Korting Contant niet gegeven

SnIpY
Topic Starter

Korting Contant niet gegeven

#1 , 02 okt 2015 14:51

Op 20/01/2015 Factuur gekregen van mijn aannemer. Daarop werd een Korting Contant beloofd van 2% met het effectieve bedrag erbij. het gaat hier over een bedrag van +- 400 EUR. Ik heb die factuur betaald om 24/01/2014 en kwam hiervoor in aanmerking.

Ik had gedacht dat ik nu het volledige bedrag moest betalen, en dat de korting dan ging afgetrokken worden van de eerst volgende factuur van die aannemer.

Mijn verbouwingen zijn nu ten einde en ik heb de totale balans eens opgemaakt. Daar viel me op dat die korting nooit gegeven is. Ik heb de aannemer hieral een mailtje over gestuurd maar geen antwoord op gekregen.

Wat zijn nu de volgende stappen? Kan ik dat geld nog krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 okt 2015 14:54

Normaal is korting contant enkel geldig op de factuur zelf. Aangezien het contant is betaald, gaat het moeilijk zijn te bewijzen dat u de korting niet gekregen hebt.

SnIpY
Topic Starter

#3 , 09 okt 2015 20:55

In dit geval ging het om een korting die zou worden toegestaan bij een snelle betaling, maar uiteindelijk toch niet gekregen is

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 okt 2015 21:22

Die 2 percent had je gewoon van het betaalde bedrag moeten afhouden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

SnIpY
Topic Starter

#5 , 09 okt 2015 21:29

Die 2 percent had je gewoon van het betaalde bedrag moeten afhouden.
Klopt en weet ik nu ook. Ik had gewoon gedacht dat dat bij de volgende factuur wel verrekend ging worden en dat de aannemer wel eerlijk ging zijn. Kan ik dit nog op 1 of andere manier recupereren?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 okt 2015 21:32

heb je de aannemer er eens over aangesproken ?

Ik denk dat deze overeenkomst mondeling is gebeurt, dus eens vriendelijk naar je korting vragen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#7 , 09 okt 2015 22:00

En opletten bij mijn weten zal de korting niet op de BTW zijn.
8_)

LeenW

#8 , 10 okt 2015 00:12

En opletten bij mijn weten zal de korting niet op de BTW zijn.
8_)
Toch wel. Het is zelfs zo dat de korting contant niet effectief betaald moet zijn.

SnIpY
Topic Starter

#9 , 10 okt 2015 11:50

Ik denk dat deze overeenkomst mondeling is gebeurt, dus eens vriendelijk naar je korting vragen.
De korting staat effectief op factuur. De aannemer zelf heeft geen reactie op mijn emails noch op mijn telefoontjes jammer genoeg.

LeenW

#10 , 10 okt 2015 11:52

De korting staat effectief op factuur. De aannemer zelf heeft geen reactie op mijn emails noch op mijn telefoontjes jammer genoeg.
Het probleem is dat je nooit gaat kunnen bewijzen dat je de korting niet gekregen hebt.

Oude Belg

#11 , 10 okt 2015 13:51

Het probleem is dat je nooit gaat kunnen bewijzen dat je de korting niet gekregen hebt.
Ik neem aan dat er een kwijting of kwijtschrift is?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

SnIpY
Topic Starter

#12 , 11 okt 2015 22:16

Hoezo niet?

Korting staat op factuur dat die gegeven wordt bij een snelle betaling. Het bedrag dat ik betaald heb is het bedrag zonder korting. Dan heb ik toch bewijs genoeg?

LeenW

#13 , 11 okt 2015 22:50

Wat staat er exact op de factuur vermeld?

SnIpY
Topic Starter

#14 , 12 okt 2015 19:12

Even met fictieve bedragen:

Totaal Factuur: 20.000 EUR
Korting voor contant*: 400 EUR
BTW 6%: 1.176 EUR
Totaal te betalen: 21.176 EUR

* Korting voor contant toegestaan voor betalingen binnen de 8 werkdagen.

Ik heb dus inderdaad de korting gekregen op het bedrag excl BTW, en de BTW is dus ook niet berekend op die korting.

denlowie

#15 , 12 okt 2015 19:44

Inderdaad dit is juist wat je schreef, maar hoeveel heb je hem werkelijk betaald ?

Want normaal had je hem maar 20776 moeten betalen !

19600€ + 1176 btw
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanneming”