In een nieuwe omgeving is het normaal dat de hond blaft naar alles wat zich binnen zijn nieuw terrein begeeft. Het is normaal dat een hond dus blaft naar een kat die zijn domein betreedt.Wacht, straks gaan we weer het bekende etiquette 'kattenhaters' opgespeld krijgen.
Natuurlijk heeft uw buurvrouw geen voet om op te staan.
Uw hond heeft het recht rond te lopen in de tuin.
Maar, het is toch wel aangewezen dat ze de hond leren luisteren!
Als het baasje zegt dat hij moet stoppen met blaffen en de kat gerust laten, dan moet hij luisteren naar het baasje.
De hond is opgevoed en sommige mensen nemen honden niet enkel als knuffeldier, maar ook als waakhond.Een goed getrainde hond blaft niet naar katten.
Wij hebben reeds 35 jaar een hond, nog nooit geen hond gehad die zich liet uitvallen naar andere honden/ katten.
Het vraagt natuurlijk werk, om een hond goed op te leiden. Dat doe je dan ook best in de hondenschool.
"Art.1385.De eigenaar van een dier...is aansprakelijk voor de schade die
En verder..... Als ik me niet vergis hebben katten mbt bewegingsvrijheid een iets ander juridisch statuut dan honden. Zoek het maar eens op
Bovenstaande wet geldt niet voor katten"Art.1385.De eigenaar van een dier...is aansprakelijk voor de schade die
En verder..... Als ik me niet vergis hebben katten mbt bewegingsvrijheid een iets ander juridisch statuut dan honden. Zoek het maar eens op
door het dier is veroorzaakt,hetzij het onder zijn bewaring stond,dan wel
verdwaald of ontsnapt is.",B.W..
'Wanneer een dier schade heeft veroorzaakt, rust de aansprakelijkheid ex
art. 1385 B.W. op degene die ten tijde van de schade de juridische bewaring
of het meesterschap over het dier heeft, d.w.z. de niet ondergeschikte macht
van leiding en toezicht'[noot Cass., 8 nov. 1956 (Bull. en Pas., 1957, I,
251); 19 april 1963 (ibid., 1963, I, 880); raadpl. Cass., 30 april 1975
(A.C., 1975, 948)],Cass. 20 april 1979,Arr.Cass. 1978-79,993-996.
Bovenstaande geldt ook voor katten. Alleen is de bewijslast bij katten veel moeilijker, omdat ze vrij mogen rondlopen.Bovenstaande wet geldt niet voor katten"Art.1385.De eigenaar van een dier...is aansprakelijk voor de schade die
door het dier is veroorzaakt,hetzij het onder zijn bewaring stond,dan wel
verdwaald of ontsnapt is.",B.W..
'Wanneer een dier schade heeft veroorzaakt, rust de aansprakelijkheid ex
art. 1385 B.W. op degene die ten tijde van de schade de juridische bewaring
of het meesterschap over het dier heeft, d.w.z. de niet ondergeschikte macht
van leiding en toezicht'[noot Cass., 8 nov. 1956 (Bull. en Pas., 1957, I,
251); 19 april 1963 (ibid., 1963, I, 880); raadpl. Cass., 30 april 1975
(A.C., 1975, 948)],Cass. 20 april 1979,Arr.Cass. 1978-79,993-996.