Eindafrekening huur, vrijgave waarborg en provisie verwarming

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Eindafrekening huur, vrijgave waarborg en provisie verwarming

#61 , 03 feb 2016 23:21

Indien tot oktober of december wil dat ook zeggen dat er nog kosten zijn na juni die kunnen worden aangerekend. Die opname is pas in juni 2016
Ik begrijp ook niet waarom TS beweert dat het jaar al afgesloten is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#62 , 03 feb 2016 23:46

Nog vergeten ... contract van korte duur of van lange duur en begindatum van contract.

eddy_rayong
Topic Starter

#63 , 04 feb 2016 00:33

TS is hier blijkbaar nog één iemand vergeten in het verhaal, die de zaak nog wat langer kan laten aanslepen, alhoewel het mogelijk is dat er geen is: DE SYNDICUS.
Geen syndicus aanwezig.

Reclame

eddy_rayong
Topic Starter

#64 , 04 feb 2016 00:42

Indien tot oktober of december wil dat ook zeggen dat er nog kosten zijn na juni die kunnen worden aangerekend. Die opname is pas in juni 2016
Ieder jaar is er een jaarlijkse opname. In Juni was de standaard jaarlijkse opname. In juli start dan het nieuwe jaar. In juni 2016 is dan weer een nieuwe jaarlijkse opname.

Begin juni verlaat ik het apartement, en eind juni is de standaard jaarlijkse opname.

Het apartement staat leeg.

Eind october is pas officiele overgave/overname. In overgave documenten moeten de meterstanden worden ingegeven, alle standen op 0.

eddy_rayong
Topic Starter

#65 , 04 feb 2016 03:07

Ik zal nog eens proberen.

Wij hebben gemeenschappelijke verwarming, beheerd door een externe firma.

Het persoonlijk verbruik wordt geregistreerd via warmteopnemers.

Maandelijks betalen wij een provisie op de verwarming. Deze provisie wordt maandelijk via domiciliëring, door de verhuurder, afgehouden.

Om de 12 maanden, jaarlijks, wordt door een erkende firma, op een afgesproken datum, waar verplicht een huurder of een afgevaardigde van de huurder, aanwezig moet zijn, door deze firma alle meterstanden voor persoonlijk gebruik verwarming en water en alle verbruik voor de gemeenschappelijke ruimtes geregistreerd. Iedere huurder moet tekenen voor akkoord voor alle opgenomen verbruik.

Jaarlijks wil niet zeggen, van 1 jan tot 31 december, maar hier bedoelen we een periode van 12 maanden. Vandaar de naam, een jaar is ook 12 maanden.

Met behulp van deze data berekend de externe firma hoeveel ieder gebruiker, voor de verstreken jaarlijkse periode, moet betalen voor zijn eigen verbuik en voor de gemeenschappelijke ruimtes. De jaarlijks verbruik wordt ook als basis genomen om de maandelijkse provisie verwarming te berekenen.

Praktijkvoorbeeld : ik start in het voorbeeld vanaf 2012, maar is in werkelijkheid veel vroeger.

Ik betaal 300 euro provisie per maand.

Een jaar bestaat uit 12 maanden.

In mei 2012 krijg ik een brief, op datum x in juni komen we de opnames doen. U of afgevaardigde moet aanwezig zijn.
juni, meteropnames worden gedaan. We tekenen voor akkoord.
juli - aug - sep In september krijgen we de afrekening van de laatste jaarlijkse opname periode. De reeds gedane provisies worden erbij gehaald, teveel betaald word afgehouden van de volgende huur, en eventueel een nieuwe berekening van de maandelijkse provisie verwarming.
oct - nov - dec - jan - feb - mar - apr

In mei 2013 krijg ik een brief, op datum x in juni komen we de opnames doen. U of afgevaardigde moet aanwezig zijn.
juli - aug - sep In september krijgen we de afrekening van de laatste jaarlijkse opname periode. De reeds gedane provisies worden erbij gehaald, teveel betaald word afgehouden van de volgende huur, en eventueel een nieuwe berekening van de maandelijkse provisie verwarming.

In mei 2014 krijg ik een brief, op datum x in juni komen we de opnames doen.U of afgevaardigde moet aanwezig zijn.

In mei 2015 krijg ik een brief, op datum x in juni komen we de opnames doen. U of afgevaardigde moet aanwezig zijn.
juni, meteropnames worden gedaan. Mijn afgevaardigde tekend voor akkoord.
juli - aug .
Sep - geen afrekening van de laatste jaarlijkse opname.
Oct - geen afrekening van de laatste jaarlijkse opname.
Nov - geen afrekening van de laatste jaarlijkse opname.
Dec - geen afrekening van de laatste jaarlijkse opname.
Jan - geen afrekening van de laatste jaarlijkse opname.
Feb - tot op heden nog geen afrekening.

Begint toch wel lang te duren voordag ik de afrekening krijg. Hoelang zou dit kunnen duren? Oh, ik herinner me, er is ergens een juridisch forum. Kan daar de vraag stellen.

Mijn vraag op dit juridisch forum is : Heeft de wetgever, specifiek ergens bij het huurrecht, een maximum periode bepaald dat er moet zijn tussen opname van alle meteropnames/kosten en het versturen van de afrekening?

Mijn vraag gaat over een tijdspanne, hoelang.

Als je dan een antwoord krijgt in de stijl van "je moet rekening houden met de verlieswarmte in de buizen".

Ik dacht dit antwoord eerst een grap was, maar nee hoor, was serieus bedoeld. Dan kan je me toch echt niet kwalijk nemen dat ik deze persoon rangschik onder, okay.

De eerste 4 paginas met antwoorden gaan over, type van warmteopnemers, verlies in buizen, en dat ik het maar niet wil begrijpen. Ik ben zelfs uitgeroepen tot bezitter van verschillende waanvoorstellingen omdat ik vraag, is er een maximum periode voorzien?

In mijn specifieke situatie had ik ook aangegeven dat ik het apartement begin juni verlaten heb, moest dringend naar het Azie.
Ik heb gewoon de verhuurder beloofd, wetende dat het apartement leeg is, ik betaal nog huur tot eind december. Ik kon niet direct overgave/overname doen.

In juli begint dus de nieuwe jaarlijkse periode. Ik betaal nog altijd 300 euro provisie verwarming. In october is overgave apartement. Er wordt opnieuw een opname van alle meters gedaan. Hier staan alle meters op nul, logisch, apartement is leeg vanaf juni, en ik blijf provisie verwarming betalen tot en met december.

- ik ben niet boos op de verhuurder

- ik ga niet naar het vredegerecht

- laatste keer, ik wilde gewoon weten of er een maximum periode voorzien is voor het versturen van de factuur/afrekening.

Als iemand zegt, neen, geen maximum periode voorzien voor verzenden van een factuur, vind ik dit vreemd, en wil graag wat bewijs erover zien.

idem als ook iemand ja zegt.

eddy_rayong
Topic Starter

#66 , 04 feb 2016 04:33

bloemlezing van de reacties op deze vraag, dit moet dan een juridisch forum zijn :

Heb dus gewoon geduld, en wacht af. Uw rekening komt er ooit aan
Je kan altijd nog naar de vrederechter trekken als je die man (of vrouw) eens aan het lachten wil brengen. mava105

Rekeningetje komt zo.... roharro

Er zijn altijd mensen, die dan de schuld op iemand anders willen steken . mava105

Is er een minimum termijn : nee...... niemand kan toveren. Elke rechter zal er begrip voor hebben, dat een huisbaas de afrekening niet kan maken, omdat hij zelf moet wachten. (Bambi)
Ik kan alleen mava bijstaan, dat je alleen wil horen, wat je wil horen... en de rest gewoon niet leest.

60000€ voor iemand met 100den appartementen is peanuts (bambi)
Je kan toch zelf het wetboek raadplegen? Als je niets vind, dan is er geen wet over.... (bambi)
Waarom dienen de caloriemeters? Je had wsl wel een centrale verwarmingsketel, die diende voor verschillende appartementen. (bambi)

Waarom moet je de eindafrekening van gas en elektro opsturen naar de verhuurder. Die heeft hier geen uitstaans mee gezien deze meters op UW naam stonden, en wat ik van u denk zal ik hier maar niet neerschrijven. Mava105

Blijkbaar kampt TS met een deterministisch waanbeeld waarbij er geen is marge is voor waarschijnlijkheden en onzekerheden.
Daardoor wordt hij nerveus op een juridisch forum omdat de rechtswetenschap geen exacte wetenschap is., hetgeen leidt het onterecht beschimpen van degenen (roharro)

Xenophon

#67 , 04 feb 2016 06:39

Het antwoord werd reeds gegeven en is zeer kort: de wet voorziet geen termijn daarvoor.
Bewijzen dat iets NIET bestaat is moeilijk tot onmogelijk, vandaar dat bewijsvoering in het algemeen POSITIEF dient te zijn.
Het enige wat u ka doen is naar de rechter stappen en overschrijden van een 'redelijke termijn' inroepen, maar zoals gezegd, ware ik u, ik zou beginnen met een aangetekend schrijven naar de verhuurder, gevolgde door een ingebrekestelling.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

eddy_rayong
Topic Starter

#68 , 04 feb 2016 07:06

Het antwoord werd reeds gegeven en is zeer kort: de wet voorziet geen termijn daarvoor.
Bewijzen dat iets NIET bestaat is moeilijk tot onmogelijk, vandaar dat bewijsvoering in het algemeen POSITIEF dient te zijn.
Het enige wat u ka doen is naar de rechter stappen en overschrijden van een 'redelijke termijn' inroepen, maar zoals gezegd, ware ik u, ik zou beginnen met een aangetekend schrijven naar de verhuurder, gevolgde door een ingebrekestelling.
Dank u wel voor het antwoord.

ik noteer : geen termijn voorzien.

mava105
Juridisch actief: Nee

#69 , 04 feb 2016 09:09

Ben jij dan zo traag van begrip.
Nog even in de pot roeren: wanneer loopt uw huurovereenkomst af?

sloeberken

#70 , 04 feb 2016 09:46

Een redelijke termijn is over algemeen, welke gehanteerd word is 6 maand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro

#71 , 04 feb 2016 12:59

TS is van gisteren.
Daarom heeft hij vandaag nog geen rekening gezien.

bambipower

#72 , 04 feb 2016 13:11

lijkt me ook logisch dat je provisie blijft betalen, zolang je huurt... zelfs al verbruik je niets. Ook voor die periode moet je bijleggen in de distributiekosten.

roharro

#73 , 04 feb 2016 13:38

lijkt me ook logisch dat je provisie blijft betalen, zolang je huurt... zelfs al verbruik je niets. Ook voor die periode moet je bijleggen in de distributiekosten.
Wat dat betreft zit TS nog in de ontkenningsfaze:

"Als je dan een antwoord krijgt in de stijl van "je moet rekening houden met de verlieswarmte in de buizen".

eddy_rayong
Topic Starter

#74 , 04 feb 2016 15:41

Een redelijke termijn is over algemeen, welke gehanteerd word is 6 maand.
Dank je wel voor het antwoord.

Pas op dat je de meute niet over je heen krijgt.

eddy_rayong
Topic Starter

#75 , 04 feb 2016 15:47

Wat dat betreft zit TS nog in de ontkenningsfaze:

"Als je dan een antwoord krijgt in de stijl van "je moet rekening houden met de verlieswarmte in de buizen".
Mijn basis veronderstelling was dat de jaarlijkse afrekening van de verwarming beschouwd moet worden als een gewone factuur, dewelke na uitvoering moet betaald worden.

Afhankelijk van de diensten dewelke zijn geleverd heeft iedere factuur een verjaringstermijn.

Indien jullie beweren, dat er geen termijn op staat waarop deze afrekening moet ingediend worden, kan het niet beschouwd worden als een factuur, omdat iedere factuur een verjaringstermijn heeft. In jullie redenatie kan de externe firma me morgen een afrekening bezorgen van 1995.

Daarom een bijkomende vraag, wat is dan de afrekening als het geen factuur is?

Terug naar “Huren”