huur vanaf 1 februari, domicilie

kwispel
Topic Starter

huur vanaf 1 februari, domicilie

#1 , 06 feb 2016 16:24

Ik huur nieuw appartement vanaf 1 februari, maar door omstandigheden ( sleutel iets later dan verwacht, mensen die me zouden helpen verhuizen, konden niet) ben ik nog niet verhuisd, maar ik las dat je 8 werkdagen hebt om je domicilie door te geven. Betekent dat dat ik woensdag als uiterste datum een mail naar de gemeente mag sturen ( of me aanmelden).
Stel: tegen dan heb ik nog altijd niets staan hier, is er dan een minimum van dingen die er moeten staan? Ik heb zelf geen wagen en indien mijn verhuisvrienden nogmaals hun beloftes verbreken, moet ik andere mensen aanstellen en dat kan nog x aantal dagen extra geven. Dus graag wat meer info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 06 feb 2016 16:48

Woon je intussen nog steeds op je oude domicilie?

Xenophon

#3 , 06 feb 2016 17:11

Meld u aan of geef het elektronisch door. Kan nu al; dan zal binnen enkele dagen in principe de wijkagent langskomen om te controleren, bent u er niet, geen probleem, deze komt dan terug. Het enige wat u beter niet doet is hem/haar binnenlaten in een leeg appartement want dat geeft problemen.

Wanneer wordt vastgesteld dat u er effectief verblijft wordt uw domicilie retroactief tot de dag van de melding daar geplaatst.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

sloeberken

#4 , 06 feb 2016 18:01

Vanaf je er definitief woont moet je binnen de 8 dagen dit aangeven op de burgerlijke stand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kwispel
Topic Starter

#5 , 06 feb 2016 18:21

ik slaap nog op oude domicilie, hier hangt geen licht op, heb hier nog geen bed of tafel, meubelen, staat vol met dozen met mijn spullen. Mijn helpers konden niet dit weekend en beloven dat het volgende week zal zijn.
8 dagen, ik dacht 8 werkdagen, dus als ik goed reken, is dat tot en met woensdag. Mag de wijkagent het huurcontract vragen? Dat loopt vanaf 1 februari.

artemis

#6 , 06 feb 2016 18:51

Ik denk dat je je wat onnodig zorgen maakt.
Je 'woont' nu dus nog op je oude adres door omstandigheden, en dat is dan gewoon de realiteit.
Wijkagent gaat in principe geen huurcontract vragen. Trouwens, veel mensen hebben bij een verhuis twee overlappende overeenkomsten lopen, laatste maand op oude adres en eerste maand op nieuwe adres die samenvallen. Het staat iedereen dan vrij om tijdens die maand te verhuizen wanneer het hen past/best uitkomt, en vervolgens hun adreswijziging door te geven.

Xenophon

#7 , 06 feb 2016 19:18

Hangt ervan af, toen ik me terug in Brussel geïnstalleerd heb kon ik de adresverandering elektronisch doorgeven maar moest wel een scan van een huurcontract of eigendomsakte ge-upload worden. Daarnaast is er dan nog een controle van een wijkagent maar die was eerder summier zal ik maar zeggen. Enfin, ik vind ook dat TS zich om niets zorgen maakt. Ben eens benieuwd of het nieuwe adres ook zulke homerische posts gaat opleveren....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

kwispel
Topic Starter

#8 , 06 feb 2016 19:22

Off topic: ik ontmoette al een buurvrouw die kwam aanbellen om te zeggen dat die van het tweede appartement op de vierde verdieping niet juist is in zijn hoofd, hij misdoet niemand iets, maar ik kom u wel zeggen dat ze hem al weggestoken hebben.

artemis

#9 , 06 feb 2016 20:17

En wat als je dan bv intrekt bij je partner of bij een familielid Xenonphon? Dan heb je ook geen huurcontract. Domicilie gaat toch om de feitelijke situatie, zelfs krakers worden ingeschreven in hun kraakpand.

En dan hangt het er nog van af van waar naar waar je verhuist. In de loop van mijn leven (wat meer dan een halve eeuw) ben ik meerdere keren verhuisd binnen de stad Antwerpen. Nog nooit in mijn leven een wijkagent aan de deur gehad voor een domiciliewijziging! Die procedure wordt hier nog steeds stelselmatig overgeslagen, zelfs heel recent nog bij vrienden die binnen A verhuisd zijn.
Bij een eerste inschrijving in A wordt er gecontroleerd, daarna bij een verhuizing binnen A niet.
En nu jij ;)
Laatst gewijzigd door artemis op 06 feb 2016 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Xenophon

#10 , 06 feb 2016 20:30

En wat als je dan bv intrekt bij je partner of bij een familielid Xenonphon? Dan heb je ook geen huurcontract. Domicilie gaat toch om de feitelijke situatie, zelfs krakers worden ingeschreven in hun kraakpand.

En dan hangt het er nog van af van waar naar waar je verhuist. In de loop van mijn leven (wat meer dan een halve eeuw) ben ik meerdere keren verhuisd binnen de stad Antwerpen. Nog nooit in mijn leven een wijkagent aan de deur gehad voor een domiciliewijziging! Die procedure wordt hier nog steeds stelselmatig overgeslagen, zelfs heel recent nog bij vrienden die binnen A verhuisd zijn.
En nu jij ;)
Ik zeg niet dat het verplicht is (contract); voor verhuizingen binnen de gemeente bij mensen die er reeds eerder woonden wordt het niet gevraagd maar gewoon om aan te tonen dat ik het niet uit m'n duim aan het zuigen ben:

Que faut-il faire si l'on vient d'une autre commune?

se présenter le plus rapidement possible à la salle des guichets du service population
se munir des cartes d'identité du ménage pour y faire la déclaration d'arrivée (Modèle 2) + original et copie du bail ou attestation de propriété
DELAI: le plus rapidement possible
PRIX: gratuit (Si un accusé de réception est demandé: 8€)
soit via le site web (IRISbox)
Pour une première inscription, il faut que le bail soit enregistré au Ministère des Finances, Bureau d’enregistrement

http://www.schaerbeek.be/demarches-admi ... ion-belges

En pas daarna komt oom agent langs om te checken. Hoe ze het nu doen indien er een kraker zich ergens wenst te domiciliëren, geen idee eerlijk gezegd.

artemis

#11 , 06 feb 2016 21:31

Ik geloof je Xenophon ;)

Misschien dat die krakers die hun domicilie krijgen in hun kraakpand gewoon binnen dezelfde gemeente verhuisd zijn, ik weet het niet maar voor een deel van hen werkt het systeem wel degelijk zo. Er zijn in elk geval genoeg krakers gedomicilieerd in hun kraakpand.

Alle gekheid op een stokje... Ik begrijp nog steeds niet waarom er bij een verhuis binnen een grote stad als bv Antwerpen geen vaststelling door de wijkagent gedaan wordt. Het is net in de grootsteden dat de meeste domiciliefraude voorkomt. Ik ben absoluut geen fan van hem maar zelfs onze Zwarten Bever laat die procedure onaangeroerd en laat alles verder kabbelen zoals het was.

KJ86

#12 , 06 feb 2016 22:15

Alle gekheid op een stokje... Ik begrijp nog steeds niet waarom er bij een verhuis binnen een grote stad als bv Antwerpen geen vaststelling door de wijkagent gedaan wordt. Het is net in de grootsteden dat de meeste domiciliefraude voorkomt. Ik ben absoluut geen fan van hem maar zelfs onze Zwarten Bever laat die procedure onaangeroerd en laat alles verder kabbelen zoals het was.
Dat wist ik niet.
Als je alle verhuizers in Antwerpen wil bezoeken, zal je waarschijnlijk een tweede politiekorps nodig hebben.

artemis

#13 , 06 feb 2016 22:39

Dat wist ik niet.
Als je alle verhuizers in Antwerpen wil bezoeken, zal je waarschijnlijk een tweede politiekorps nodig hebben.
Wat wist je niet KJ86?
Leg mij eens uit waarom je een verhuizer van pakweg Schoten naar Merksem gaat checken maar een verhuizer van Hoboken naar Borgerhout niet? Of een verhuizer van Astridplein naar Groenplaats?

sloeberken

#14 , 06 feb 2016 22:50

Afdwalen van de gestelde vragen van TS, is niet leuk en heel verwarrend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”