Gevolgen wijziging domicile

ssp
Topic Starter

Gevolgen wijziging domicile

#1 , 11 jan 2016 12:53

Mijn vriend en ik hebben ieder onze eigen woning, zijn domicile staat op zijn adres en mijn domicile op mijn adres. Hij overweegt om zijn huis te verkopen en zijn domicile bij mij te zetten. Alle kosten voor mijn woning worden door mij betaald en de inboedel is voor 95% mijn eigendom. De kosten voor het huis zullen door mij blijven betaald worden, ook als hij zijn domicile wijzigt. We hebben beiden een vaste job, hij heeft een zoon (en een op geld beluste ex), ik heb geen kinderen.

- betekent de wijziging van domicile dat we automatisch "samenwonen"?
- heeft zijn minderjarige zoon (ex dus) recht op de helft van mijn inboedel of andere zaken bij het overlijden van mijn vriend als hij bij mij gedomicilieerd is? als ja, hoe kan ik mij hier tegen beschermen?
- stel dat mijn vriend schulden maakt of een dodelijk ongeval in fout, kan dit op mijn huis of inboedel verhaald worden als hij bij mij gedomicilieerd is?
- heeft wijziging van domicile gevolgen voor mijn belasting aangifte?
- heeft wijziging van domicile gevolgen voor mijn eventuele werkloosheidsuitkering in de toekomst? het is tenslotte niet zo dat hij mee de lening zal helpen afbetalen of dat door wijziging van zijn domicile ik het financieel gemakkelijker zal krijgen.

Bedankt voor uw advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2016 13:51

Ik kan niet op al uw vragen antwoorden, maar wel op deze:
1. Als uw vriend verhuist, ben je feitelijk samenwonend. Als je niet op het gemeentehuis langsgaat om wettelijk te gaan samenwonen, blijf je gewoon feitelijk samenwonen. No problem there.
2. Bij feitelijk samenwonen, blijf je elk apart een belastingsaangifte krijgen (bij wettelijk samenwonen niet, dan krijg je een gemeenschappelijke aangifte).
3. Samenwonen (ook feitelijk) heeft weldegelijk gevolgen als je een uitkering (niet alleen werkloosheid, maar bijvoorbeeld ook een ziekte of invaliditeitsuitkering) krijgt. Vanaf het moment dat je op hetzelfde adres gedomicilieerd bent, beschouwd de staat u als een "gezin", waarbij gezinsleden elkaar horen te steunen. Dit resulteert dus in een lagere werkloosheidsuitkering als een ander lid van het "gezin" wel nog werk heeft.

In mijn geval wonen we feitelijk samen, omdat fiscaal gezien dit interessanter is nu we beiden werken. We zijn bij een fiscalist langsgegaan die de berekening voor ons gedaan heeft, en die heeft uitgerekend dat wettelijk samenwonen ons per jaar ongeveer €400 a €500 extra personenbelasting zou kosten. Maar dit is niet per definitie zo. Bij sommigen zal wettelijk samenwonen net wel voordeliger zijn fiscaal gezien. Hang allemaal van de persoonlijke situatie af.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ssp
Topic Starter

#3 , 11 jan 2016 14:19

Bedankt voor uw duidelijke reactie.

Heeft feitelijk samenwonen ook invloed op de berekening van het netto inkomen in vergelijking met alleenstaanden?

Reclame

Gebruiker21

#4 , 11 jan 2016 16:10

Heeft feitelijk samenwonen ook invloed op de berekening van het netto inkomen in vergelijking met alleenstaanden?
Hangt af voor wat dit inkomen berekend wordt: Voor mijn personenbelasting wordt ik als alleenstaande bekeken, maar om bijvoorbeeld het tarief van de opvang van mijn zoontje te berekenen (wat afhankelijk is van het inkomen), wordt het inkomen van mijn vriendin (mama van mijn zoontje) ook meegeteld. Voor de berekening van het kindergeld, wordt ik dan weer niet als alleenstaande bekeken (wat normaal is, ik sta immers niet alleen in voor de opvoeding van de kinderen, ik woon immers samen met de mama van mijn kindjes).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro

#5 , 11 jan 2016 16:13

Bedankt voor uw duidelijke reactie.

Puur fiscaal geen verschil.
Wel op andere niet-fiscale vlakken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#6 , 11 jan 2016 16:16

Puur fiscaal geen verschil.
Wel op andere niet-fiscale vlakken.
Héhé, zo had ik het ook kunnen zeggen. Was een stuk korter geweest :wink: .

ssp
Topic Starter

#7 , 11 jan 2016 16:31

Inderdaad ;-) verklaar u nader Roharro?

Ik zou heel graag weten hoe ik mijn inboedel kan beschermen indien mijn vriend zou overlijden en we feitelijk samenwonen. Zal zijn zoon recht hebben op de helft van de inboedel, ook al werd zo goed als alles door mij betaald? Ik heb niet van alles betalingsbewijzen...

Adriana

#8 , 11 jan 2016 16:44

U kan een GDW inschakelen die een inventaris maakt van uw inboedel nog voor jouw vriend zijn domicilie bij u zet.

Xenophon

#9 , 11 jan 2016 17:11

Eerder een notaris die deze inventaris die door u wordt opgesteld zal in een akte gieten. Maar let op want is niet 100% waterdicht, minstens zal de inventaris 'in tempore non suspecto' dienen te zijn opgemaakt of anders zal een GDW eens goed lachen wanneer hij/zij langskomt. Bijkomend probleem, en dit is niet eenvoudig (ik ben gehuwd onder scheiding van goederen): u dient van elke aankoop een factuur op naam én een betalingsbewijs te kunnen voorleggen. Ondervinding leert dat u vroeg of laat toch samen dingen aankoopt of de bewijsjes niet meer heeft etc etc. Indien uw vriend overlijdt heeft zijn zoon uiteraard geen recht op de helft van uw roerende goederen (mits bewijsbaar van u). Die zoon zal trouwens zeer snel out of the picture zijn in dat scenario want zal bij zijn moeder gaan wonen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Adriana

#10 , 11 jan 2016 17:37

Ik weet niet hoe lang je de meubels aangekocht hebt, maar je kunt een kopie van je factuur opvragen bij de winkel waarop ook de betalingswijze vermeld staat. Dan heb je ineens een factuur én betalingsbewijs (betalingsbewijs kan je sowieso via je bank bekomen....een rekeninguittreksel is ook een betalingsbewijs).

Franciscus

#11 , 11 jan 2016 18:11

Zoals Xenophon scheef ( ook gehuwd met volledige scheiding van goederen en aanwinsten - wie wat heeft staat zelfs beschreven zelfs wat de goederen in een bepaalde kamer betreft vb boeken met een ex-libris - witgoed bruingoed , wij hebben bv geen gezamenlijke enz ).
Bij feitelijke samenwonenden beginnen de problemen idd bij het opduiken van andere problemen.
Zij maar gerust dat bij een beslag door een GDW die totaal geen rekening houdt met wel papiertje dan ook als u vb thuiskomt en een een exploot op uw tafel staat.
Diefstal is tussen samenwonenden een strafbaar feit zonder verschoningsgronden zoals bij gehuwden.
Ook qua schenkingen en erfenissen en vruchtgebruik want mocht u kinderen hebben krijgt uw vriend het vruchtgebruik op uw huis en uw kinderen / erfgenamen het naakte eigendom.
Aan zijn geld kan u niet aan gezien niet gehuwd... dus als hij niets wil bijdragen in huishouden of .....

Niet dan ik u ongerust wil maken maar er zijn wel meer wolfijzers en schietgeweren die kunnen opduiken....

ssp
Topic Starter

#12 , 11 jan 2016 18:31

De inboedel is ongeveer 15 jaar oud. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat ik me ooit zou moeten beschermen om de spullen die ik zelf gekocht heb niet kwijt te geraken aan de minderjarige zoon (dus eigenlijk aan zijn ex) van mijn vriend en heb dus zeker geen bewijs van alles.
Van de grote aankopen zoals meubels zal ik misschien nog iets terug vinden of die zou ik inderdaad nog bij winkels kunnen opvragen maar die honderden kleinere aankopen ga ik nooit kunnen bewijzen, alhoewel dat in totaal wel over een pak geld gaat natuurlijk. Ik ben er zeker van dat zijn ex dit tot het uiterste zou drijven moest hij vroegtijdig overlijden en bij mij gedomicilieerd zijn...

Nochtans, neemt mijn vriend het mij heel erg kwalijk dat ik erover twijfel om hem wel of niet bij mij te domiciliëren. Hij lijkt de nadelige gevolgen voor mij op verschillende vlakken niet te willen zien.

Franciscus

#13 , 11 jan 2016 18:41

Eens lezen :
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf

Draai de zaken eens om stel voor bij hem in te trekken en dat u uw eigendom zal verkopen / verhuren.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 11 jan 2016 18:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Xenophon

#14 , 11 jan 2016 18:45

Hij heeft u niets kwalijk te nemen, hij kan ook in zijn eigen huis blijven zitten indien hij het niet leuk vindt dat u uw bezittingen veilig wil stellen. Laat u niet in een hoek praten of emotioneel chanteren om iets te doen waar u zich niet goed bij voelt. Hij verkoopt zijn woning en komt bij u wonen, blijkens uw eerste post zonder welke vergoeding dan ook te betalen, mijn kil hartje zegt dat hij niets te eisen heeft. Een relatie hebben wil niet zeggen idiote risico's nemen.

Deze pagina's staan vol van verhalen waarin de zucht 'o had ik dit of dat toen toch maar niet/wel gedaan' klinkt.

Enfin, om niet op een inktzwarte noot te eindigen: al bij al is (feitelijke samenwoning) het risico beperkt. Hou aparte rekeningen aan en voorkom vermenging van eigendommen, doe geen dingen als samen een wagen kopen en die dan op zijn naam laten inschrijven. Laat dergelijke inventaris van goederen maken. Voorkom dat de zoon er gedomicilieerd wordt. U moet weten: als er uitvoerend beslag zou gelegd worden op inboedel: dat brengt bijna niets op, u zou uw eigen spullen voor een prikje kunnen terugkopen en een bewijs van verkoop op uw naam opgesteld voor die goederen, door een deurwaarder, is zowat het enige dat een andere (of dezelfde) deurwaarder absoluut zal aanvaarden als eigendomstitel.

Dat gezegd zijnde: relatie of niet: als er schulden zijn of zouden kunnen zijn dan zou ik in uw plaats nog maar eens ernstig denken over dat samenwonen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Gebruiker21

#15 , 12 jan 2016 09:37

Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat hierboven gezegd wordt: als uw vriend bij u komt wonen, is het niet meer dan normaal dat er één en ander geregeld wordt. Dit heeft niets te maken met hem niet graag zien of niet vertrouwen, dit heeft gewoon alles te maken met zorgen dat jij niet in de miserie komt als er met hem iets zou gebeuren. Ik zie niet in waarom hij daar kwaad om zou zijn. Als hij dit toch is, is dit zijn probleem. Doe inderdaad geen dingen waar je je niet goed bij voelt. Het feit dat je hier de juiste vragen komt stellen, bewijst dat je een goede "mind-set" hebt om jezelf wat veilig te stellen. Je hebt dus overschot van gelijk om dit te willen regelen. Dat uw vriend maar even geduld heeft tot het allemaal geregeld is op een manier waar jij je goed bij voelt.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”