Vraag over week/week regeling

lolita85
Topic Starter

Vader houdt zich niet aan uitgesproken vonnis

#16 , 14 dec 2015 12:40

Beste,

Nu is het dus zo dat de rechter uitgesproken heeft dat de vader van mijn dochter 1x per week zou komen en zijn dochtertje van 3 maand 4 uur zou meenemen.

Dat is nu een aantal keer gebeurd, wel was hij al eens 15 minuten te laat, en laatste week 1uur en 30 minuten.
Mijn moeder die mijn dochtertje meegeeft omdat ik zondag niet thuis ben kreeg wel smsen om haar op de hoogte te houden dat hij te laat ging zijn, maar dan vind ik dat er toch nog ver over gaan.

Gisteren moest hij zoals gewoonlijk weer zijn dochtertje ophalen, maar ik kreeg een sms met als inhoud "Ik veronderstel dat je akkoord bent ivm zondag dat je via jouw advocaat gekregen hebt mits je geen direct contact met mij wil." Nu is het zo dat ik helemaal nergens van op de hoogte was. Ik kreeg geen telefoon noch mail van mijn advocaat om mij ergens van in te lichten.

Ik heb teruggestuurd naar hem: "van 14u tot 18u zoals uitgesproken is."

Heb ik nooit een antwoord op gekregen, en hij is niet komen opdagen.
Zo was mijn hele planning naar de knoppen, en dat is niet uit te houden.

Ik ben van plan mijn advocaat vandaag op te bellen, maar als ik nergens van op de hoogte ben en mijn akkoord niet gegeven heb, gaat dat zomaar dat hij niet komt opdagen ?

Dit is een voorlopige regeling die slechts een maandje bezig is tot de baby 6 maanden oud is, en het is nu al niet uit te houden.

Dank u voor uw mening hierover.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#17 , 14 dec 2015 13:16

Dit is al de 8e topic die u aanmaakt over dezelfde situatie. De voorgeschiedenis is belangrijk en gaat nu compleet verloren doordat u telkens opnieuw een nieuw topic opent. Gelieve voor hetzelfde probleem of de voortgang erop steeds in 1 topic te blijven. dit maakt het lastig voor iedereen om de juiste antwoorden te geven, aangezien hier maar een klein deel van de situatie uitgelegd wordt.

duma

#18 , 14 dec 2015 13:20

Een verblijfsregeling kan enkel in onderling akkoord gewijzigd worden.
Telkens de vader niet opdaagt op het in het vonnis gestipuleerde moment, gaat u met uw kind en vonnis naar de politie van uw woonplaats en maakt u hiervan melding. Hetzelfde als vader het kind te vroeg terug brengt. Deze dingen zijn niet strafbaar, aangezien het geen plicht, maar een recht is.
Bij het te laat terugbrengen, dient u klacht in. Dat is wel strafbaar.

Wanneer u enkele meldingen verzameld heeft, stap u terug naar de familierechter om enerzijds de verblijfsregeling aan te passen aan de werkelijke situatie en anderzijds de alimentatie te laten verhogen, gezien uw kind meer bij u verblijft dan in het vonnis staat (en dus waarop de alimentatie berekend is)

Reclame

lolita85
Topic Starter

#19 , 14 dec 2015 13:39

Sorry, had geen rekening gehouden, dacht dat ik bij elke vraag een nieuw topic diende te openen.

Dat was dus gisteren, dien ik dus vandaag naar de politie te stappen om te melden dat de vader zijn dochter niet is komen ophalen ?
Of kan ik het enkel aan mijn advocaat melden ?

duma

#20 , 14 dec 2015 15:14

Neen, je moet dat doen op de moment zelf. Vandaag kan jij niet meer bewijzen dat je ex er gisteren niet was en is de melding dus niets waard. De politie kan alleen melden wat ze zien en wat van belang is dat ze zien dat er een vonnis is waarin staat dat op die moment het kind bij de papa had moeten zijn en daar niet is: het is namelijk bij hen in het politiebureau.
Je wacht dus een kwartier à 20 minuten en stapt daarna naar de politie. Als je hen uitlegt waarom je dit doet, kan het zijn dat ze je zeggen om vanaf dan gewoon te bellen zodat zij de melding maken.
Zorg ook dat je het meldingsnummer krijgt. Die nummers zijn de bewijzen die je nodig hebt.

lolita85
Topic Starter

#21 , 14 dec 2015 19:22

Bon, heb met mijn advocaat gesproken, blijkbaar heeft de advocaat van mijn ex partner mijn advocaat een mail gestuurd vrijdagavond om 18.30 (!!!) om mij in te lichten dat zijn cliënt zondag niet zal kunnen komen i.v.m. dat hij naar een beurs moet. Daarom zou hij i.p.v. de zondag zijn dochter de woensdag willen komen ophalen.

Nu is het zo dat zijn eerste vraag was 2x3 uur per week op zondag en woensdag. Woensdag kan ik mij niet schikken omdat ik dan bij mijn vader op bezoek ben. Mijn ex beweerde geen andere dag te kunnen vrijmaken, dus werd het 1x4 uur per week zondag, waar hij volledig akkoord mee ging.

Nu beweert mijn ex dat ik 's woensdags niet bij mijn vader ben, en erover gelogen zou hebben, dus woensdag (deze week) geen probleem zou kunnen zijn.
Heeft hij het recht wel dergelijke insinuaties te maken ? Waar baseert hij zich in godsnaam op, en hoe kan die advocaat dit goedkeuren en doorsturen zonder "bewijs" ? Trouwens, wat ik in mijn privé doe is mijn zaak, het vonnis is uitgesproken, hij ging ermee akkoord ...

Is hij nog steeds in de fout ? Ik was namelijk niet op de hoogte, hij liet mij rechtstreeks niets weten.

Soul08

#22 , 15 dec 2015 05:44

Melding maken bij de politie maar ik spreek uit ervaring? Heb meldingen van 2 jaar niet naleven en de rechtbank vond dit niet echt erg.
Dat jij nu je schema aan hem moet aanpassen is een realiteit.
De dag dat mijn ex komt heb ik nooit plannen.
Dat is onmogelijk want hij komt ofwel te laat ofwel niet.
Probeer zoveel mogelijk overeen te komen geloof mij en hou zoveel mogelijk advocaten er buiten. Geloof mij, wacht tot je uw factuur zal zien als je over elk detail en half uurtje struikelt.

Dat zijn advocaat om 18.30 mailt is geen schande.
Dit zal vaker gebeuren.
En nee hij kan die woensdag niet eisen want staat niet in het vonnis maar als jij dit weigert kunnen zij al er ooit nog een zitting komt aantonen dat je niet meewerkt.
Ik zou hem die woensdag gewoon laten komen zodat jou niks verweten kan worden.

duma

#23 , 15 dec 2015 08:14

@Soul08, gelieve aub on topic te blijven en niet jouw slechte ervaringen op TS te projecteren.

@lolita: zie mijn antwoord hierboven: melding maken en jezelf NIET aanpassen. Er is een vonnis en slechts bij onderling akkoord kan er iets eenmalig gewijzigd worden. Wat jij in jouw tijd doet is enkel en alleen jouw zaak. Ben je bij je vader, naar de winkel, naar de Efteling of wat dan ook is niét zijn zaak. Jij hoeft je niét te verantwoorden.

Die advocaat behartigt de belangen van zijn cliënt en zal bijgevolg steeds meegaan in het verhaal van je ex: Hij kan maar proberen. Maar het is niet omdat zijn advocaat het stuurt dat het dan ok is. Een onderling akkoord om iets te wijzigen, kan enkel tussen jou en je ex gemaakt worden. Als je ex dat via zijn advocaat doet ipv rechtstreeks met jou, is zijn goed recht, maar aangezien noch jij, noch jouw advocaat in jouw naam hierop gereageerd hebben dat dat in orde is, is er géén onderling akkoord.

Let wel: Elke keer dat jouw advocaat een mail ontvangt van zijn advocaat en die moet lezen en moet doorsturen, .... tikt de geldklok.
Laat je advocaat dus weten dat zulke zaken niet via hem besproken zullen worden, maar rechtstreeks tussen jou en je ex en laat hem dus eenmalig antwoorden naar de andere advocaat dat zulke zaken niet tussen de raadsheren besproken zullen worden om kosten te vermijden. En dat vragen ivm wissels die toch aan de raadsheer gesteld worden sowieso niet behandeld zullen worden.

lolita85
Topic Starter

#24 , 15 dec 2015 12:43

@duma,

dank u voor dit te verduidelijken. Kreeg vandaag een sms van mijn ex dat hij de woensdag wilt.
Mijn advocaat heeft hem gisteren een mail gestuurd om hem te informeren dat dit mij niet schikt, wat ik nogmaals duidelijk maak. Nu eist hij de donderdag maar, en dreigt dat hij problemen zal maken als ik niet meewerk, dat dit weigeren zou zijn van bezoek aan zijn dochter. Donderdag kan ik mij eveneens niet schikken, de afspraak was zondag, en dan komt hij inderdaad zonder onderling akkoord niet opdagen.

Vervolgens dreigt hij dat hij screenshots van onze gesprekken maakt omdat ik niet wil "meewerken" ...
Kan ik hem die donderdag ook weigeren zonder dat het in mijn nadeel werkt ?

Hij moest zich maar aan zijn bezoekdag houden, ik heb mezelf niets te verwijten toch.

duma

#25 , 15 dec 2015 13:20

Natuurlijk kan je hem dat ook weigeren. Je moet AKKOORD gaan. Ga jij niet akkoord, dan is er geen wijziging.

Wel kan je bijvoorbeeld, als je wil, zélf een voorstel doen, waarbij je hem duidelijk maakt dat je dit niet hoeft, want dat het vonnis duidelijk stelt dat de vader recht heeft om zijn dochter te zien op zondagen tussen xxh en xxh, dat je eenmalig hierop wel een uitzondering wil maken, aangezien het anders twee weken duurt eer jullie dochter haar vader ziet en dit niet in haar belang is en dus voorstelt dat hij op ????? zijn dochter ziet van xxh tot xxh. Dat dit een eenmalige uitzondering is en je verwacht dat hij zich voortaan aan de afspraken zoals gestipuleerd in het vonnis houdt.

lolita85
Topic Starter

#26 , 15 dec 2015 13:37

@duma vermits ik deze week niet eens thuis zal zijn met de baby kan ik hem dat gewoon weigeren zonder gevolgen ?
Nu beweert hij dat ik niet aan het belang van het kind denk om dat te ontzeggen, maar ik kan mijn leven ook onmogelijk aan hem aanpassen natuurlijk.

Wat kan ik reageren via sms ? Heeft u een voorstel ? Want kreeg weer een hele lange sms met emo praat, dat ik het hem niet gun, dat ik op de hoogte zou zijn, en dat ik enkel smsjes beantwoord ivm geld (als hij 3x vraagt om mijn rekeningnummer is dat ook logisch) ik zou graag een kort en krachtige sms sturen ...

Heeft u een voorstel ?

duma

#27 , 15 dec 2015 13:51

Natuurlijk kan u hem dat weigeren, want (en voor de laatste keer): er moet onderling akkoord zijn.

U kan hem bv (via mail of AS) laten weten dat het deze week onmogelijk is voor u om een andere moment te voorzien wegens reeds gemaakt plannen, dat indien hij uitzonderlijk niet kan op zondag hij u dat best zo tijdig mogelijk laat weten zodat er samen gekeken kan worden naar een eventuele andere datum. Dat dat echter niet verplicht is, aangezien het vonnis duidelijk stipuleert dat hij zijn dochter op zondag ziet en het niet de bedoeling kan zijn dat hij de regeling eenzijdig en naar eigen goeddunken aanpast. Dat dat geenszins in het belang van het kind is en dat ook voor u een gestructureerde regeling van belang is. Dat u echter bereid bent als het bij grote uitzondering onmogelijk blijkt te zijn om op zondag te komen, eenmalig een andere oplossing te zoeken waarmee beide ouders akkoord gaan.

Ik neem aan dat u al voldoende smsen heeft gestuurd en stel voor dat u er niet meer op reageert. Dat spel blijft oneindig voortduren dan. U heeft gezegd wat u te zeggen heeft en daar stopt het.

Soul08

#28 , 15 dec 2015 20:53

Duma ik projecteer mijn ervaringen niet op TS maar wil haar gewoon gewaar maken van de mogelijke valkuilen.
U spreekt heel theoretisch en adviseert heel cru.
Ik spreek niet alleen uit eigen ervaring maar heb deze situaties rondom mij al veel zien passeren.
Het belang van het kind staat voorop.
En wat TS doet is in haar nadeel op het einde van de rit.
Want het contact tussen vader en kind wordt onderbroken.
Ok hij was er niet die zondag maar doet blijkbaar alle moeite om die dag in te halen.
Tuurlijk hoeft zij zich niet telkens naar hem te schikken maar met het oog op de toekomst, als zij kan aantonen dat ze dit in de mate van het mogelijke wel heeft proberen doen maar er op een bepaald punt genoeg van heeft kan haar niks verweten worden en kan zij aantonen dat ze alles in haar macht gedaan heeft hem telkens tegemoet te komen in zijn 'zever' en dat het ergens ophoud.

lolita85
Topic Starter

#29 , 14 jan 2016 16:53

@duma Ik heb een vraagje mits dat je zegt zelf al een week/week regeling te hebben gehad met baby van 6 maanden. Hier is het zo dat de vader de baby slechts 1x4 uur per week ziet een zondag, hij had in zijn eigen woorden geen tijd op andere dagen mits hij zelfstandig is. Maar nu vraagt hij wel week/week na 6 maanden, dat terwijl hij in zijn eigen woorden geen tijd heeft. Ik ben er zelfs mee akkoord gegaan voor 4 uur ipv de gevraagde 3 uur omdat hij enkel één dag kon vrijmaken.

Ik kan mij inbeelden dat een week/week regeling opgebouwd kan worden, maar als de vader meer tijd maakt voor het kindje, war hier geen sprake van is. Ook houdt hij zich niet aan de afspraken, zo is hij een zondag zonder onderling akkoord niet komen opdagen, en is al tot 1uur30 minuten te laat gekomen. Hij heeft ze ook al een keer 30 minuten te laat gebracht.

Hij vraagt tijdens de dagen waarop hij ze niet ziet (6 dagen van de week) nooit om haar welzijn, wel krijg ik berichtjes met scheldpartijen en bedreigingen dat hij de politie zal inschakelen als ik de ring die hij mij schonk niet teruggeef, om vervolgens verder te schelden. Géén enkele keer vraagt hij of alles ok is met het kindje.

Ook heb ik bewijs dat hij al sinds de breuk mijn E-mails zit mee te lezen, dus ook de mails van mijn advocaat waar hij duidelijk op heef kunnen inspelen.

Nu heb ik hem zondag gevraagd om aanwezig te zijn voor de 2de vaccinatie van het kindje mits ik belangrijk vind dat beiden ouders op dergelijke afspraken aanwezig zijn.
Hij zei dat hij zou zien of hij zich kon "vrijmaken" en vervolgens heb ik niets meer gehoord, ook niet om te vragen of alles goed verlopen is.

Ik probeer hem overal bij te betrekken, maar hij doet geen enkele moeite en betaalt slechts 125 euro per maand waar ik amper mee rondkom voor haar. Ook heeft hij voor de maand november nog niet betaalt .. Hij kijkt niet om naar het welzijn van het kind, dus denkt u dat hij kans maakt om onmiddellijk week/week te krijgen op de prille leeftijd van 6 maanden ?

Dank u voor uw advies.

duma

#30 , 21 jan 2016 08:26

Alles hangt er maar vanaf wat u daarvan kan bewijzen en hoe u die bewijzen gebruikt. U wil natuurlijk ook niet overkomen als de moeder die alles tegen haar ex gebruikt om hem zijn kind te ontzeggen, maar een correcte weergave van de feiten doen.

Het feit dat de papa niet naar een vaccinatieafspraak komt, is absoluut geen punt. Ook in gezinnen waar ouder nog samen zijn, gebeurt dat vaak door één ouder. Weinig ouders doen die afspraken (altijd) samen.
Het feit dat hij niet achter zijn kind vraagt, is ook geen issue. In situaties als deze is dat begrijpelijk: jullie komen duidelijk niet overeen en er zijn spanningen. Dat hij er niet achter vraagt, wil niet zeggen dat het hem niet interesseert. Ik zou hier ook geen punt van maken, want hij zou hier (al dan niet terecht) kunnen antwoorden dat hij hierover met u geen contact durft op te nemen, bv omdat u in het verleden hierop slecht reageerde en dat de communicatie met u stroef verloopt. (ik speel even advocaat van de duivel hier).
Wat u wél kan doen, is hem zelf op de hoogte houden. Niet elke dag een sms sturen, maar bv na die vaccinatie had u kunnen smsen dat jullie (altijd jullie gebruiken, nooit mijn!) dochter heel flink geweest was en alles in orde is. Evt gewicht er bij.
Zo kan u alvast nooit verweten worden dat u info achterhoudt, moest hij al die toer willen opgaan én bewijst u tegelijkertijd dat u openstaat voor communicatie.

Het feit dat hij niet komt opdagen, speelt uiteraard niet in zijn voordeel, maar dan wel op voorwaarde dat u hiervan melding bent gaan maken bij de politie. Hetzelfde voor zoveel te laat komen: Na een 15 à 20 minuten melding doen bij de politie (én u hoeft uw kind niet meer mee te geven dan).
Al deze meldingen samen zijn voor de rechter bewijs dat de vader inderdaad vaak niet komt opdagen, zelfs zonder iets te laten weten. Jij kan dan argumenteren dat als de vader nog geeneens 4 uur op een week tijd kan maken voor zijn kind, hoe hij dat inéén keer wel een hele week zou kunnen en dat u vraagt dat hij eerst laat zien dat hij die verantwoordelijkheid kan opnemen door een opbouwende regeling voor te stellen.

En dan iets dat misschien een groot verschil kan maken: Bij ons deed de ex van mijn man héél erg moeilijk; zij wou echt niet dat de kinderen veel bij hem waren. Zij deed dan ook geen tegenvoorstel (bv: opbouwende regeling) en had het daarvoor (toen het kind geboren werd) ook serieus uitgehangen door het kind bij hem weg te houden én ook nog eens zeer mottig gedaan tijdens bemiddeling. Zij stond niet open voor eender wat en had ook geen argumenten om haar 'tegeneis' te staven. De rechter heeft haar letterlijk gevraagd of ze mijn man dan een slechte papa vond of welke reden ze dan had om te rechtvaardigen dat mijn man zijn kind maar zo beperkt zou zien. Ze kon daar niet op antwoorden.
Het is door haar gedrag, door haar onverzetbaarheid en door het feit dat ze zelf geen opbouwende regeling voorstelde maar een beperkte regeling van 1 weekend op 2, dat die uitspraak er gekomen is.

Als je zelf constructief bent en laat merken dat je wil dat je kind een goede band heeft met zijn vader en daar dus voldoende tijd spendeert, maar dat je je enkel vragen stelt bij de mogelijkheid van je ex om in één keer die week/week aan te kunnen en dus voorstelt om opbouwend te werken dat het kind, maar vooral ook de vader kan wennen aan die situatie, geef ik je een reële kans om een opbouwende regeling te verkrijgen.
Als je daarentegen volloop in het offensief gaat en de vader kost wat kost wil beperken en negatief tegenover hem staat, wordt die kans kleiner.

Terug naar “Echtscheiding”