Bedankt al voor al de reacties die inderdaad helaas niet zijn wat gehoopt kon worden .
Nog even deze opmerkingen
Het enige dat er in uw case fout is gelopen zijn:
1. Misschien had die tuinier moeten melden dat hij een meerprijs ging vragen.
2. Langs de andere kant verwachten dat de tuinier dit gratis doet, zonder er aan te verdienen is ook vrij naïef
1. tja dan is er echt niemand meer zo gek om hem die machine te laten kopen. Enkel door te liegen kan hij zijn lucratief handeltje voortzetten.
2. natuurlijk niet, het feit dat hij slechts 200 € korting verdient bij aankoop terzijde gelaten, dan is 850 € extra voor het ophalen van een machine op weg naar de klant. (firma Y ligt op kortste weg van huis X naar klant (= 3 km), moet dus GEEN meter extra voor gereden worden) echt een vriendenprijsje voor die "service" aan die goede klant waar je grapjes met maakt en met zijn kinderen dolt.
Als men nu gewoon bij de ontvangst van de factuur deze had aangetekend geprotesteerd met de vermelding dat er overeengekomen was in de mondelinge overeenkomst dat het toestel zou geleverd worden aan de "marktprijs"
Zoals reeds opgemerkt werd de factuur niet bij levering gegeven maar later aan familielid (moeder) bezorgd omdat klant toen in het buitenland zat. mocht die toen de factuur gelezen hebben was ze nooit betaald. X wist dat klant naar het buitenland vertrok en dat de kans dat klant de factuur zou lezen voor vervaldatum klein zou zijn. Daarbij had zijn ervaring geleerd dat hij de 84 jarige moeder van klant gewoon altijd stipt de facturen betaalde. zonder vragen. Tenslotte had hij hier voor de luttele vriendenprijs van 22979 € (!!!) een gazon met kleine planten errond van 161 m2 ( 7 m x 21 m ) aangelegd en daar al gemerkt dat een 84 jarige niet gaat kijken of de gefactureerde planten effectief gepland zijn., het aantal gefactureerde uren ook gepresteerd zijn, het aantal gefactureerde werklui ook daar was. En wat weet een 84 jarige van de kwaliteit van planten, dat je bij zo iemand de niet gewilde afdankertjes van een kwekerij nog aan echte topprijzen kwijt kan was voor hem ook al duidelijk. 1 jaar later is dan ook 80 % van de aanplantingen kapot maar hé dat is pech voor de 84 jarige maar X telt zijn winst. En oh ja X was zo goed om ook bij deze 84 jarige om de maand het gras even te komen afrijden en deed dat echt wel grondig 161 m2 gras afrijden met 2 volwassenen daar heb je echt wel 5 uur (!!) voor nodig.
Ik begrijp uw standpunt wel maar het heeft geen zin om hier te schieten op de boodschapper, al wat we zeggen is dat de koper hier zorgvuldiger had moeten zijn. Mijn financiële triade: 1) Indien men u kan oplichten zal men u oplichten 2) Een euro, eens overhandigd, komt nooit meer terug en 3) Indien u op een bepaald ogenblik denkt dat 1) en/of 2) niet van toepassing zijn dan zijn ze zeker van toepassing
het is inderdaad jammer voor ons en ik wil niet schieten op de boodschapper integendeel. het is een kostelijk maar leerrijke ervaring en we kunnen uw financiele triade enkel bijtreden . We weten nu zeker dat we NOOIT nog een zelfstandige in huis of tuin zullen vertrouwen of geloven . We gaan er nu ook van uit dat ze ALLEMAAL alleen er op uit zijn hun zakken zo goed mogelijk te vullen en de klanten waarbij ze nog maar enige naiviteit vermoeden zoveel mogelijk uit hun zakken te slaan. En dat is allemaal zoals het hoort. En aangezien dat alles wettelijk is zal X erg geen bezwaar tegen hebben dat zijn werk en prestaties zeer "lovend" en realistisch zullen delen met vrienden , buren, op sociale media ed. Dan kunnen hopelijk velen zelf oordelen of ze ook van de diensten van deze "vriendelijke" tuinman willen gebruik maken.