Betwisting factuur

Nimbus
Topic Starter

Betwisting factuur

#1 , 11 feb 2016 09:38

Hi,

Korte schets, ik vraag een instantie om info, we leggen een afspraak telefonisch vast. In mijn opzicht was dit vrijblijvend er is van geen aanrekening gesproken. Een offerte en mogleijkheden overlopen als het ware.
Men komt langs we bespreken voor een halfuurtje wat zaken, deze persoon moet nog wat huiswerkdoen, zegt dat dit aangerekend zal worden aan x prijs. Is nogal vaag in de duurtijd zegt wel een uurprijs, maar zegt dat dit niet lang in beslag zal nemen. Het is een simpele berekening, max een uur of 2.

Fast forward een maand later, krijg ik een factuur in de bus zonder geen omschrijving van de verdeling van kosten. Dit aan dubbel de prijs van de eerder uit de mouw geschudde 1-2 uren. Een vrij halucinant bedrag. Mocht men hun diensten aanvaarden op maandelijke basis komt men niet aan dit bedrag.

Mijn reactie: ik bel die persoon op dat ik niet akkoord ben. Hun kantoor was toe voor de feestdagen dus een aangetekend schrijven zou nutteloos zijjn. Wij komen telefonisch overeen dat ik een mail stuur en hij bevestigd dat ik niet akkoord ga met de factuur. Fast forward 2 maand. Geen enkele correspondentie behalve een voicemail waar men zei als men niet binnen de 5 dagen betaald het dossier zal overgemaakt worden aan hun raadsheer die me dan zal dagvaarden.

What now?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2016 12:32

. Hun kantoor was toe voor de feestdagen dus een aangetekend schrijven zou nutteloos zijjn. Wij komen telefonisch overeen ?
Dat snap ik niet. Het zijn juist de telefonische kontaknames die nutteloos zijn, gezien niet aantoonbaar.
Een aangetekend schrijven kan ook Na de feestdagen worden aangeboden en is dan nog even nuttig.

Nimbus
Topic Starter

#3 , 11 feb 2016 16:00

De gsm van die agent werd beantwoord. Waar wij zijn overeengekomen dat ik een e-mail stuur waar ik de factuur betwist en deze is dan ook beantwoord als zijnde ontvangen.

Reclame

roharro

#4 , 11 feb 2016 16:28

Moeilijk te beoordelen waarover het gaat.
Veel te cryptische uitleg.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Nimbus
Topic Starter

#5 , 12 feb 2016 08:08

Hi,

Korte schets, ik vraag een instantie om info van een boekhouder, we leggen een afspraak telefonisch vast. In mijn opzicht was dit vrijblijvend er is van geen aanrekening gesproken. Een offerte en mogleijkheden overlopen als het ware. Ik wil een zelfstandige activiteit starten.
Men komt langs we bespreken voor een halfuurtje wat zaken, deze persoon moet nog wat huiswerkdoen, zegt dat dit aangerekend zal worden aan x prijs. Is nogal vaag in de duurtijd zegt wel een uurprijs, maar zegt dat dit niet lang in beslag zal nemen. Het is een simpele berekening, max een uur of 2.
Een paar loon situaties.

Fast forward een maand later, krijg ik een factuur in de bus zonder geen omschrijving van de verdeling van kosten. Dit aan dubbel de prijs van de eerder uit de mouw geschudde 1-2 uren. Een vrij halucinant bedrag.
Mocht men hun diensten aanvaarden op maandelijke basis komt men niet aan dit bedrag.

Mijn reactie: ik bel die persoon op dat ik niet akkoord ben. Hun kantoor was toe voor de feestdagen dus een aangetekend schrijven zou nutteloos zijjn. Gezien het feit dat je binnen de 14 dagen moet aantekenen.
Wij komen telefonisch overeen dat ik een mail stuur en hij bevestigd dat ik niet akkoord ga met de factuur. Fast forward 2 maand. Geen enkele correspondentie behalve een voicemail waar men zei als men niet binnen de 5 dagen betaald het dossier zal overgemaakt worden aan hun raadsheer die me dan zal dagvaarden.

What now?

Xenophon

#6 , 12 feb 2016 08:59

U maakt een redeneerfout door te veronderstellen dat u niet tijdig aangetekend had kunnen protesteren. Het feit dat ze gesloten zijn of niet doet niets ter zake, wat belangrijk is, is dat u kan bewijzen hen tijdig te hebben verwittigd. Indien u een schriftelijke bevestiging (mail) hebt van het feit dat de betwisting ontvangen werd is dat al iets.

Moeilijk te beoordelen of het excessief is zonder het bedrag te kennen uiteraard. Wat hallucinant lijkt voor u kan perfect normaal zijn voor mij of vice versa. Maar mij lijkt het logisch dat betaald wordt voor al de tijd die in het contact werd gestoken; de persoon in kwestie is niet voor zijn hobby eventjes komen keuvelen met u.

Weet dat voor een advocaat bv rond de 100 EUR + BTW/uur gebruikelijk is qua tarief.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Nimbus
Topic Starter

#7 , 12 feb 2016 13:46

Dat kan allemaal goed zijn maar is de bedoeling niet dat men VOOR men langskomt de kost afspreekt? Het is easy zo te werk te gaan. Men komt langs zegt 2 uur werkt te hebben en men krijgt een factuur in de bus van om en bij de 400 euro met een referentie op de factuur die evengoed 12345 kan zijn.

Wat mijn echte vraag hier is, waar sta ik op vlak van dat ik betwist, men mij niet contacteerd maar ineens overgaat tot 'dagvaarding' via voicemail.

Xenophon

#8 , 12 feb 2016 13:51

Er zal wel een deurwaarder langskomen om u te dagvaarden, of u krijgt een oproeping. Wat u op zijn minst kan doen is het niet betwiste gedeelte van de factuur betalen, dan komt u tenminste niet als een zuivere wanbetaler over want zelfs indien uw logica gevolgd wordt bent u minstens 2 uur verschuldigd.

Indien u zekerheid had gewild had u op het ogenblik van het bezoek maar een expliciete schriftelijke overeenkomst moeten sluiten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

roharro

#9 , 12 feb 2016 14:03

Het is een simpele berekening, max een uur of 2.

Maar man toch. Als het zo simpel was en u zelfs wist hoe lang er werk aan was, waarom
hebt u dan beroep gedaan op die dienst?
Weigert u soms ook uw dokter te betalen omdat hij eerst geen schriftelijke offerte heeft gemaakt van de kosten
van zijn onderzoeken?

Nimbus
Topic Starter

#10 , 12 feb 2016 14:13

Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest. - nog niet tot het 2de stadium geraakt blijkbaar.

Nimbus
Topic Starter

#11 , 12 feb 2016 14:56

@Xenophon: Bedankt, dit zal ik dan per direct ook doen. Ik had op iets meer dialoog gerekend van hun kant.

Xenophon

#12 , 12 feb 2016 15:03

Zend hen wel een brief waarin u vermeldt dat de betaling slaat op het door u niet betwiste gedeelte van de vordering maar dat deze geenszins een erkenning inhoudt voor het saldo.

sloeberken

#13 , 12 feb 2016 15:09

Op einde van de rit gaat het u meer kosten, die boekhouder zal wel zijn kosten in detail voorleggen.
Misschien kan er ook wat respect af tegenover andere forum leden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#14 , 12 feb 2016 15:14

@Xenophon: Bedankt, dit zal ik dan per direct ook doen. Ik had op iets meer dialoog gerekend van hun kant.
Kan u dan echt niet tot een minnelijke schikking komen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro

#15 , 12 feb 2016 16:02

TS gaat met zijn sm... tegen een betonnen muur aanlopen.

Terug naar “Andere”