Ik ben sinds vorige week toegelaten door CSR. Ik kreeg vandaag een 1e brief van mijn schuldbemiddelaar aan met een overeenkomst dat ik moet
tekenen. Ik schrok toen ik de 'kleine lettertjes' las. Ik mag niet op vakantie gaan zonder zijn toestemming? Geen ander huurcontract afsluiten zonder zijn goedkeuring? Ik heb geen geld om reizen te boeken, maar ik ben wel uitgenodigd om een weekje (gratis) te komen logeren bij vrienden in het buitenland, moet enkel mijn busticket boeken. Mag dit dan niet? Dit is toch vrijheidsberoving?
U mag op vakantie gaan, maar u mag geen onnodige kosten maken, vandaar dat de schuldbemiddelaar voor elke vakantie zijn toestemming moet verlenen. Dit om te verhinderen dat u met het inkomen van 540 euro, rekening houdend met je vaste kosten, nog grote reizen maakt. Afhankelijk van de kostprijs van dat busticket, kan die reis u dus verhinderd worden, tenzij u deze kan bekostigen met uw wekelijks leefgeld. Het afsluiten van een nieuwe huurovereenkomst behoort tot het maken van nieuwe schulden, wat in principe niet kan. ALs de huurprijs natuurlijk volledig redelijk is (gezien je inkomen), zal die daar geen probleem van maken.
Mijn 2e punt is dat ik samenwoon met mijn vriend, die voltijds werkt en €1700 net per maand heeft. Ikzelf heb sinds vorige maand een leefloon van
€540. Mijn schulden zijn van de periode voor mijn vriend, medische onkosten €25000, en hij heeft er dus niks mee te maken. Doch houd de schuldbemiddelaar rekening met die inkomsten.
wat ook logisch is, u bent immers samenwonend en deelt dus een huishouden naar elk z'n mogelijkheden. Zoniet, verhuist u best en wordt u alleenstaande. Financieel lijkt me dit echter minder voordelig.
Hij vriend wil, wat normaal is, dat ik de helft huur enz meebetaal, maar gezien er dan geen budget is voor de afbetaling van mijn schulden...
dat is normaal, op voorwaarde dat u over een voldoende inkomen zou beschikken. Dat is er echter niet. Het is immers ook normaal dat u uw huidige schulden afbetaalt en niet enkel de helft van de schuld (huur) van je vriend. Hij kan geen voorrang krijgen tegenover andere schuldeisers omdat hij je vriend is.
Mijn vriend geraakt zelf in de problemen zo, daarom dat ik ook in CSR ben gegaan.
cru gezegd: je vriend is niet verplicht om met je samen te wonen. HIj kan ook je vriend zijn als jullie apart wonen.
Mijn schuldbemiddelaar, welke ik deze week voor het eerst ontmoet, wil me enkel leefgeld toekennen. Kan dit?
dat is net het principe van een schuldbemiddelaar...
CSR is geen pretje, laat dat duidelijk zijn. Maar het is een betere optie dan samen te wonen met iemand en plots de deurwaarder beslag zien leggen op alle goederen waarvan je vriend niet kan bewijzen dat hij ze aangekocht heeft. Besef dat dit het alternatief is.
Gaat het effectief over uitsluitend medische kosten voor een bedrag van 25000 euro?