#2 , 11 jan 2016 13:51
Ik kan niet op al uw vragen antwoorden, maar wel op deze:
1. Als uw vriend verhuist, ben je feitelijk samenwonend. Als je niet op het gemeentehuis langsgaat om wettelijk te gaan samenwonen, blijf je gewoon feitelijk samenwonen. No problem there.
2. Bij feitelijk samenwonen, blijf je elk apart een belastingsaangifte krijgen (bij wettelijk samenwonen niet, dan krijg je een gemeenschappelijke aangifte).
3. Samenwonen (ook feitelijk) heeft weldegelijk gevolgen als je een uitkering (niet alleen werkloosheid, maar bijvoorbeeld ook een ziekte of invaliditeitsuitkering) krijgt. Vanaf het moment dat je op hetzelfde adres gedomicilieerd bent, beschouwd de staat u als een "gezin", waarbij gezinsleden elkaar horen te steunen. Dit resulteert dus in een lagere werkloosheidsuitkering als een ander lid van het "gezin" wel nog werk heeft.
In mijn geval wonen we feitelijk samen, omdat fiscaal gezien dit interessanter is nu we beiden werken. We zijn bij een fiscalist langsgegaan die de berekening voor ons gedaan heeft, en die heeft uitgerekend dat wettelijk samenwonen ons per jaar ongeveer €400 a €500 extra personenbelasting zou kosten. Maar dit is niet per definitie zo. Bij sommigen zal wettelijk samenwonen net wel voordeliger zijn fiscaal gezien. Hang allemaal van de persoonlijke situatie af.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!