Verhuurder wil huur opslaan

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Verhuurder wil huur opslaan

#46 , 23 dec 2015 22:06

Dit misschien eens lezen:
Sal veel verduidelijken.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

En laat hem maar naar de vrederechter stappen.
Opslaan tijdens een huur mocht vroeger ook al niet en nu evenmin.
Heb ooit zo enkele zaken begeleid in eerste zaak had ik berekend dat door het plaatsen van het dubbel glas er een bedrag van BF 24,4 afgerond Bf 25 moest betaald worden en niet de verdubbeling die verhuurder vroeg. Vrederechter vond dat toen een faire berekening zeker omdat er nog naar boven was afgerond....
In het tweede zaak vroeg de nieuwe eigenaar verhuurder onwettige indexaanpassingen en verhogingen wegens uitoefenen van een vrij beroep in app 1 en een baby die er was bijgekomen in app 2 waar koppel woonde.
Was tweemaal lachen geblazen op vredegerecht.
Beide verhuurders verloren hun zaak en ook al hun volgende wegens onwettige opzeggingen.

Op korte termijn slot is verander dat is al ok.
Op telefoontjes zou ik niet meer reageren laat hen maar een boodschap inspreken.
Nu nog enkel contact via mail of per AS + gewone brief als er moet geantwoord worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jmi17
Topic Starter

#47 , 23 dec 2015 22:25

Dus nogmaals het bewijs dat hij zijn boekje te buiten gaat.

jmi17
Topic Starter

#48 , 23 dec 2015 22:38

En wat als hij voor de deur staat? Of mij op straat aanspreekt?

Reclame

KJ86

#49 , 23 dec 2015 22:39

Ik vind het wel grappig.
Je moet dit topic eens van voor naar achter lezen, op pagina 1 was het advies om op een vriendelijk wijze te communiceren dat je niet ingaat op het verzoek van de verhuurder omdat het onwettelijk is en tegen dat je op pagina 4 bent is het total war (alle communicatie opblazen, dreigen met rechtszaken...)
Je kan best het advies van pagina 1 opvolgen.
Aangezien de verhuurder een oudje is, mag je ervan uitgaan dat die niet op de hoogte is van de huidige wetgeving en nog de regels toepast van voor 1991. Op een vriendelijk manier communiceren over de zaken die vandaag de dag niet meer kunnen, zal normaal gezien volstaan.

Xenophon

#50 , 23 dec 2015 22:45

TS moet niet dreigen met een rechtszaak, indien de verhuurder een probleem heeft zal hij er één moeten opstarten...en vermoedelijk snel uitgelegd krijgen dat wat hij wil niet kan. Alle respect voor oudere verhuurders (en oudjes in 't algemeen) maar ze redeneren soms dat leeftijd = wat zij beslissen is de wet en veranderen niet snel van gedachte. Dus ik zou daar niet te veel tijd insteken. En zeker mijn sloten veranderen, da's trouwens altijd verstandig wanneer er een wisseling van huurders is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

bosprocureur

#51 , 23 dec 2015 23:18

Voor de administratie is het wel praktisch dat de huurder bijvoorbeeld weet wie hij desgevallend moet opzeggen : uzelf of uzelf en uw huwelijkspartner. Ik zeg maar wat.....

jmi17
Topic Starter

#52 , 23 dec 2015 23:21

Aangezien ik de enige huurder ben, mijn vriend woont bij me in maar is geen huurder, zal ik dan enkel mezelf moeten opzeggen.
Blijft hij moeilijk doen dan schuif ik hem de huurwet onder de neus.

mjers

#53 , 24 dec 2015 07:45

En wat als hij voor de deur staat? Of mij op straat aanspreekt?
Tja en dan? Wat als jij voor zijn deur staat of hem aanspreekt op straat?
Krijg eens wat ballen aan uw lijf en wees zo onzeker niet. Iedere vraag die u stelt krijgt u een antwoord op die in uw voordeel speelt. Dan beantwoord u dit met een nieuwe vraag die u vreest die enkel van toepassing is dictatoriale maatschappij. Onhou dat de huurwet sterk in het voordeel speelt van de huurder. Jij hebt een woning gehuurd van hem... En daar stopt de communicatie. Als hij moeilijk blijft doen, stap gewoon naar de politie en dien klacht in. Op oudere mensen maakt dit vaak al een heel sterke indruk.

Mijn definitief advies: zoek een nieuwe huisbaas. Maar zolang uw contract loopt kan hij u niets maken.

mjers

#54 , 24 dec 2015 07:47

Ik vind het wel grappig.
Je moet dit topic eens van voor naar achter lezen, op pagina 1 was het advies om op een vriendelijk wijze te communiceren dat je niet ingaat op het verzoek van de verhuurder omdat het onwettelijk is en tegen dat je op pagina 4 bent is het total war (alle communicatie opblazen, dreigen met rechtszaken...)
Je kan best het advies van pagina 1 opvolgen.
Aangezien de verhuurder een oudje is, mag je ervan uitgaan dat die niet op de hoogte is van de huidige wetgeving en nog de regels toepast van voor 1991. Op een vriendelijk manier communiceren over de zaken die vandaag de dag niet meer kunnen, zal normaal gezien volstaan.
Ts meld het irritante en dreigende gedrag van de huurder maar een paar posts verder na zijn eerste vraag. Dat doet de situatie wat keren uiteraard. Wat de verhuurder deed is inderdaad huisvredebreuk en daarbij overtreedt hij nog een paar regels...
Maar een rechtszaak zoals sommigen zeggen is er inderdaad over.

jmi17
Topic Starter

#55 , 24 dec 2015 10:27

In het begin was het gesprek met de verhuurder er ook nog niet geweest :)

Wat ik wel niet vermeldde is dat mijn verhuurder er ook even op kwam dat hij van andere huurders (gans het gebouw is van hem) had gehoord dat er een tijdje geleden een zware ruzie met geroep en getier geweest zou zijn. Dat ontken ik ook niet. Maar het is wel maar eenmalig geweest en dit kwam doordat er een kennis te diep in het glas had gekeken en daarop begon te roepen. Ik heb ook tegen hem geroepen en hem de deur gewezen. Dit heeft hooguit enkele minuten geduurd. Kan de verhuurder hierover nog lastig doen op een wettelijke manier? Ik begrijp echter niet waarom de buren tegen hem klagen en niet bij mij. Het is immers niet zo dat de buren zoveel stiller zijn...

Andere vraag: als we gewoon blijven wonen, kan de verhuurder ons op termijn dan buitenzetten omdat hij het appartement nodig heeft of wil verkopen zogezegd? Puur om ons te pesten...

mjers

#56 , 24 dec 2015 10:30

In het begin was het gesprek met de verhuurder er ook nog niet geweest :)

Wat ik wel niet vermeldde is dat mijn verhuurder er ook even op kwam dat hij van andere huurders (gans het gebouw is van hem) had gehoord dat er een tijdje geleden een zware ruzie met geroep en getier geweest zou zijn. Dat ontken ik ook niet. Maar het is wel maar eenmalig geweest en dit kwam doordat er een kennis te diep in het glas had gekeken en daarop begon te roepen. Ik heb ook tegen hem geroepen en hem de deur gewezen. Dit heeft hooguit enkele minuten geduurd. Kan de verhuurder hierover nog lastig doen op een wettelijke manier? Ik begrijp echter niet waarom de buren tegen hem klagen en niet bij mij. Het is immers niet zo dat de buren zoveel stiller zijn...

Andere vraag: als we gewoon blijven wonen, kan de verhuurder ons op termijn dan buitenzetten omdat hij het appartement nodig heeft of wil verkopen zogezegd? Puur om ons te pesten...
1) Neen

2) Enkel aan einde van contract.

jmi17
Topic Starter

#57 , 24 dec 2015 10:35

Mijn huurcontract ging over 2 jaar tem 31/3/15 en werd dan stilzwijgend verlengd. Dus veronderstel ik dat ik in het 9 jaren stelsel zit. En hij ons er pas ten vroegste 31/3/18 kan uitzetten? Dus om de 3j... Al heb ik dat stelsel nooit echt begrepen.

sloeberken

#58 , 24 dec 2015 11:00

Nee pas na 9 jaar dus in 2022, of voor eigen bewoning of heel grote renovatie werken.

U 9 jarig contract is aangevangen vanaf het begin 01/04/2013 tot 31/03/2022.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers

#59 , 24 dec 2015 11:07

Mijn huurcontract ging over 2 jaar tem 31/3/15 en werd dan stilzwijgend verlengd. Dus veronderstel ik dat ik in het 9 jaren stelsel zit. En hij ons er pas ten vroegste 31/3/18 kan uitzetten? Dus om de 3j... Al heb ik dat stelsel nooit echt begrepen.
niet zomaar, hij heeft een motief nodig. Of hij moet u een schadevergoeding betalen.

lees er eerst eens goed uw contract op na.

Xenophon

#60 , 24 dec 2015 11:08

Wat staat er EXACT in dat contract over die verlenging?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”