ik heb hier een klant en die zou een nieuwe woning willen kopen , maar die komt niet overeen met zijn ex voor de verkoop of overname van het huis door de ex ( ze hebben discussie over bedrag)
ik schets anders de situatie kort
vriend en vriendin gaan uit elkaar. ze zijn niet wettellijk samenwoond of getrouwd.
de vriendin wil er in blijven wonen en heeft het huis geschat op 270 000 eruo (zo laag mogelijk voor haar)
de vriend heeft het ook geschat op 290 000 euro.
hij komt overeen om een bod te doen van 280 000 euro wat me fair lijkt. Nu heeft haar vader heel veel gewerkt in de huis en vraagt voor zijn hulp ( dus geen materialen alleen handenarbeid) 28 000 euro.
dat wil mijn klant niet betalen , want als zij het huis dan verkoopt heeft zij een meerwaarde van 28000 euro . en het er is niets op papier gezet, en was met materialen die gekocht werden door de vriend en vriendin
nu komen ze niet overeen en wil hij dat het huis te koop wordt gezet want hij wil een nieuwe woning kopen.
Hij betaalt wel nog iedere maand zijn deel af, en heeft zijn dom nog niet gewijzigd ook al woont hij daar al 6 maanden niet meer. maar is bang als hij dat verandert dat hij geen rechten meer zal hebben
kan hij eisen dat het verkocht wordt? zou hij best stoppen met betalen of beter niet. maar hij kan geen nieuwe lening krijgen zolang hij niet van de lening is.
en kan die vader dat geld opeisen , want de woning is zeker meer waard moest het te koop staan.
hij zou echt niet via de rechtbank willen werken , maar zij kan nu blijven wonen , hij betaalt zijn deel en zij heeft geen nadeel want ze woont erin. alleen kan hij niet verder met zijn leven , kan hij minder betalen?
groetjes