discussie doktersattest

Foody
Topic Starter

discussie doktersattest

#1 , 16 nov 2015 13:59

Beste,

Mijn man viel vorige week ziek op donderdag middag, hij is toen naar huis gegaan en naar de dokter geweest.
Deze heeft hem een attest bezorgt voor afwezigheid van vrijdag.
Mijn man geeft dit briefje vandaag af aan zijn werkgever, echter zegt deze dat dit te laat is en vrijdag dus bezien wordt als onwettig afwezig.
Enig opzoek werk heeft mij volgende informative bezorgt:

"De werknemer moet het medisch getuigschrift in principe versturen binnen de twee werkdagen te rekenen vanaf de dag van de arbeidsongeschiktheid, behalve indien bij cao of in het arbeidsreglement een andere termijn voorzien is. "

Het attest betreft enkel vrijdag 13/11, dit wordt dan toch berekend als de eerste dag? waardoor vandaag dus de tweede werkdag is?
Bron: http://www.jobat.be/nl/artikels/is-een- ... verplicht/

alsook:

"Vanaf 1 januari 2014 wordt de onvolledige of onderbroken arbeidsdag niet meer beschouwd als de eerste dag van de periode van gewaarborgd loon. Zowel voor arbeiders als bedienden kan de periode van 30 dagen gewaarborgd loon ziekte dan ook nooit meer aanvangen op deze onderbroken arbeidsdag, maar start deze de dag nadien. Ten opzichte van de oude regeling zal de werkgever voortaan zo een dag langer gewaarborgd loon verschuldigd zijn. "

Dit lijkt mij dan toch te bevestigen dat donderdag niet mag gerekend worden als een ziektedag aan gezien deze toch gewaarborgd is?
Bron: http://www.sdworx.be/nl-be/sd-worx-r-d/ ... -carensdag

Ben ik fout in mijn interpretatie dat hij wel tijdig is?

alvast bedankt voor de input

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Foody
Topic Starter

#2 , 16 nov 2015 14:01

Even ter verduidelijking, er staat in cao of arbeidsreglement geen andere termijn beschreven.

LeenW

#3 , 16 nov 2015 14:02

Er is een verschil tussen "dag" en "arbeidsdag".

Reclame

Foody
Topic Starter

#4 , 16 nov 2015 14:16

ja daar ben ik mij van bewust. In dit geval spreken we nergens van dagen, steeds van arbeidsdagen.

JPV

#5 , 16 nov 2015 14:40

zaterdag is wettelijk nog steeds een werkdag.

Foody
Topic Starter

#6 , 16 nov 2015 14:42

Ook als er niet gewerkt word op de firma op zaterdag?

LeenW

#7 , 16 nov 2015 14:49

Aangezien er geen andere termijn beschreven is, hoort zaterdag tot de arbeidsdagen.

Foody
Topic Starter

#8 , 16 nov 2015 14:52

Ok duidelijk.

Blaatpraat

#9 , 17 nov 2015 10:02

zaterdag is wettelijk nog steeds een werkdag.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=39005
Dit topic spreekt dat tegen.

Maar ontopic: binnen de 2 werkdagen te rekenen vanaf de eerste dag van ongeschiktheid is bij mijn weet (als zaterdag een werkdag is) nog steeds maandag.

Vrijdag->zaterdag: 1e dag
Zaterdag->maandag: 2e dag

JPV

#10 , 17 nov 2015 10:35

Het topic spreekt dat niet tegen, integendeel zelfs. Zie de voorlaatste post.

Binnen 2 werkdagen wil zeggen ten laatste op zaterdag dat het verstuurd moet worden. Vrijdag is de eerste dag, zaterdag de tweede. Maandag al de derde.

Blaatpraat

#11 , 17 nov 2015 11:33

Het topic spreekt dat niet tegen, integendeel zelfs. Zie de voorlaatste post.

Binnen 2 werkdagen wil zeggen ten laatste op zaterdag dat het verstuurd moet worden. Vrijdag is de eerste dag, zaterdag de tweede. Maandag al de derde.
Ik speel nu even advocaat van de duivel.

Zaterdag versturen = dinsdag ontvangen (en soms zelfs woensdag als het druk is bij bpost).
Nu is het op maandag ontvangen geweest

Wat ik me hieromtrent ook afvraag.
Wat als je nu op vrijdagavond naar de dokter gaat (omdat deze geen spreekuur heeft in de voormiddag).
Je bedrijf werkt niet op zaterdag.
Dan kan je toch anders dan het op de post doen (met alle risico's van dien), wil je het binnen die termijn regelen?
Daar de volgende dag dat het bedrijf werkt de maandag is, en dit volgens HR al te laat is.
Wat dan met bedrijven die iedere zaterdag en iedere maandag gesloten zijn?

Best dat mijn werkgever niet zo lastig doet: attest wordt aanvaard als je terug komt uit ziekte (en dat is zoals het overal zou moeten zijn, vind ik. Wat als je nu net het attest op de post aan het doen bent, en terwijl krijg je een controlearts? Dan mag je het uitleggen waarom je de woonst verlaten hebt, terwijl dit normaal niet mag. Of mag je 50km verder rijden, terwijl je daar waarschijnlijk niet toe in staat bent. Maar dat is voer voor discussies in het parlement).

JPV

#12 , 17 nov 2015 12:01

Ik speel nu even advocaat van de duivel.

Zaterdag versturen = dinsdag ontvangen (en soms zelfs woensdag als het druk is bij bpost).
Nu is het op maandag ontvangen geweest
zaterdag versturen per mail = zaterdag ontvangen ;).
Wat ik me hieromtrent ook afvraag.
Wat als je nu op vrijdagavond naar de dokter gaat (omdat deze geen spreekuur heeft in de voormiddag).
Je bedrijf werkt niet op zaterdag.
Dan kan je toch anders dan het op de post doen (met alle risico's van dien), wil je het binnen die termijn regelen?
welke risico's vandien? De reglementering zegt enkel dat je het binnen de 2 dagen moet opsturen, niet wanneer het ontvangen moet worden. Dit om elke discussie te vermijden. Als je huisdokter geen zitdag heeft op een bepaald ogenblik, ga je naar een andere (mocht die bvb de vrijdag en zaterdag in verlof zijn)
Daar de volgende dag dat het bedrijf werkt de maandag is, en dit volgens HR al te laat is.
Wat dan met bedrijven die iedere zaterdag en iedere maandag gesloten zijn?
de datum waarop zij iets ontvangen is hun probleem. Jij moet het gewoon op tijd verzenden.

Best dat mijn werkgever niet zo lastig doet: attest wordt aanvaard als je terug komt uit ziekte (en dat is zoals het overal zou moeten zijn, vind ik. Wat als je nu net het attest op de post aan het doen bent, en terwijl krijg je een controlearts? Dan mag je het uitleggen waarom je de woonst verlaten hebt, terwijl dit normaal niet mag. Of mag je 50km verder rijden, terwijl je daar waarschijnlijk niet toe in staat bent. Maar dat is voer voor discussies in het parlement).
In bijna alle gevallen wordt aanvaardt dat je de woning wél mag verlaten, slechts zelden staat een andere vermelding op het ziektebriefje.

Bovendien is het héél zeldzaam dat een controlearts al zal komen vooraleer je een ziektebriefje aan de werkgever bezorgt. Je kan de datum van verzending (en dus bezoekje aan het postkantoor/postbus) ook bewijzen met de poststempel, een rechter zal daar bij discussie niet over vallen.

In geval dat de controlearts komt en je niet aantreft (wat idd kan), zal hij een briefje in je brievenbus achterlaten met een mogelijkheid voor een nieuwe afspraak.

Dus ook hier niet echt een probleem. Indien je niet in staat bent, bestaat er ziekenvervoer.

Blaatpraat

#13 , 17 nov 2015 13:02

@JPV: dat is duidelijk, bedankt. :-)

Nog 1 laatste algemene vraag hierover: kan een werkgever weigeren om dit per mail te ontvangen, en je dus verplichten het effectief per post op te sturen?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 nov 2015 13:19

Als een werkgever moeilijk doet als je maandag een ziektebriefje afgeeft voor de vrijdag ervoor: van werkgever veranderen! Hoe kleingeestiger kan een werkgever nog zijn, zeg?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#15 , 17 nov 2015 13:28

Als een werkgever moeilijk doet als je maandag een ziektebriefje afgeeft voor de vrijdag ervoor: van werkgever veranderen! Hoe kleingeestiger kan een werkgever nog zijn, zeg?
Is nochtans een praktijk die dagelijks problemen geeft en zeker niet bij de kleinste werkgevers. Niet iedereen heeft de luxe om zomaar van werk te veranderen.
@JPV: dat is duidelijk, bedankt. :-)

Nog 1 laatste algemene vraag hierover: kan een werkgever weigeren om dit per mail te ontvangen, en je dus verplichten het effectief per post op te sturen?
Werkgever kan dit niet weigeren, maar kan wél eisen om het origineel effectief te ontvangen, desnoods wat later. Hij moet in staat zijn om de echtheid van het document te controleren.

Terug naar “Andere”