Momenteel heb ik een arbeidscontract als bediende voor onbepaalde duur.
Brutto jaarwedde bedraagt +/- 43.000 EURO.
Het arbeidscontract bevat tevens volgende clausule:
"Onderhavig contract is bovendien onderworpen aan de volgende bijzondere bepalingen:
Indien de overeenkomst beëindigd wordt door één van beide partijen, verklaart de werknemer zich akkoord gedurende 12 maanden geen arbeidsovereenkomst te sluiten met een concurrerend bedrijf, of voor eigen rekening te beginnen in dezelfde branche."
Welke mogelijkheden zijn er?
Optie 1:
Ik roep de nietigheid van het concurrentiebeding in, omdat niet voldaan is aan de geldigheidsvoorwaarden. Ik kan zonder problemen voor eigen rekening of bij een concurrerend bedrijf in dezelfde sector gaan werken.
Optie 2:
Ik opteer om het concurrentiebeding toch te respecteren. Is het in dat geval mogelijk een compenserende schadevergoeding op te eisen van de ex-werkgever, ook al is daar in de desbetreffende clausule geen sprake van?
In de desbetreffende clausule is ook geen sprake over één of ander verzakingsrecht van de werkgever. Is de werkgever alsnog verplicht om binnen de 15 kalenderdagen na de effectieve beëindigingsdatum van de arbeidsovereenkomst te verzaken aan het concurrentiebeding indien hij dit beding geen uitvoering wenst te geven? De "effectieve beëindigingsdatum" is dat de dag dat ik mijn ontslag geef of de laatste dag van de overeengekomen opzegperiode?
Kan de werkgever in dit geval de nietigheid van het beding inroepen?
Alvast bedankt voor jullie reacties?