geen akkoord voor verdeling woning

service
Topic Starter

geen akkoord voor verdeling woning

#1 , 27 nov 2015 15:42

ik heb hier een klant en die zou een nieuwe woning willen kopen , maar die komt niet overeen met zijn ex voor de verkoop of overname van het huis door de ex ( ze hebben discussie over bedrag)

ik schets anders de situatie kort

vriend en vriendin gaan uit elkaar. ze zijn niet wettellijk samenwoond of getrouwd.

de vriendin wil er in blijven wonen en heeft het huis geschat op 270 000 eruo (zo laag mogelijk voor haar)

de vriend heeft het ook geschat op 290 000 euro.

hij komt overeen om een bod te doen van 280 000 euro wat me fair lijkt. Nu heeft haar vader heel veel gewerkt in de huis en vraagt voor zijn hulp ( dus geen materialen alleen handenarbeid) 28 000 euro.

dat wil mijn klant niet betalen , want als zij het huis dan verkoopt heeft zij een meerwaarde van 28000 euro . en het er is niets op papier gezet, en was met materialen die gekocht werden door de vriend en vriendin

nu komen ze niet overeen en wil hij dat het huis te koop wordt gezet want hij wil een nieuwe woning kopen.

Hij betaalt wel nog iedere maand zijn deel af, en heeft zijn dom nog niet gewijzigd ook al woont hij daar al 6 maanden niet meer. maar is bang als hij dat verandert dat hij geen rechten meer zal hebben

kan hij eisen dat het verkocht wordt? zou hij best stoppen met betalen of beter niet. maar hij kan geen nieuwe lening krijgen zolang hij niet van de lening is.

en kan die vader dat geld opeisen , want de woning is zeker meer waard moest het te koop staan.

hij zou echt niet via de rechtbank willen werken , maar zij kan nu blijven wonen , hij betaalt zijn deel en zij heeft geen nadeel want ze woont erin. alleen kan hij niet verder met zijn leven , kan hij minder betalen?

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 01 dec 2015 13:58

Van zodra hij zijn domicilie verplaatst heeft hij recht op een woonvergoeding omdat zijn ex in het huis woont, maar zolang zijn die daar staat uiteraard niet.
Zodra hij zijn domicilie verplaatst, mag hij het huis niet meer binnen. Dat mag hij nu wel.
Momenteel pleegt hij trouwens domiciliefraude.

Hij kan steeds de verkoop eisen via de rechtbank; er zal dan een openbare verkoop plaatsvinden.

service
Topic Starter

#3 , 03 dec 2015 13:00

Als het dan openbaar wordt verkocht. Kan zijn ex dat dan terug inkopen aan gelijk welke prijs?

Is dat wettelijk dat jij geld kan vragen voor het verblijf in de woning?

Reclame

duma

#4 , 03 dec 2015 13:13

Ik begrijp je laatste zin niet. Wie is 'jij'? in de vraag?

Als het openbaar wordt verkocht, kan iedereen bieden. Als het hoogste bod van zijn ex komt, heeft zij het dus gekocht.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2015 14:49

Wat de vader van de vriendin betreft: tenzij hij bestelbonnen en facturen kan voorleggen waaruit blijkt dat zijn prestaties en de prijs ervan op voorhand overéén gekomen waren, en nog betaald moeten worden, en hij deze inkomsten ook bij de blastingsdiensten zal aangeven, kan hij weinig opeisen...

Zoals duma zegt: als beide eigenaars er niet uitgeraken, kan één van beiden de openbare verkoop eisen. Maar ik vermoed dat het voor beiden financiëel interessanter is, om dit te vermijden, en te proberen samen het huis te verkopen voor een goede prijs.

Als één van beiden er wenst te blijven wonen: schakel een onafhankelijke schatter in, en spreek op voorhand af dat de geschatte prijs ook de prijs zal zijn die zal gebruikt worden voor de verdere regeling.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”