Huurmindering mogelijk in Belgie?

Xenophon
Juridisch actief: Ja

Re: Huurmindering mogelijk in Belgie?

#16 , 17 jan 2016 13:11

Dit is niet het antwoord dat u zal willen horen maar indien u nozems als buren hebt en een appartement in slechte toestand dan is m.i. zuiver pragmatisch de beste optie: verhuizen.

U kan van alles trachten te doen en rechtszaken opstarten etc etc maar dat kost, tijd, geld, frustratie en u hebt geen enkele garantie dat het in orde komt. Vergelijkingen met Duitsland zijn van geen tel want daar woont u nu eenmaal niet momenteel.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rosen
Topic Starter

#17 , 17 jan 2016 13:15

Ik heb een huurcontract van bepaalde duur (3 jaar).

Kan ik hier onderuit met een opzegperiode?

Xenophon

#18 , 17 jan 2016 13:19

Niet indien vervroegde beëindiging niet expliciet in het contract voorzien werd. Indien wel, post letterlijk wat er staat.

Ik begrijp uw situatie hoor, heb jaren geleden hetzelfde meegemaakt....naar de rechtbank geweest, gelijk gekregen, tot en met dwangsommen toe. Laten uitvoeren, de schuldenaars werden onvermogend...nog steeds lawaai. Uiteindelijk ben ik verhuisd (5 jaar later nog wel het openstaande bedrag van 2600 EUR gerecupereerd maar toen was ik allang weg). Vandaar mijn advies, steek er geen tijd in.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Reclame

rosen
Topic Starter

#19 , 17 jan 2016 13:24

Niet indien vervroegde beëindiging niet expliciet in het contract voorzien werd. Indien wel, post letterlijk wat er staat.

Ik begrijp uw situatie hoor, heb jaren geleden hetzelfde meegemaakt....naar de rechtbank geweest, gelijk gekregen, tot en met dwangsommen toe. Laten uitvoeren, de schuldenaars werden onvermogend...nog steeds lawaai. Uiteindelijk ben ik verhuisd (5 jaar later nog wel het openstaande bedrag van 2600 EUR gerecupereerd maar toen was ik allang weg). Vandaar mijn advies, steek er geen tijd in.
Neen, helaas staat dit er niet in.

Dan overweeg ik gewoonweg op te stappen en zelfs mijn huurwaarborg van 2 maanden gewoonweg "af te wonen".

Xenophon

#20 , 17 jan 2016 13:28

Hoelang hebt u nog te gaan in het contract? Het is niet zo simpel als enkel de huurwaarborg betalen, de verhuurder kan achter u aan komen voor de volledige huur voor de periode van 3 jaar. En indien u inkomsten hebt is de kans zeer groot dat hij dat bedrag zal toegewezen krijgen en kunnen innen ook. Met de noorderzon verdwijnen werkt enkel indien men geen geld heeft.

sloeberken

#21 , 17 jan 2016 13:35

Dan overweeg ik gewoonweg op te stappen en zelfs mijn huurwaarborg van 2 maanden gewoonweg "af te wonen".
Dat is een keuze die je zelf maakt, maar niet de juiste. Ga naar de vrederechter en vraag om u huurcontract te ontbinden, voor al de feiten die je al genoemd hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#22 , 17 jan 2016 13:42

Dat is een keuze die je zelf maakt, maar niet de juiste. Ga naar de vrederechter en vraag om u huurcontract te ontbinden, voor al de feiten die je al genoemd hebt.
Dat valt te proberen voor wat betreft het vocht e.d. Succes echter niet gegarandeerd indien de verhuurder herstellingen laat uitvoeren. En voor de burenhinder kan de verhuurder gewoon argumenteren dat TS de veroorzakers dient aan te spreken.

M.i. is mogelijk de beste oplossing indien het contract nog lang loopt om tot een onderhandelde beëindiging te komen mits schadevergoeding. Zeer bittere pil om te slikken maar wellicht voor de gemoedsrust het best.

rosen
Topic Starter

#23 , 17 jan 2016 13:46

Hoelang hebt u nog te gaan in het contract? Het is niet zo simpel als enkel de huurwaarborg betalen, de verhuurder kan achter u aan komen voor de volledige huur voor de periode van 3 jaar. En indien u inkomsten hebt is de kans zeer groot dat hij dat bedrag zal toegewezen krijgen en kunnen innen ook. Met de noorderzon verdwijnen werkt enkel indien men geen geld heeft.
19 maanden.

Ik zal eerst hierover met de eigenaar onderling proberen overeen te komen.
Waarop moet ik letten?

Xenophon

#24 , 17 jan 2016 14:11

Da's nog lang.....

Praat met de verhuurder, wijs op de toestand van het appartement en de bewoners erboven. Leg uit dat u het niet ziet zitten en in onderling overleg wil beëindigen en tot een akkoord wenst te komen over een vergoeding. Kijk naar zijn reactie en stel eventueel een redelijke vergoeding voor, dat zal minimaal drie maanden zijn, vermoedelijk eerder 6. Leg hem uit dat indien hij weigert u geen andere optie hebt dan een rechtszaak en daar ontbinding te zijnen laste zal vorderen en er een 12 maanden durende calvarietocht zal van maken waar niemand gelukkig van wordt. Juridisch staat u niet sterk maar niemand spendeert graag veel tijd aan een rechtszaak.

Indien akkoord, alles op papier zetten, vermelden dat de betaling strekt tot definitieve afhandeling en beëindiging in overleg van de overeenkomst waarbij beide partijen afstand doen van enige vordering jegens elkaar en dat de huurwaarborg zal worden vrijgegeven bij overhandiging van de sleutels (schade door schimmel kan men bezwaarlijk op u komen verhalen).

sloeberken

#25 , 17 jan 2016 14:14

dat zal minimaal drie maanden zijn, vermoedelijk eerder 6
Hoe komt u erbij, in veel gevallen word door vrederechters de schadevergoeding toegepast zoals een 9 jarig contract, dus 2 maand.

Xenophon

#26 , 17 jan 2016 14:18

Ik kom daarbij omdat er simpelweg GEEN vervroegde beëindiging is toegestaan in dit contract, niet wettelijk en niet conventioneel. De vrederechter dient zich te houden aan de wet en de overeenkomst; hij kan dat alles niet zomaar naast zich neerleggen. Schadevergoedingen in analogie met een 9-jarig contract zouden geen moment standhouden in beroep.

sloeberken

#27 , 17 jan 2016 14:23

Dan is er ook geen tussenweg van 3 of 6 maand. Er zijn nochtans al uitspaken genoeg is de zin van een 9 jarig contract.

Een verbreking kan dus gezien worden als contractbreuk, maar niet altijd. Bijvoorbeeld wanneer de huurder een geldige reden tot verbreking heeft. Bijvoorbeeld als het pand niet in orde is of de verhuurder het rustig genot niet verschaft.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 17 jan 2016 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Xenophon

#28 , 17 jan 2016 14:26

Neen, strikt juridisch niet maar in akkoord is alles mogelijk. Ik ben verhuurder; als een contract nog 19 maanden moest lopen onder dergelijke omstandigheden en de huurder stelde me voor de keuze: me 6 maanden betalen en over een maand weg, no questions asked, of een lange juridische procedure en veel gedoe: ik zou gaan voor de 6 maanden. Beter dat dan eindeloze miserie.

Xenophon

#29 , 17 jan 2016 14:36

Dan is er ook geen tussenweg van 3 of 6 maand. Er zijn nochtans al uitspaken genoeg is de zin van een 9 jarig contract.

Een verbreking kan dus gezien worden als contractbreuk, maar niet altijd. Bijvoorbeeld wanneer de huurder een geldige reden tot verbreking heeft. Bijvoorbeeld als het pand niet in orde is of de verhuurder het rustig genot niet verschaft.
Correct, maar een grote gok om te nemen: de verhuurder kan argumenteren dat hij de kans moet krijgen om het te laten herstellen en hij kan perfect argumenteren dat het aan de huurder is om actie te ondernemen tegen de bovenburen, niet aan hem. De verhuurder staat hier m.i. een stuk sterker dan TS.

Da's het hele punt: een rechtszaak is onzeker qua uitkomst, vandaar de incentive om een onderhandelde oplossing te accepteren. Maar dan moet de wortel wel groot genoeg zijn natuurlijk en moeten beide partijen menen dat ze er iets uithalen.

sloeberken

#30 , 17 jan 2016 15:41

De verhuurder staat hier m.i. een stuk sterker dan TS.
Bij een inspectie wonen Vlaanderen kan het zo wie zo onbewoonbaar verklaart worden, door het vocht. Dus TS staat niet zo zwak dan je denkt.

Terug naar “Huren”