneer de ouders niet overeenkomen over de toekenning van de kinderbijslag, kunnen zij de arbeidsrechtbank vragen om de bijslagtrekkende aan te duiden en dit in het belang van het kind...”(19 DECEMBER 1939. _ Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiderS.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

belcina

#10 , 28 nov 2012 16:37

Wij hebben ook een gemeenschappelijke kinderrekening maar DIT WERKT NIET zolang KLEDING bij de verblijfsgebonden kosten is opgenomen.

Wij zijn er dus achter dat kleding voor ons geen verblijfsgebonden kost is. Met uitzondering van schoenen en jassen.
De kinderen moesten telkens heen en weer met een koffer en als moeder vond dat ze te kort had kocht ze maar bij en wij maar betalen.
Bijgevolg konden de verblijfsoverstijgende kosten niet meer met de kinderrekening betaald worden en moest er steeds bijgestort worden.

Als de kinderen bij ons komen hebben ze kleren aan van de ex-partner. Als ze terug gaan hebben ze opnieuw deze kleren aan.
Tussentijds doen ze kleren aan die we zelf hebben aangekocht voor en met de kinderen.

OEI
Ik zie plots dat dit al een oud bericht is. Ik ga het toch posten. Misschien toch interessant voor anderen.

Camille

#11 , 29 nov 2012 16:40

Bij ons is het co-ouderschap 7/7 sinds kort in voege. Voordien hadden wij de kinderen van mijn partner slechts 1 weekend om de 14 dagen. Volgens onze advocaat konden we de aanvraag tot co-ouderschap niet verliezen, aangezien het nu meer en meer de regel is dat kinderen evenveel bij papa als mama moeten kunnen vertoeven. De vader wordt niet langer benadeeld.

regeling:

kindrekening waarop het kindergeld wordt gestort. daarmee worden alle betalingen uitgevoerd mbt school, hobby's, medische kosten alsook gemeenschappelijke kledij (schoenen en jassen). Dus geen broeken of shirts, die blijven bij de ouder die het aankoopt.

aan te raden is om een volledig excell document op te stellen met wat je met het kindergeld wil betalen, en wat door de ouders apart betaald moet worden. Dit laten ondertekenen door beide ouders. is bij ons zo gebeurd en voorgelegd aan de rechtbank.

op die manier hebben wij een vrij rustige, normale co-ouderschapregeling zonder geruzie over geld.

Terug naar “Echtscheiding”