Fout om in CSR te gaan?

kristel72
Topic Starter

Fout om in CSR te gaan?

#1 , 02 feb 2015 09:32

Ik ben sinds vorige week toegelaten door CSR. Ik kreeg vandaag een 1e brief van mijn schuldbemiddelaar aan met een overeenkomst dat ik moet
tekenen. Ik schrok toen ik de 'kleine lettertjes' las. Ik mag niet op vakantie gaan zonder zijn toestemming? Geen ander huurcontract afsluiten zonder zijn goedkeuring? Ik heb geen geld om reizen te boeken, maar ik ben wel uitgenodigd om een weekje (gratis) te komen logeren bij vrienden in het buitenland, moet enkel mijn busticket boeken. Mag dit dan niet? Dit is toch vrijheidsberoving?

Mijn 2e punt is dat ik samenwoon met mijn vriend, die voltijds werkt en €1700 net per maand heeft. Ikzelf heb sinds vorige maand een leefloon van
€540. Mijn schulden zijn van de periode voor mijn vriend, medische onkosten €25000, en hij heeft er dus niks mee te maken. Doch houd de schuldbemiddelaar rekening met die inkomsten.
Hij vriend wil, wat normaal is, dat ik de helft huur enz meebetaal, maar gezien er dan geen budget is voor de afbetaling van mijn schulden...
Mijn vriend geraakt zelf in de problemen zo, daarom dat ik ook in CSR ben gegaan.
Mijn schuldbemiddelaar, welke ik deze week voor het eerst ontmoet, wil me enkel leefgeld toekennen. Kan dit?
En hoeveel is dit meestal per maand?
Waarom word mijn vriend betrokken hierin, hij geraakt ook in de schulden zo, en onze relatie lijdt hier onder.
Ik dacht dat CSR een goede oplossing was, maar is dit wel zo?
Ik lijk onvoldoende geïnformeerd...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 02 feb 2015 10:19

Met u toegekend leefloon en u vrijheid doe jij wat je wil, je mag enkel geen nieuwe schulden maken. Heb je zelf geen werk of uitkering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#3 , 02 feb 2015 12:22

Ik ben sinds vorige week toegelaten door CSR. Ik kreeg vandaag een 1e brief van mijn schuldbemiddelaar aan met een overeenkomst dat ik moet
tekenen. Ik schrok toen ik de 'kleine lettertjes' las. Ik mag niet op vakantie gaan zonder zijn toestemming? Geen ander huurcontract afsluiten zonder zijn goedkeuring? Ik heb geen geld om reizen te boeken, maar ik ben wel uitgenodigd om een weekje (gratis) te komen logeren bij vrienden in het buitenland, moet enkel mijn busticket boeken. Mag dit dan niet? Dit is toch vrijheidsberoving?
U mag op vakantie gaan, maar u mag geen onnodige kosten maken, vandaar dat de schuldbemiddelaar voor elke vakantie zijn toestemming moet verlenen. Dit om te verhinderen dat u met het inkomen van 540 euro, rekening houdend met je vaste kosten, nog grote reizen maakt. Afhankelijk van de kostprijs van dat busticket, kan die reis u dus verhinderd worden, tenzij u deze kan bekostigen met uw wekelijks leefgeld. Het afsluiten van een nieuwe huurovereenkomst behoort tot het maken van nieuwe schulden, wat in principe niet kan. ALs de huurprijs natuurlijk volledig redelijk is (gezien je inkomen), zal die daar geen probleem van maken.
Mijn 2e punt is dat ik samenwoon met mijn vriend, die voltijds werkt en €1700 net per maand heeft. Ikzelf heb sinds vorige maand een leefloon van
€540. Mijn schulden zijn van de periode voor mijn vriend, medische onkosten €25000, en hij heeft er dus niks mee te maken. Doch houd de schuldbemiddelaar rekening met die inkomsten.
wat ook logisch is, u bent immers samenwonend en deelt dus een huishouden naar elk z'n mogelijkheden. Zoniet, verhuist u best en wordt u alleenstaande. Financieel lijkt me dit echter minder voordelig.
Hij vriend wil, wat normaal is, dat ik de helft huur enz meebetaal, maar gezien er dan geen budget is voor de afbetaling van mijn schulden...
dat is normaal, op voorwaarde dat u over een voldoende inkomen zou beschikken. Dat is er echter niet. Het is immers ook normaal dat u uw huidige schulden afbetaalt en niet enkel de helft van de schuld (huur) van je vriend. Hij kan geen voorrang krijgen tegenover andere schuldeisers omdat hij je vriend is.
Mijn vriend geraakt zelf in de problemen zo, daarom dat ik ook in CSR ben gegaan.
cru gezegd: je vriend is niet verplicht om met je samen te wonen. HIj kan ook je vriend zijn als jullie apart wonen.
Mijn schuldbemiddelaar, welke ik deze week voor het eerst ontmoet, wil me enkel leefgeld toekennen. Kan dit?
dat is net het principe van een schuldbemiddelaar...

CSR is geen pretje, laat dat duidelijk zijn. Maar het is een betere optie dan samen te wonen met iemand en plots de deurwaarder beslag zien leggen op alle goederen waarvan je vriend niet kan bewijzen dat hij ze aangekocht heeft. Besef dat dit het alternatief is.

Gaat het effectief over uitsluitend medische kosten voor een bedrag van 25000 euro?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2015 12:46

CSR is zeker geen pretje, en het vraagt enkele jaren veel offers, maar éénmaal het voorbij is dan ben je dankbaar dat ze je geholpen hebben, geen intresten, geen deurwaarderskosten en vooral een pak kwijtscheldingen, en schulden vrij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rene

#5 , 02 feb 2015 19:53

Je kan maar toegelaten worden als er meerdere schulden zijn.
Je mag van geluk spreken dat je nog leefloon krijgt van € 540. Sommige OCMW's willen niets meer geven als je samenwoont met iemand die meer dan +/- € 1200 inkomen heeft.

Anderzijds is waarschijnlijk CSR het beste om er binnen enkele jaren vanaf te zijn. Als het echt niet mogelijk is om je schulden terug te betalen kan je dan schuldkwijtring aanvragen.

Opgelet: Een SB kost ook geld, gemiddeld zo een @ 75 /maand. Daar je leefloon van af en er blijft niets meer over voor de schuldeisers.
Die kon je NOOIT terugbetalen met je leefloon. Nu niet en vroeger ook niet.

Er cirkels op het internet een voorbeeld contract van CSR . Velen gebruiken dit. Sommige voegen er nog snel een paar zinnetjes aan toe zodat je helemaal in hun tang zit.
vb dat ze alle inkomen kunnen opvragen, zelf zonder leefloon. Goeden RAAD: NOOIT tekenen bij 1e ontmoeting maar neem het document mee naar huis en lees het grondig door. Best laten doorlezen door iemand met kennis van zaken.
Eenmaal getekend is het meestal te laat.
Controle geen probleem, maar er staan zelf zaken in die tegen de logica zijn van spaarzaam leven zijn.

In dat contract tussen schuldenaar en schuldbemiddelaar staat inderdaad dat je geen reizen mag boeken of naar het buitenland mag gaan zonder toelating.
Vertel hem gewoon dat inkopen doen in NL goedkoper is dan hier. Zeker als je in de streek woont.

Franciscus

#6 , 02 feb 2015 23:03

Dacht dat een CSR door de arbeidsrechtbank werd opgelegd + de voorwaarden waaraan men moet voldoen.
De schuldbemiddelaar wordt trouwens door de rechtbank aangesteld en dient ook ten minste jaarlijks verslag uit te brengen.
Geen maximum factuur ????

sloeberken

#7 , 02 feb 2015 23:24

Je kan maar toegelaten worden als er meerdere schulden zijn.
Toelating tot crs heeft niks te maken met het aantal schulden.

Franciscus

#8 , 02 feb 2015 23:59

Eens lezen
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.tussenstap.be/veel_gestelde_ ... enregeling" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#9 , 03 feb 2015 00:05

OCMW hebben sedert verleden wettellijk de mogelijkheid onder dezelfde wetgeving als een schuldbemiddelaar voor haar clienten te trachten schulden te beheren. Tenminste dat dacht ik gelezen te hebben. Men mag zich zich dus gedurende een initiële periode aan wildgroei in deze sector verwachten.

Zuivere CSR procedure kan echter nog steeds slechts via arbeidsrechtbank. Persoonlijk is deze aan te reden, gezien het feit dat je dan steeds bij de arbeidsrechter terecht kan als de schuldbemiddelaar de kantjes ervan af loopt. Bij OCMW's zijn dit doorgaans arbitrageorganisaties...

JPV

#10 , 03 feb 2015 07:12

schuldbemiddeling bij OCMW is slechts bemiddeling, geen afdwingbare procedure tegenover schuldeisers. 'Institutionele schuldeisers' zullen hier zeker mee akkoord gaan, omdat ze weten dat CSR vaak minder opbrengt, maar een gewone schuldeiser zal vaak niet met het OCMW willen samenwerken.

kristel72
Topic Starter

#11 , 05 feb 2015 08:41

Gaat het effectief over uitsluitend medische kosten voor een bedrag van 25000 euro?[/quote]

Ja bij 3 ziekenhuizen, behandelingen en operaties nav kanker. Was net ontslagen bij mn werkgever (die de bui al voelde hangen) en ben daardoor
ook mn hospitalisatie verspeeld. Ik baad dus niet in schulden doordat ik een luxe leven leidde. En door een medische fout kan ik nu niet meer fysiek
werken, max 15u per week ofzo. Vandaar CSR.
Anderzijds is waarschijnlijk CSR het beste om er binnen enkele jaren vanaf te zijn. Als het echt niet mogelijk is om je schulden terug te betalen kan je dan schuldkwijtring aanvragen
Hoe vraag ik deze aan? Kan ik dit nu reeds al doen, of ligt dat initiatief bij de SBM?
In dat contract tussen schuldenaar en schuldbemiddelaar staat inderdaad dat je geen reizen mag boeken of naar het buitenland mag gaan zonder toelating.
Vertel hem gewoon dat inkopen doen in NL goedkoper is dan hier. Zeker als je in de streek woont
Maar als ik nu bvb een busticket koop met mijn leefgeld, of iemand anders koopt dit voor me, dan mag dit toch zonder dat ik dit moet melden?
Ik ben toch geen gevange op dat vlak? En als ik toch zou gaan naar het buitenland, wat dan? Herroeping? Toch niemand die dat zou weten?

Wat ik hier nog niet heb teruggevonden, is hoeveel een maandelijks leefgeld gemiddeld bedraagt?

Alvast bedankt voor jullie wijze woorden! :)

JPV

#12 , 05 feb 2015 09:26

Gaat het effectief over uitsluitend medische kosten voor een bedrag van 25000 euro?
Ja bij 3 ziekenhuizen, behandelingen en operaties nav kanker. Was net ontslagen bij mn werkgever (die de bui al voelde hangen) en ben daardoor
ook mn hospitalisatie verspeeld. Ik baad dus niet in schulden doordat ik een luxe leven leidde. En door een medische fout kan ik nu niet meer fysiek
werken, max 15u per week ofzo. Vandaar CSR.[/quote]werkte je meer dan 2 jaar bij je toenmalige baas? Wanneer was de diagnose van kanker gesteld en wanneer werd je ontslagen?

25k voor kanker lijkt me toch wel héél veel. Nu, gelukkig heb ik zelf nog niet zoveel facturen meegemaakt.
Maar als ik nu bvb een busticket koop met mijn leefgeld, of iemand anders koopt dit voor me, dan mag dit toch zonder dat ik dit moet melden?
Ik ben toch geen gevange op dat vlak? En als ik toch zou gaan naar het buitenland, wat dan? Herroeping? Toch niemand die dat zou weten?
je mag, maar daarnaast moet je natuurlijk ook alles doen om een inkomen te verwerven. Afhankelijk van je inkomen (leefloon, werkloosheid), moet je dus daar informeren of je, en hoevaak je, op reis mag gaan.
Wat ik hier nog niet heb teruggevonden, is hoeveel een maandelijks leefgeld gemiddeld bedraagt?
hangt sterk af van het beschikbare inkomen.

Ik Heb pech

#13 , 08 okt 2015 17:49

Ikzelf ben ook in csr na in goedertrouw met mijn ex een zaak te zijn gestart.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik deze stap heb gedaan.
Ik heb een super begripvolle sb.
Ik heb ongeveer 120000€ schulden, en aangezien mijn ex spoorloos is, draai ik overal alleen voor op.

Ik heb een loon van 2200-2500€ en krijg elke maand voorlopig 1600€ en af en toe een leuke extra
Over 2 maanden wordt gezien of ik meer ga krijgen. Hiermee moet ik wel mijn huur betaald van worden en alle vaste kosten.
Ik heb 1 zoontje van 5j die bij mij woont.

Al bij al mag ik mij gelukkig prijzen als ik vele gevallen lees.

Csr hoeft niet altijd een hel te zijn. Voor degene die de gezondheid hebben om te kunnen werken, doe het.
Mijn sb zei zelf ook dat ik hiervoor een extra moet krijgen om mij te blijven motiveren. Want zei wist ook dat als ik maar 1200€ kreeg, dat ik dan evengoed werkloos kan zijn en niet elke week 65u moet werken.

Dus focus je niet enkel op de horrorverhalen. Er zijn ook nog mensen die het goed hebben met csr.

sloeberken

#14 , 08 okt 2015 19:06

Over het algemeen is crs tegenwoordig goed geregeld, maar je moet u aan de voorwaarden houden, en er geen spelletje van maken.

Rene

#15 , 18 okt 2015 14:28

Goed geregeld? Ja maar voor wie?
De schuldbemiddelaar is hier de grote winnaar. En zijn inkomen is gegarandeerd voor jaren. Al de rest zijn verliezers.
Hopelijk heb je geen pech met deze anders is het jaren afzien.
Ook zijn veel schuldbemiddelaars zijn niet te bereiken, vragen teveel uitzonderingen op hun ereloon, geven je weinig of geen info, ... en begin daar maar eens tegen. Zij kennen de wet en de arbeidsrechter doet meestal met 'hun' klanten mee.

Maar er zijn ook goede SBM. Die alles volgens de regels doen, je op tijd informeren, je een maandelijks overzicht geven van je eigen bankrekening, ... En meedenken met hun klanten schuldenaars.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”