Hallo allen,
(Sorry in het geval dat dit in een ander subforum zou moeten worden geplaatst)
Ik heb me hier al wat zitten in verdiepen, maar ik kwam nooit uit op enig definitief, correct antwoord. Ik ben er gewoon vrij zeker van dàt er betaald moet worden, maar verder ben ik nog niet met zekerheid geraakt. Ik ben ook geen belastingexpert, dus het lijkt me allemaal nogal ingewikkeld. Hopelijk kunnen jullie me bij deze helpen!
Mijn vraag was: hoe zit het met de belastingen op 'inkomsten' uit crowdfundingsinitiatieven zoals Kickstarter?
Bv. Wat wordt belast met welke belasting(en)?
Hoe deze aan te geven?
Onder welk wettelijk(e) statuut/definitie valt het geld verkregen via kickstarter? Wat zijn de gevolgen hiervan?
"extra inkomsten"? "bijverdienste?" "gift"?, etc.
Moet ik een 'vereniging' oprichten, of kan ik in eigen persoon handelen?
Et al.
De situatie in casu:
Ik ben op dit moment een 23-jarige student aan de UGent, en moet komend academiejaar slechts een paar als allerlaatste overgebleven vakken volgen, alvorens op het einde van 2016 mijn diploma Geschiedenis te halen. Tijdens het komend academiejaar ben ik ook van plan (voltijds) te gaan werken en te verhuizen naar een studio in Gent.
Nu, ik ben van plan binnenkort een crowdfundingsproject op te starten op Kickstarter. Het doelbedrag zal waarschijnlijk rond de 800 tot 1000 euro liggen. Indien succesvol, zal deze integraal tot op de laatste cent gebruikt worden om materieel aan te schaffen die het onderwerp van het project mogelijk zullen maken. Opmerking: in dit theoretisch bedrag heb ik al de percentages van Kickstarter etc. alsook de mogelijke 21% BTW ingerekend.
Het project: ik heb funding nodig om een rope tension drum aan te schaffen. Deze drum zal dan gebruikt worden om videos op YouTube mee te maken (lang verhaal kort: 18de-19de eeuw historische muziekserie.). Gifters kunnen kiezen uit verscheidene niveaus van monetaire donaties. Bij elke tier krijgen ze als 'reward' in ruil hiervoor bijvoorbeeld gaande van een bedankingsbrief tot eventueel een gratis CD door mijzelf opgenomen. Er is dus geen sprake van 'zoveel betalen voor dit specifiek product' of 'zoveel betalen en je krijgt later de mogelijkheid om dit of dat en zeker niet 'dit specifiek iets' van mij te kopen.
Ik denk dat ik zowat alles wat mogelijk relevant kan zijn, heb vermeld. Maar laat mij gerust weten als er meer info of verduidelijking nodig is. Het lijkt mij in ieder geval een interessant vraagstuk. Maar hopelijk niet té ingewikkeld!
Mvg
Dalek