Huurwaarborg verdelen na scheiding

julie3
Topic Starter

Huurwaarborg verdelen na scheiding

#1 , 24 jun 2015 13:51

Hallo ik woonde samen met een vriendin en wij betaalden voor alles de helft. De meubels, huurwaarborg, de rekeningen.
Nu zijn wij in ruzie uit elkaar gegaan. De meubels ben ik kwijt aangezien die op haar naam stonden. De waarborg echter, staat op beide namen.

Ik weet van de bank dat de eigenaars de waarborg niet hebben vrijgegeven. Ze zijn wel langsgeweest na mijn vertrek en hebben bevestigd dat alles in orde was.
We hebben hiervoor samen een document ondertekend.

Mijn gevoel is dat ze de huurwaarborg niet hebben vrijgegeven omdat ze schrik hebben dat mijn ex-vriendin de volledig waarborg niet zal kunnen neerleggen.
Nu is dat in feite mijn probleem niet. Ik wil dat de helft van de huurwaarborg op mijn rekening wordt gestort.

Kunnen jullie mij adviseren welke stappen ik moet ondernemen?

Alvast bedankt

Julie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jun 2015 14:38

Woonde samen ...staat u nog op het huurcontract vermeld of is dat aangepast dus is verhuurder akkoord gegaan dat u geschrapt werd uit contract?

julie3
Topic Starter

#3 , 26 jun 2015 21:07

Hoe kan ik dat te weten komen? Ik ben eigenaars hun nummer kwijtgeraakt wanneer mijn GSM stuk was. Ik heb wel hun adres maar vind het zo raar om zomaar bij hen privé langs langs te gaan..

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2015 22:21

Brief schrijven misschien
En u moet dat weten want u zou het schrappen mede moeten getekend hebben.
Indien geregistreerd huurcontract ...ook te bekomen via kadaster ( registratie woningen en huurcontracten)

julie3
Topic Starter

#5 , 09 nov 2015 09:19

Ik heb nu bericht gekregen van de bank om langs te komen om de HuurWaarborg vrij te geven. wij hebben destijds elk 550 euro gelegd. Nu hoor ik van de bank dat ik enkel recht zou hebben op iets van een 200 euro, omdat de eigenaar een deel eist betreffende toegebrachte schade. Deze schade is toegebracht na mijn vertrek, mijn ex vriendin is daar nog 2 jaar blijven wonen, dus kan ik dan eisen dat ze het verschuldigde bedrag volledig van mijn ex vriendin Haar deel aftrekken en mij mijn volledig deel, dus de 550 euro teruggeven?

duma

#6 , 09 nov 2015 10:46

Neen. U had alles omtrent de waarborg toen moeten regelen en toen uw helft moeten terugvragen aan uw ex.
U zal nu onderling overeen moeten komen met uw ex, maar tenzij u kan bewijzen dat die schade later is toegebracht, geef ik je niet veel kans.

julie3
Topic Starter

#7 , 20 nov 2015 20:05

De bank en eigenaars bevestiging mij dat het bedrag dat afgetrokken wordt van de gemeenschappelijke rekening niet voor schade is, maar voor huur van de maand oktober 2015 die niet betaald is. Ik heb ongeveer 2 jaar geleden samen met mijn een document opgesteld dat ik daar vertrok en dat zij daar akkoord mee was, met haar handtekening. Nu willen ze bij de bank 1100 -550 euro(maand huur) en dan resterende 550 euro verdelen over mij en mijn ex. Heb ik het recht te eisen dat zij haar huur moet betalen voor de maand oktober en dat ik mijn deel van de waarborg volledig terugkrijg? Ik heb destijds ook document opgesteld met eigenaar dat hij op hoogte was van mijn vertrek en dat er geen schade was. Kunnen jullie mij helpen bij deze kwestie aub?

julie3
Topic Starter

#8 , 23 nov 2015 11:18

Mijn ex zit nu te dreigen met rechtbank als ik de huurwaarborg binnen 2 weken niet vrijgeef, kan zij dit maken?

eylis

#9 , 23 nov 2015 11:50

ik meende (forumcollega's corrigeer me,als ik fout ben) maar huurwaarborg dient om eventuele schade te dekken en niet om huurachterstand te betalen. dus de bansk zou strikt genomen de huurwaarborg moeten vrijgeven als de eigenaar zegt dat er geen schade is. De eigenaar zou jullie wel beiden moeten gecontacteerd hebben om de huurachterstal op te eisen en dan een ingebrekestelling naar jullei getuurd hebben. Als jullie dan nog niet betaalden, had de eigenaar jullie voor de vrederechter moeten dagen. Maar soit, misschien is de oplossing die de eigenaar hier voorstelt de snelste voor iedereen. De enige mens bij wie je die sommen kan vorderen is in feite je ex, zoals ik het vethaal begrijp...

duma

#10 , 23 nov 2015 16:54

De huurwaarborg dient inderdaad om eventuele schade te dekken en niet voor huurachterstal.
ECHTER, indien er geen (of beperkte schade) is én zowel verhuurder als alle huurders gaan akkoord, kan er overeengekomen worden dat de waarborg daar toch voor mag dienen. Dat gebeurt dan door een document op te maken voor de bank, gehandtekend door verhuurder en alle huurders waarop staat hoeveel naar wiens rekening moet gestort worden. (De meeste verhuurders hebben daar zelfs een standaard document voor dan direct in tweevoud wordt opgemaakt).
Dit geeft de verhuurder zekerheid dat hij het geld van zijn huurachterstal zeker ziet, anders loopt hij nog het risico dat hij de waarborg vrijgeeft en achter zijn geld moet.

U kan dus zeggen dat u niet akkoord gaat en de terugstorting van de waarborg wenst. U heeft een document waarin het duidelijk is dat u vertrekt, dat er geen schade was op die moment en dat uw ex verder bleef huren? Dan acht ik uw kansen groot om uw deel van de waarborg terug te krijgen.

Langs de andere kant vermoed ik dat u niet echt geschrapt werd van het contract, wat dus zou kunnen zeggen dat u nog steeds verantwoordelijk bent voor de correcte uitvoering ervan én voor de eventuele schade. Een moeilijke ...

Ik zou persoonlijk de eigenaar vragen om uw deel van de huurwaarborg vrij te geven, gezien het feit dat u met hem op xx/xx/xxxx een overeenkomst hebt getekend dat u niet langer huurder zou zijn van dit pand en dat u bijgevolg ook niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor de wanbetaling van iemand anders.

Uw ex kan uiteraard naar de rechtbank gaan, maar of de rechter haar verhaal zal volgen is een andere vraag.

julie3
Topic Starter

#11 , 25 nov 2015 22:23

Mijn deel kan zogezegd niet vrijgegeven worden zonder de handtekening van mijn ex zegt de bank. Mijn ex zit te dreigen met slotfacturen van gas en elektriciteit (mijn naam stond nog op contracten) terwijl ik daar al jaren niet meer woon! Ze beweert dat huurdersbond zwart op wit gezet heeft dat ze dat allemaal kan eisen van mij, terwijl ik tot de dag ik daar weg was altijd de helft van alles betaald heb.. Ze zegt dat dat er niet toe doet en als ik niet teken voor de waarborg ze nog meer geld zal eisen..

Xenophon

#12 , 26 nov 2015 08:07

:roll: U heeft er dus gewoon een totale puinhoop van gemaakt.....

Vergeet die huurwaarborg, wat van belang is, is dat u niet opgescheept blijft zitten met torenhoge onbetaalde facturen van nutsvoorzieningen want vergis u niet, voor die maatschappijen bent u wel degelijk degene die verantwoordelijk is voor de betaling. Zijn de contracten reeds opgezegd en is er een meteropname gebeurd? Indien ja, vraag daar dan een bewijs van. Indien neen, breng het ASAP in orde anders geef ik u op een briefje dat u over 2 jaar op dit forum een vraag gaat stellen over de verjaringstermijn van electriciteitsfacturen.

Als die contracten inderdaad correct opgezegd zijn en er een slotfactuur is zou ik in uw plaats serieus overwegen om die waarborg te droppen in ruil voor een op voorhand tussen u en uw ex opgestelde overeenkomst over de betaling van die slotfacturen, waarin ze er zich toe verbindt dit te doen én u een bewijs van betaling te leveren.

Laat het een les zijn voor de toekomst....de wet biedt geen bescherming aan wie slordig is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

julie3
Topic Starter

#13 , 02 dec 2015 22:38

Ik heb er geen puinhoop van gemaakt...puinhoop is toevallig mijn tweede naam ;) heb ondertussen paar moeilijke woorden gebruikt en heb ex kunnen overtuigen dat mijn deel van de HuurWaarborg volledig op mijn rekening wordt gestort. Ik blij :)

Xenophon

#14 , 03 dec 2015 07:58

Ik heb er geen puinhoop van gemaakt...puinhoop is toevallig mijn tweede naam ;) heb ondertussen paar moeilijke woorden gebruikt en heb ex kunnen overtuigen dat mijn deel van de HuurWaarborg volledig op mijn rekening wordt gestort. Ik blij :)
U draait duidelijk nog niet lang mee in het nobele circuit van de invordering.....er werd betaald wanneer het geld op de rekening staat (zelfs dan bent u nog niet 100% veilig) of werd overhandigd en geen seconde eerder. Als ik een euro kreeg voor elke keer dat men beweerde dat de betaling onderweg was maar de bank traag dan lag ik nu op een boot aan de bahama's.

enne...wat met de nutsvoorzieningen? Denk aan het feit dat naar eigen zeggen 'puinhoop' uw tweede naam is....zelkennis....wijsheid...etc.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”