Indien tot oktober of december wil dat ook zeggen dat er nog kosten zijn na juni die kunnen worden aangerekend. Die opname is pas in juni 2016
Ik begrijp ook niet waarom TS beweert dat het jaar al afgesloten is.
Ik zal nog eens proberen.
Wij hebben gemeenschappelijke verwarming, beheerd door een externe firma.
Het persoonlijk verbruik wordt geregistreerd via warmteopnemers.
Maandelijks betalen wij een provisie op de verwarming. Deze provisie wordt maandelijk via domiciliëring, door de verhuurder, afgehouden.
Om de 12 maanden, jaarlijks, wordt door een erkende firma, op een afgesproken datum, waar verplicht een huurder of een afgevaardigde van de huurder, aanwezig moet zijn, door deze firma alle meterstanden voor persoonlijk gebruik verwarming en water en alle verbruik voor de gemeenschappelijke ruimtes geregistreerd. Iedere huurder moet tekenen voor akkoord voor alle opgenomen verbruik.
Jaarlijks wil niet zeggen, van 1 jan tot 31 december, maar hier bedoelen we een periode van 12 maanden. Vandaar de naam, een jaar is ook 12 maanden.
Met behulp van deze data berekend de externe firma hoeveel ieder gebruiker, voor de verstreken jaarlijkse periode, moet betalen voor zijn eigen verbuik en voor de gemeenschappelijke ruimtes. De jaarlijks verbruik wordt ook als basis genomen om de maandelijkse provisie verwarming te berekenen.
Praktijkvoorbeeld : ik start in het voorbeeld vanaf 2012, maar is in werkelijkheid veel vroeger.
Ik betaal 300 euro provisie per maand.
Een jaar bestaat uit 12 maanden.
In mei 2012 krijg ik een brief, op datum x in juni komen we de opnames doen. U of afgevaardigde moet aanwezig zijn.
juni, meteropnames worden gedaan. We tekenen voor akkoord.
juli - aug - sep In september krijgen we de afrekening van de laatste jaarlijkse opname periode. De reeds gedane provisies worden erbij gehaald, teveel betaald word afgehouden van de volgende huur, en eventueel een nieuwe berekening van de maandelijkse provisie verwarming.
oct - nov - dec - jan - feb - mar - apr
In mei 2013 krijg ik een brief, op datum x in juni komen we de opnames doen. U of afgevaardigde moet aanwezig zijn.
juli - aug - sep In september krijgen we de afrekening van de laatste jaarlijkse opname periode. De reeds gedane provisies worden erbij gehaald, teveel betaald word afgehouden van de volgende huur, en eventueel een nieuwe berekening van de maandelijkse provisie verwarming.
In mei 2014 krijg ik een brief, op datum x in juni komen we de opnames doen.U of afgevaardigde moet aanwezig zijn.
In mei 2015 krijg ik een brief, op datum x in juni komen we de opnames doen. U of afgevaardigde moet aanwezig zijn.
juni, meteropnames worden gedaan. Mijn afgevaardigde tekend voor akkoord.
juli - aug .
Sep - geen afrekening van de laatste jaarlijkse opname.
Oct - geen afrekening van de laatste jaarlijkse opname.
Nov - geen afrekening van de laatste jaarlijkse opname.
Dec - geen afrekening van de laatste jaarlijkse opname.
Jan - geen afrekening van de laatste jaarlijkse opname.
Feb - tot op heden nog geen afrekening.
Begint toch wel lang te duren voordag ik de afrekening krijg. Hoelang zou dit kunnen duren? Oh, ik herinner me, er is ergens een juridisch forum. Kan daar de vraag stellen.
Mijn vraag op dit juridisch forum is : Heeft de wetgever, specifiek ergens bij het huurrecht, een maximum periode bepaald dat er moet zijn tussen opname van alle meteropnames/kosten en het versturen van de afrekening?
Mijn vraag gaat over een tijdspanne, hoelang.
Als je dan een antwoord krijgt in de stijl van "je moet rekening houden met de verlieswarmte in de buizen".
Ik dacht dit antwoord eerst een grap was, maar nee hoor, was serieus bedoeld. Dan kan je me toch echt niet kwalijk nemen dat ik deze persoon rangschik onder, okay.
De eerste 4 paginas met antwoorden gaan over, type van warmteopnemers, verlies in buizen, en dat ik het maar niet wil begrijpen. Ik ben zelfs uitgeroepen tot bezitter van verschillende waanvoorstellingen omdat ik vraag, is er een maximum periode voorzien?
In mijn specifieke situatie had ik ook aangegeven dat ik het apartement begin juni verlaten heb, moest dringend naar het Azie.
Ik heb gewoon de verhuurder beloofd, wetende dat het apartement leeg is, ik betaal nog huur tot eind december. Ik kon niet direct overgave/overname doen.
In juli begint dus de nieuwe jaarlijkse periode. Ik betaal nog altijd 300 euro provisie verwarming. In october is overgave apartement. Er wordt opnieuw een opname van alle meters gedaan. Hier staan alle meters op nul, logisch, apartement is leeg vanaf juni, en ik blijf provisie verwarming betalen tot en met december.
- ik ben niet boos op de verhuurder
- ik ga niet naar het vredegerecht
- laatste keer, ik wilde gewoon weten of er een maximum periode voorzien is voor het versturen van de factuur/afrekening.
Als iemand zegt, neen, geen maximum periode voorzien voor verzenden van een factuur, vind ik dit vreemd, en wil graag wat bewijs erover zien.
idem als ook iemand ja zegt.