straffeloos goedgelovige 100den lichter maken

k.b.

Re: straffeloos goedgelovige 100den lichter maken

#16 , 08 dec 2015 09:42

Wanner is deze aankoop gebeurd ? Het gaat hier volgens mij om een deur-verkoop met de wettelijke bedenktijd van 7 dagen ofzo ...
Al de rest is een combinatie van de naïviteit van de klant en een commercieel spel tussen de verkoper en een aantal van zijn clienten die voor hem machines proberen aan de man te brengen ...

Hoewel mij dit een zeer lucratief handeltje lijkt is hier volgens mij niets strafbaars ...

Verder ook zeer voorzienend van deze klant om al dadelijk bij het inzaaien van het gras te voorzien in een grasmachine ... verder ook zeer voorzienend om deze machine gewoon te betalen ( zonder zelfs eens de prijs te checken )...

Als men nu gewoon bij de ontvangst van de factuur deze had aangetekend geprotesteerd met de vermelding dat er overeengekomen was in de mondelinge overeenkomst dat het toestel zou geleverd worden aan de "marktprijs" en men had de 1500 euro betaald en voor de rest een creditnota gevraagd dan had men deze grasmaaier wel gehad voor 1500 euro ... ook de tuinier kan immers niks bewijzen ...

k.b.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 dec 2015 12:08

Deur aan deur is dat geen ambulante handel? en dus iets anders.
En wie zegt dat verkoop grasmachines niet in zijn statuten staat?
Bij een winkel die ik goed ken in kantoorwaren staat eveneens maken en onderhouden van computers en maken van applicaties net zo goed als catering en het verkopen van bereide maaltijden. Ook het geven van advies en therapie staat er bij.

k.b.

#18 , 08 dec 2015 16:20

Ik bedoel dat het volgens mij om een "overeenkomst gaat die buiten de kantoren van de onderneming is afgesloten" ...
anbulante handel gaat volgens mij ook over markten enzo ...

k.b.

Reclame

hoekanditnu
Topic Starter

#19 , 08 dec 2015 23:35

Bedankt al voor al de reacties die inderdaad helaas niet zijn wat gehoopt kon worden .
Nog even deze opmerkingen
Het enige dat er in uw case fout is gelopen zijn:
1. Misschien had die tuinier moeten melden dat hij een meerprijs ging vragen.
2. Langs de andere kant verwachten dat de tuinier dit gratis doet, zonder er aan te verdienen is ook vrij naïef
1. tja dan is er echt niemand meer zo gek om hem die machine te laten kopen. Enkel door te liegen kan hij zijn lucratief handeltje voortzetten.
2. natuurlijk niet, het feit dat hij slechts 200 € korting verdient bij aankoop terzijde gelaten, dan is 850 € extra voor het ophalen van een machine op weg naar de klant. (firma Y ligt op kortste weg van huis X naar klant (= 3 km), moet dus GEEN meter extra voor gereden worden) echt een vriendenprijsje voor die "service" aan die goede klant waar je grapjes met maakt en met zijn kinderen dolt.
Als men nu gewoon bij de ontvangst van de factuur deze had aangetekend geprotesteerd met de vermelding dat er overeengekomen was in de mondelinge overeenkomst dat het toestel zou geleverd worden aan de "marktprijs"
Zoals reeds opgemerkt werd de factuur niet bij levering gegeven maar later aan familielid (moeder) bezorgd omdat klant toen in het buitenland zat. mocht die toen de factuur gelezen hebben was ze nooit betaald. X wist dat klant naar het buitenland vertrok en dat de kans dat klant de factuur zou lezen voor vervaldatum klein zou zijn. Daarbij had zijn ervaring geleerd dat hij de 84 jarige moeder van klant gewoon altijd stipt de facturen betaalde. zonder vragen. Tenslotte had hij hier voor de luttele vriendenprijs van 22979 € (!!!) een gazon met kleine planten errond van 161 m2 ( 7 m x 21 m ) aangelegd en daar al gemerkt dat een 84 jarige niet gaat kijken of de gefactureerde planten effectief gepland zijn., het aantal gefactureerde uren ook gepresteerd zijn, het aantal gefactureerde werklui ook daar was. En wat weet een 84 jarige van de kwaliteit van planten, dat je bij zo iemand de niet gewilde afdankertjes van een kwekerij nog aan echte topprijzen kwijt kan was voor hem ook al duidelijk. 1 jaar later is dan ook 80 % van de aanplantingen kapot maar hé dat is pech voor de 84 jarige maar X telt zijn winst. En oh ja X was zo goed om ook bij deze 84 jarige om de maand het gras even te komen afrijden en deed dat echt wel grondig 161 m2 gras afrijden met 2 volwassenen daar heb je echt wel 5 uur (!!) voor nodig.
Ik begrijp uw standpunt wel maar het heeft geen zin om hier te schieten op de boodschapper, al wat we zeggen is dat de koper hier zorgvuldiger had moeten zijn. Mijn financiële triade: 1) Indien men u kan oplichten zal men u oplichten 2) Een euro, eens overhandigd, komt nooit meer terug en 3) Indien u op een bepaald ogenblik denkt dat 1) en/of 2) niet van toepassing zijn dan zijn ze zeker van toepassing
het is inderdaad jammer voor ons en ik wil niet schieten op de boodschapper integendeel. het is een kostelijk maar leerrijke ervaring en we kunnen uw financiele triade enkel bijtreden . We weten nu zeker dat we NOOIT nog een zelfstandige in huis of tuin zullen vertrouwen of geloven . We gaan er nu ook van uit dat ze ALLEMAAL alleen er op uit zijn hun zakken zo goed mogelijk te vullen en de klanten waarbij ze nog maar enige naiviteit vermoeden zoveel mogelijk uit hun zakken te slaan. En dat is allemaal zoals het hoort. En aangezien dat alles wettelijk is zal X erg geen bezwaar tegen hebben dat zijn werk en prestaties zeer "lovend" en realistisch zullen delen met vrienden , buren, op sociale media ed. Dan kunnen hopelijk velen zelf oordelen of ze ook van de diensten van deze "vriendelijke" tuinman willen gebruik maken.

Xenophon

#20 , 09 dec 2015 08:19

Ik denk inderdaad dat het beste wat u kan doen is ervoor zorgen dat iedereen op de hoogte is van de werkwijze van X. Wat hij bij u gedaan heeft doet hij ook elders, mensen die niet correct zijn, zijn meestal zeer consequent in hun dubieuze praktijken. Zorg er alleen voor dat u bij de feiten blijft, al wat u zegt kan staven en geen woorden in de mond neemt als 'bedrog' en dergelijke want dan gaat u problemen krijgen. En let op met social media, ik heb het al vaak gezegd maarde beste maatregel die iemand kan nemen om geen gezeur, (bedrogen) levenspartners, belastingontvangers, werkgevers of klachten aan zijn hoofd te krijgen is wegblijven van die rommel.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW

#21 , 09 dec 2015 10:33

Lees de wetgeving rond laste ren eerroof toch nog maar eens na voor je op de sociale media komt, of het kan wel eens zijn dat die mensen nog eens in uw portefeuille mogen grabbelen.

hoekanditnu
Topic Starter

#22 , 09 dec 2015 20:54

Lees de wetgeving rond laste ren eerroof toch nog maar eens na voor je op de sociale media komt, of het kan wel eens zijn dat die mensen nog eens in uw portefeuille mogen grabbelen
Denk niet dat we daar ook maar iets voor te vrezen hebben . De feiten spreken objectief voor zich. We hoeven het verhaal van het grasmachine maar te vertellen zoals het is gebeurd. de reacties zullen bijna steeds hetzelfde zijn. Mensen kunnen dit zelf beoordelen. Daar zal echt niet 1 keer het woord leugens ,diefstal, oplichting, bedrog .... , in moeten voorkomen opdat mensen beseffen hoe tuinaannemer X zijn klanten bekijkt en behandelt. 1 foto van de tuin of de kapotte planten met daarbij het prijskaartje zegt voldoende. Hoe ongaarne X dit zal vinden, het is gewoon niet ontkenbare realiteit. Dit zijn gewoon objectief vaststelbare feiten waarbij ieder normaal en eerlijk denkend persoon dezelfde conclusie zal trekken. Daar hoeven we echt niet 1 subjectief woord voor gebruiken. Het is zelfs geen mening. Het is gewoon een onprettige niet te ontkennen realiteit voor X. Hoezo "laster en eerroof" ?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#23 , 09 dec 2015 21:42

Persoonlijk begrijp ik die heisa hier niet, waarom zou die tuinman geen winst mogen nemen, en dit is nog geen woekerwinst in % uitgedrukt.

Als je die man geen winst gunde dan moest je maar zelf om die gras machine gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#24 , 09 dec 2015 23:00

Als 70% winst geen woekerwinst is om enkel de grasmachine af te halen en te leveren, als dienst voor zijn klant, dan begrijp ik er niets meer van.
Op een half uurtje €1050 verdienen proficiat. Wie dit goedpraat begrijp ik niet meer.
Hij hoeft nog niet eens service te geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

hoekanditnu
Topic Starter

#25 , 10 dec 2015 01:02

Persoonlijk begrijp ik die heisa hier niet, waarom zou die tuinman geen winst mogen nemen, en dit is nog geen woekerwinst in % uitgedrukt.

Als je die man geen winst gunde dan moest je maar zelf om die gras machine gaan.
tja een winst van 1050 € op een bedrag van 1299 € ,voor echt totaal NIKS extra te doen dan ENKEL jouw klant te BELIEGEN. is echt maar een klein percentje dat je zo'n vriendelijke mens toch moet gunnen. :oops: Ja, zucht, dit soort reactie leert je echt wel veel over het waarde en normbesef van sommigen
Als 70% winst geen woekerwinst is om enkel de grasmachine af te halen en te leveren, als dienst voor zijn klant, dan begrijp ik er niets meer van.
Op een half uurtje €1050 verdienen proficiat. Wie dit goedpraat begrijp ik niet meer.
Hij hoeft nog niet eens service te geven
juist en dan lees ik daarnet in het nieuws dat het gerecht verkopers van concerttickets die hoger liggen dan de marktprijs gaat vervolgen. Hoezo, deze mensen weten allen zeer goed wat de prijs van zo'n ticket is en zijn bereid die prijs en nog veel meer te betalen om dit zeldzame ticket te kunnen bemachtigen. Dit is dus wettelijk wel strafbaar . Maar voor een volop verkrijgbaar, niet bijzonder, met een vaste maximum catalogusprijs product mag je vragen zoveel vragen wat je vermoedt wat een goedgelovige idioot er zal voor betalen en dan is er geen probleem en noemt men dat de vrije markt zijn beloop laten , mooi commercieel inzicht van die tuinman en een terechte beloning voor het zware werk dat hij heeft gedaan en is de koper maar een idioot die maar niet moet geloven wat die tuinman hem wijsmaakt . Dan is het eigen schuld dikke bult omdat je jezelf niet geinformeerd hebt op internet en je iemand gelooft en vertrouwt waarvan je zou moeten weten dat je die niet moet geloven. Wetgeving hier in Belgie blijft een wonderlijk bijzonder iets waarbij voor grote organisaties blijkbaar andere wetten gelden dan een gewone goedgelovige consument :(

Xenophon

#26 , 10 dec 2015 07:33

Wat ik aan de transactie niet correct vind is dat de verkoper niet op voorhand duidelijk heeft gemaakt wat de prijs ging zijn en doelbewust gewacht heeft / zijn factuur bij een derde heeft binnengebracht. Wat betreft de percentages: iedereen wordt dagelijks 'geript' op dergelijke schaal. Het hangt er een beetje vanaf welke sector (sommige marges zijn heel laag, elektronica bv) maar winstmarges van 50, 60, 70% zijn niet abnormaal bij een verkoop. In sommige gevallen doet men ook niet meer dan een order doorgeven en gebeurt de levering door een derde. Voorbeeld dat ik ken: kleding van een gekend merk dat zijn productie uitbesteed in een ver land: item in de etalage voor 159 EUR. Aankoopprijs voor hen per stuk (ex BTW) alle kosten in tot levering in het verkooppunt: 24.8 EUR. Beetje zoals de parabel van de wonderbaarlijke vermenigvuldiging van vissen en broden maar dan met geld.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

JPV

#27 , 10 dec 2015 08:09

Hij hoeft nog niet eens service te geven.
Ik denk dat denlowie denkt: "ik koop aan aan prijs X en verkoop aan prijs X maal 2,2 - 2,8 (dat zijn bvb de marges op schoenen en kledij), dus nu is dat toch ook niet zo erg?".

Verschil is idd dat geen collectie aangekocht werd, maar gewoon 1 machine die gevraagd werd, geleverd is. Zonder extra diensten en dus verwerpelijk imho.

Milo72

#28 , 10 dec 2015 10:31

Toch even hierop reageren:
Voorbeeld dat ik ken: kleding van een gekend merk dat zijn productie uitbesteed in een ver land: item in de etalage voor 159 EUR. Aankoopprijs voor hen per stuk (ex BTW) alle kosten in tot levering in het verkooppunt: 24.8 EUR. Beetje zoals de parabel van de wonderbaarlijke vermenigvuldiging van vissen en broden maar dan met geld.
En wie betaalt het ontwikkelen / ontwerpen van een nieuwe collectie elke 6 mnd ? En wie betaalt de kost voor het opzetten van de distributiekanalen, het aanbieden en verkopen van de collectie aan de winkels, de stuks die in de etalages (blijven) hangen, de administratie, ... ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Xenophon

#29 , 10 dec 2015 10:55

De ontwikkelings / ontwerp, productie , transport, invoer en leveringskosten tot in de winkel zitten IN die 24.8 EUR. Veel distributiekanaal en ingewikkelde logistiek met tussenverkopers is er in dit specifieke geval niet aan maar daar zal u me op mijn woord moeten nemen vrees ik. Ik schrijf ook duidelijk: 'alle kosten tot levering in het verkooppunt'.

Iedereen mag zijn brood verdienen en verkopen aan de prijzen die ze willen maar de meeste kopers zouden serieus opkijken indien de prijsvorming volledig transparant was. (en nog vreemder indien ze wisten onder welke omstandigheden hun spullen gemaakt werden vermoed ik maar dat is een andere kwestie).

sloeberken

#30 , 10 dec 2015 11:33

Moet je ook geen rekening houden met de onverkochte goederen. Is niet al wat blinkt ook goud is. De concurrentie is bikkel hard, en zeker geen woekerwinsten. De consumenten tegenwoordig zijn niet meer zo dom als vroeger.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”