Verkoop steunpakketten via telefoon

KellyS3
Topic Starter
Berichten: 4

Verkoop steunpakketten via telefoon

#1 , 14 jan 2016 19:43

Beste,

Voor onze vzw hebben wij een toch wel belangrijke vraag.
Wij verkopen namelijk telefonisch steunpakketten. Dit zijn bvb. 6 flessen wijn, speelgoed, .... Deze kunnen ofwel onder rembours of met factuur achteraf betaald worden.
Nu komen wij geregeld in de situatie dat mensen deze pakketten niet betalen en naderhand beweren niets bij ons besteld te hebben of zelfs nog nooit van ons gehoord te hebben.
Hierop sturen wij een aanmaning en daarna een aangetekend schrijven.
Maar klopt het dat deze klanten het recht hebben om dit gewoon niet te betalen? Aangezien wij geen bewijzen van aankoop hebben, dus niets ondertekend of geen opname van het gesprek, kunnen wij eigenlijk geen bewijs van instemming voorleggen.
Kunnen wij verdere stappen ondernemen bij dit soort klanten, of is dit op voorhand een verloren zaak voor ons?
En zijn er eventueel andere manieren waarop we de telefonische verkoop toch wel bindend kunnen maken?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 14 jan 2016 19:51

Hoe wordt het dan afgeleverd? Die mensen hebben het dan toch ontvangen?

KellyS3
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 14 jan 2016 20:15

Dit wordt via Bpost geleverd en wordt inderdaad afgetekend voor ontvangst.

Reclame

LeenW

#4 , 14 jan 2016 20:17

Dan moeten ze het onterecht ontvangen goed uiteraard teruggeven. U kunt ze wel geen kosten laten maken, u gaat dus zelf voor de ophaling moeten zorgen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 14 jan 2016 20:18

Zoals jullie het organiseren, is vragen om moeilijkheden, verkoop op afstand is strikt geregeld door de consumenten wetgeving.
Naast u telefoon gesprek kan je het verder misschien via mail afhandelen, reageren ze niet kan je nog eens tel contact opnemen.
je moet ook algemene verkoopsvoorwaarden opmaken, en meesturen met die mail. Zonder deze voorwaarden is de verkoop nooit wettelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 14 jan 2016 20:20

Dan moeten ze het onterecht ontvangen goed uiteraard teruggeven. U kunt ze wel geen kosten laten maken, u gaat dus zelf voor de ophaling moeten zorgen.
Iets dat je ongevraagd opgestuurd krijgt mag je houden zonder te betalen.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 14 jan 2016 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#7 , 14 jan 2016 20:26

Dan moeten ze het onterecht ontvangen goed uiteraard teruggeven. U kunt ze wel geen kosten laten maken, u gaat dus zelf voor de ophaling moeten zorgen.
Iets dat je ongevraagd opgestuurd krijgt mag je houden.
Dus als er morgen per vergissing een tv bij u wordt afgeleverd, zou je die mogen houden?

Gelukkig is er nog het Burgerlijk Wetboek. Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was. Art. 1378. Indien hij die ontvangen heeft, te kwader trouw was, moet hij niet alleen het kapitaal teruggeven, maar ook de interesten of de vruchten, te rekenen van de dag van de betaling.

KellyS3
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 14 jan 2016 20:33

Onze contactgegevens staan altijd duidelijk op de doos en op de factuur vermeld, zowel adres, telefoon als email, dus men kan ons zeker contacteren mocht men dit willen terugsturen en in dat geval sturen wij dan ook een label door zodat ze dit op onze kosten kunnen terugsturen.
Maar sommigen nemen inderdaad het pakket in ontvangst en laten niets van zich horen en betalen ook niet.
Omdat ik ook gelezen had, dat men een pakket die op je naam aankomt die je niet besteld hebt, gewoon mag houden en niet hoeft te betalen, begin ik me inderdaad een beetje zorgen te maken over deze manier van verkopen en betalen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 14 jan 2016 20:35

Niets besteld, toch pakket ontvangen?
Wie ongevraagde goederen ontvangt, moet deze niet betalen en mag ze daarenboven houden. Het gaat hier immers over een gedwongen verkoop, die uitdrukkelijk verboden is door de Europese wet. Opdat u geen betalingsherinneringen zou ontvangen, is het raadzaam een bezwaarbrief of -mail naar de firma te sturen, waarin u bovendien meldt dat de verkoper de goederen kan recupereren op zijn kosten.

http://www.eccbelgie.be/collectiemunten ... s81971.htm
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#10 , 14 jan 2016 20:40

Niets besteld, toch pakket ontvangen?
Wie ongevraagde goederen ontvangt, moet deze niet betalen en mag ze daarenboven houden. Het gaat hier immers over een gedwongen verkoop, die uitdrukkelijk verboden is door de Europese wet. Opdat u geen betalingsherinneringen zou ontvangen, is het raadzaam een bezwaarbrief of -mail naar de firma te sturen, waarin u bovendien meldt dat de verkoper de goederen kan recupereren op zijn kosten.

http://www.eccbelgie.be/collectiemunten ... s81971.htm
dus zolang de verkoper de goederen zelf komt ophalen, is er geen probleem.

KellyS3
Topic Starter
Berichten: 4

#11 , 14 jan 2016 20:45

Niets besteld, toch pakket ontvangen?
Wie ongevraagde goederen ontvangt, moet deze niet betalen en mag ze daarenboven houden. Het gaat hier immers over een gedwongen verkoop, die uitdrukkelijk verboden is door de Europese wet. Opdat u geen betalingsherinneringen zou ontvangen, is het raadzaam een bezwaarbrief of -mail naar de firma te sturen, waarin u bovendien meldt dat de verkoper de goederen kan recupereren op zijn kosten.

http://www.eccbelgie.be/collectiemunten ... s81971.htm
dus zolang de verkoper de goederen zelf komt ophalen, is er geen probleem.

Maar hij moet ze dus wel terug bezorgen aan ons, op onze kosten uiteraard, en mag deze niet houden?

LeenW

#12 , 14 jan 2016 20:48

Ja, zie de artikels BW hierboven

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 14 jan 2016 20:53

Als de bestemmeling de puntjes op i zet kan er klacht ingediend worden tegen de verkoper.
Ook op de factuur moeten zaken staan van 14 dagen bedenktijd en dergelijk.

lees aandachtig de consumenten wetgeving bij verkoop op afstand.

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... pf7ghXhCUk
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... pf73hXhCUk
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... pf7_BXhCUk
http://www.storefront.be/blog/online-ve ... -mei-2010/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 14 jan 2016 20:54

Maar hij moet ze dus wel terug bezorgen aan ons, op onze kosten uiteraard, en mag deze niet houden?
Koper moet er niet voor zorgen dat ze terug komen, daar moet verkoper voor zorgen. Dit alles met de goedwil van de koper.

http://www.shoppinginnovationexpo.be/nl ... r-webshops
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#15 , 14 jan 2016 21:02

Het is een probleem van bewijslast want ik veronderstel dat jullie niet lukraak pakketten opsturen in de vrome hoop dat zal worden betaald. Dan zou u in het scenario van sloeberken zitten en kan u niets ondernemen.

U beschikt blijkbaar over een bestelling, alleen moet u het bewijs daarvan kunnen leveren, bv door het gesprek op te nemen, dat is de enige manier. De klant heeft dan wel nog het recht om van de transactie af te zien. Ook laten leveren op een wijze die de ontvangst aantoont en bij discussie zelf laten ophalen. Onder die omstandigheden kan men uw goederen niet zomaar houden.

Wat u nu doet is m.i. inderdaad een recept voor discussies en problemen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Consumenten Koop”