Kickstarter (crowdfunding) en de belastingsdienst

Dalek
Topic Starter

Kickstarter (crowdfunding) en de belastingsdienst

#1 , 20 sep 2015 14:33

Hallo allen,
(Sorry in het geval dat dit in een ander subforum zou moeten worden geplaatst)

Ik heb me hier al wat zitten in verdiepen, maar ik kwam nooit uit op enig definitief, correct antwoord. Ik ben er gewoon vrij zeker van dàt er betaald moet worden, maar verder ben ik nog niet met zekerheid geraakt. Ik ben ook geen belastingexpert, dus het lijkt me allemaal nogal ingewikkeld. Hopelijk kunnen jullie me bij deze helpen!

Mijn vraag was: hoe zit het met de belastingen op 'inkomsten' uit crowdfundingsinitiatieven zoals Kickstarter?
Bv. Wat wordt belast met welke belasting(en)?
Hoe deze aan te geven?
Onder welk wettelijk(e) statuut/definitie valt het geld verkregen via kickstarter? Wat zijn de gevolgen hiervan?
"extra inkomsten"? "bijverdienste?" "gift"?, etc.
Moet ik een 'vereniging' oprichten, of kan ik in eigen persoon handelen?
Et al.

De situatie in casu:
Ik ben op dit moment een 23-jarige student aan de UGent, en moet komend academiejaar slechts een paar als allerlaatste overgebleven vakken volgen, alvorens op het einde van 2016 mijn diploma Geschiedenis te halen. Tijdens het komend academiejaar ben ik ook van plan (voltijds) te gaan werken en te verhuizen naar een studio in Gent.

Nu, ik ben van plan binnenkort een crowdfundingsproject op te starten op Kickstarter. Het doelbedrag zal waarschijnlijk rond de 800 tot 1000 euro liggen. Indien succesvol, zal deze integraal tot op de laatste cent gebruikt worden om materieel aan te schaffen die het onderwerp van het project mogelijk zullen maken. Opmerking: in dit theoretisch bedrag heb ik al de percentages van Kickstarter etc. alsook de mogelijke 21% BTW ingerekend.

Het project: ik heb funding nodig om een rope tension drum aan te schaffen. Deze drum zal dan gebruikt worden om videos op YouTube mee te maken (lang verhaal kort: 18de-19de eeuw historische muziekserie.). Gifters kunnen kiezen uit verscheidene niveaus van monetaire donaties. Bij elke tier krijgen ze als 'reward' in ruil hiervoor bijvoorbeeld gaande van een bedankingsbrief tot eventueel een gratis CD door mijzelf opgenomen. Er is dus geen sprake van 'zoveel betalen voor dit specifiek product' of 'zoveel betalen en je krijgt later de mogelijkheid om dit of dat en zeker niet 'dit specifiek iets' van mij te kopen.

Ik denk dat ik zowat alles wat mogelijk relevant kan zijn, heb vermeld. Maar laat mij gerust weten als er meer info of verduidelijking nodig is. Het lijkt mij in ieder geval een interessant vraagstuk. Maar hopelijk niet té ingewikkeld!

Mvg
Dalek

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 20 sep 2015 15:17

Van zodra je een tegenprestatie geeft in ruil voor het bedrag, wordt je in principe handelaar en zelfstandige. M.i. is er zeker wel sprake van "voor dit bedrag krijg je dat product", zoals u het uitlegt.

Lees ook hier eens:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=64615

Dalek
Topic Starter

#3 , 20 sep 2015 17:17

Bedankt voor je snelle respons! Inderdaad nuttige link, ik had beter eerst de zoekfunctie hier gevonden.

Een paar opmerkingen/vragen dan:

1. Inderdaad, je hebt gelijk, ik lever een tegenprestatie in ruil voor een bedrag, nl. het opstarten van een serie videos. Ik begrijp, als ik het goed heb, dat vanaf er eenderwelk bedrag tegenover staat, het wordt beschouwd als een beroepsactiviteit. Echter, geldt het bovenstaande ("handelaar en zelfstandige") dan ook indien de enige tegenprestatie die ik lever, het plaatsen van video's op YouTube is (laten we nu eens het aanbieden van bedankingsbrieven en een CD weglaten)? Hetgeen inherent volledig gratis is voor iedereen om te bezichtigen? M.a.w. de bijdragen die men levert aan het fundingsproject gaan integraal naar de drum, die zal worden gebruikt om het videoproject mogelijk te maken. Het is dus geen winstgevende activiteit voor mij en éénmalig iets. Ben ik nog steeds in principe 'handelaar', of heb ik dan toch een andere regeling nodig?

2. Indien het inderdaad nodig is, welk statuut vraag ik dan aan? Zelfstandige in bijberoep; eenmanszaak? Als ik minder dan 15 000 EUR per jaar hiermee verdien (uiteraard, ik verdien hier 0 EUR mee), dan ben ik vrijgesteld van BTW, juist? Maar hoe werkt dit dan als de activiteit volledig zonder winst is? Lijkt mij vreemd (maar ik ben dan ook allerminst een autoriteit op dit vlak).

3. Los van deze casus: een bijkomende reden dat ik '2.' ook vraag is dat ik ooit, in een verdere toekomst, misschien wat CDs/digitale equivalenten zou willen verkopen (uiteraard, onder de 15 000 EUR p/annum, en waarschijnlijk zeer onregelmatig). Is zelfstandige in bijberoep/eenmanszaak dan hiervoor de geschikte regeling?

4. Stel dat ik bovenstaand besproken statuut aanvraag alvorens binnen een paar maanden aan regulier loontrekkend werk te beginnen (hoofdberoep dus). Op dat moment heb ik dus nog geen hoofdberoep, wat betekent dit? En vervolgens: eens ik dan begin met die reguliere job, wat dan?

Mochten sommige vragen irrelevant zijn voor dit subforum, stel ik ze wel opnieuw in het juiste vakje.
Sorry voor de blok tekst. Geschiedenis/filosofie major. ¯\_(ツ)_/¯

Reclame

LeenW

#4 , 20 sep 2015 17:39

Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend. (Art 4 btw-wetboek)

Indien je niet verkoopt of individueel weggeeft, ga je je dus geen zorgen moeten maken. Vanaf dat je cd's enzo gaat verkopen, wordt je inderdaad zelfstandige, hoogstwaarschijnlijk in bijberoep.

Dalek
Topic Starter

#5 , 20 sep 2015 18:07

Hm, I see. Ok, bedankt Leen!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”