Kunnen ze juridisch vervolgen als er geen verkoopsovereenkomst getekend is?

mjers

Re: Kunnen ze juridisch vervolgen als er geen verkoopsovereenkomst getekend is?

#16 , 18 sep 2015 15:28

de advocaat zal die "op voorwaarde dat" moeten gebruiken in zijn pleidooi, hoe de rechter zal beslissen is onmogelijk te voorspellen...

Hou er ook rekening mee dat advocaten geld kosten... Als je wint krijg je niet alles terug... Als je kan overeenkomen dat je de verkoper zijn kosten vergoed (misschien enkele honderden euro's) zal dat nog het goedkoopst zijn. En heb je er de miserie niet bij...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 18 sep 2015 15:32

Iq de verkoper een particulier of een firma?
U spreekt van bestelbon.

Wat bedoelt u met fabrieksgarantie?

LeenW

#18 , 18 sep 2015 15:34

Maar dat is het dan toch niet? Wij hebben ons laten meeslepen in zijn overhaast gedoe . Ik vind dit echt schandalig dat ze dit zomaar kunnen
Wie geef je nu eigenlijk de schuld? :roll:

We kunnen nog wat debatteren of er effectief een koop gesloten is, maar dat u er zomaar in mee stapt, dat ligt toch enkel en alleen aan u zelf.

Minnelijk akkoord is hier misschien wel aangewezen zoals mjers zegt.

Tja, als mensen niet thuis zijn in dergelijke zaken is dit wel enigzins begrijpelijk.
Het is dan ook logisch dat dergelijke situaties schering en inslag zijn...

De wetgever zou hier toch voor een soort van bescherming moeten zorgen.
Persoonlijk vind ik dat de consument al vrij goed beschermd wordt in België, de rechten van de verkoper mogen ook niet vergeten worden. Ik denk dat menig zelfstandige ervan mee kan spreken dat er niets zo irritant is als een consument waar je als tijd en kosten in hebt gestoken ineens van gedacht verandert.

Toppunt dat ik al heb meegemaakt was in een broodjeszaak waar een vrouw haar bestelling annuleerde terwijl de uitbater met het derde broodje bezig was, haar man had net gebeld dat hij voor heel het gezin fritten had gehaald.
Laatst gewijzigd door LeenW op 18 sep 2015 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

vraagje0310
Topic Starter

#19 , 18 sep 2015 15:36

Een firma.

Op dat merk van wagen zit van het merk zelf nog fabriekgarantie dus daarom wilden we weten of alle onderhouden in orde waren anders vervalt de fabriekgarantie . Maar we hebben hierop dus geen duidelijk antwoord gehad

mjers

#20 , 18 sep 2015 15:37

Iq de verkoper een particulier of een firma?
U spreekt van bestelbon.

Wat bedoelt u met fabrieksgarantie?
ik zie niet in wat dit van verschil uitmaakt?

mjers

#21 , 18 sep 2015 15:37

[/quote]

Persoonlijk vind ik dat de consument al vrij goed beschermd wordt in België, de rechten van de verkoper mogen ook niet vergeten worden. Ik denk dat menig zelfstandige ervan mee kan spreken dat er niets zo irritant is als een consument waar je als tijd en kosten in hebt gestoken ineens van gedacht verandert.

Toppunt dat ik al heb meegemaakt was in een broodjeszaak waar een vrouw haar bestelling annuleerde terwijl de uitbater met het derde broodje bezig was, haar man had net gebeld dat hij voor heel het gezin fritten had gehaald.[/quote]

:D

Tja, ook waar

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#22 , 18 sep 2015 15:45

Professionele verkoper heeft meer verplichtingen dan een particulier.
Tevens moeten de verkoopsvoorwaarden op voorhand aan koper zijn overgemaakt.

mbbs1024

#23 , 18 sep 2015 16:36

Volgens mij heb je enkel een advokaat nodig als de verkoper er effektief een rechtszaak van maakt.
Laat hem duidelijk weten dat je niet akkoord gaat met zijn visie en dat je je daarom niet gebonden voelt aan zijn aanbod.

Als hij niet geantwoord heeft op je voorwaarden ivm garantie en dergelijke, lijkt het me dat hij op eigen initiatief
de auto in orde gezet heeft, zonder te voldoen aan de voorwaarden die je in je mail gezet had.

Je hebt hier wel niet geantwoord op de vraag om de exacte bewoordingen van je mail door te sturen.
Het is zeer belangrijk dat je die mails nog hebt als het effektief tot een rechtszaak komt.
De 'verkoper' zal dan moeten aantonen dat hij voldaan heeft aan de voorwaarden die je in je mails naar hem toe
gesteld had.
Als hij eraan voldoet, lijkt het me dat hij gelijk heeft, als hij niet aan de voorwaarden voldoet, lijkt het me dat jij gelijk hebt.

Opgelet, ik ben geen jurist, maar dit lijkt me essentiële informatie, zodat de rechter bij een rechtszaak zich op de correcte dingen kan baseren.

WP002

#24 , 18 sep 2015 16:37

Mag ik het als volgt samenvatten?
3) Garagist vervult de voorwaarde
Heeft hij dat laatste werkelijk gedaan? M.a.w. heeft hij de OFFICIËLE documenten van onderhoud doorgemaild?

vraagje0310
Topic Starter

#25 , 18 sep 2015 17:02

Hij heeft niet de officiële documenten doorgestuurd.
Ik zou men mails willen kopiëren hierin naar krijg het op men gsm niet klaar .

sloeberken

#26 , 18 sep 2015 18:52

Als die berichten zijn u op een dwaalspoor aan brengen, Indien je niet uitdrukkelijk hebt toegestemd in de aankoop, welke de verkoper zal moeten bewijzen. Een vraag om inlichtingen of het inzicht in documenten, kan daar niet toe behoren. Verkoper spreekt van bestelbon, is die niet door u ondertekend dan is er geen verkoopcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#27 , 18 sep 2015 19:10

Als u de bestelbon hebt getekend buiten de vestiging van de verkoper (op het salon, een beurs, via internet enzovoort), dan hebt u volgens de Belgische wet 14 kalenderdagen de tijd om van uw aankoop af te zien. Die herroepingstermijn is onderworpen aan verschillende voorwaarden.
Hebt u de auto in de showroom gekocht, dan is de bestelling bindend en kunt u ze enkel tegen betaling van een schadevergoeding ongedaan maken. Hoeveel die vergoeding bedraagt, is niet wettelijk geregeld, maar staat vermeld in de algemene voorwaarden van de verkoper.

mjers

#28 , 18 sep 2015 19:53

Als die berichten zijn u op een dwaalspoor aan brengen, Indien je niet uitdrukkelijk hebt toegestemd in de aankoop, welke de verkoper zal moeten bewijzen. Een vraag om inlichtingen of het inzicht in documenten, kan daar niet toe behoren. Verkoper spreekt van bestelbon, is die niet door u ondertekend dan is er geen verkoopcontract.
Sloeberken, let op met dergelijke input, staat haaks op de wet!

Klopt dus niet.

Nog es goed vraag van ts lezen, hij heeft wel degelijk ingestemd en daarmee is de verkoop rond...

Zijn enige kans is dat hij er een voorwaarde aan toegevoegd heeft... Zie de vorige Posts waar dit reeds uitvoerig besproken werd

mjers

#29 , 18 sep 2015 20:00

Professionele verkoper heeft meer verplichtingen dan een particulier.
Tevens moeten de verkoopsvoorwaarden op voorhand aan koper zijn overgemaakt.
Uiteraard, maar de wet verandert er niet.

sloeberken

#30 , 18 sep 2015 20:14

Vraagje,

Wij hadden een tweedehandswagen gezien waar we wel interesse in hadden.
We hadden via mail gevraagd naar de juiste documenten over het onderhoud van de wagen om te zien of dat alles wel in orde was en dan zou het voor ons oké zijn.
Ondertussen krijgen we onmiddellijk al een email van de verkoper dat we onze gegevens moeten doorsturen en er word een bestelbon opgemaakt en naar ons doorgestuurd waarop hij ook vraagt een voorschot te betalen.
Dat hebben we allemaal niet gedaan , er is dus geen voorschot betaald en we hebben niets geteelde.

Nu krijgen we emails van de verkoper dat hij de wagen al heeft laten keuren en al nieuwe banden heeft laten opleggen etC.

Wij vinden hem zo overhaast tewerkgaan dat we geen goed gevoel meer hebben bij een aankoop bij hem en hebben hem een email verstuurd dat we geen interesse meer hebben.
Nu wil hij ons juridisch laten vervolgen omdat hij de kosten heeft gedaan om de wagen in orde te maken. Hij spreekt over een eenzijdige verbreking van een verkoopsovereenkomst , maar er is toch helemaal geen overeenkomst? Althans wil hebben toch niets getekend!

Kan dit zomaar? Of probeert hij ons gewoon bang te maken om ons toch te doen kopen?

Alvast bedankt
Er is toch niet voldaan aan de voorwaarden, noch deze van de koper of deze van de verkoper.
Als de verkoper de koper in gebreke wil stellen, zal hij het uitdrukkelijke bewijs moeten leveren van aankoop.

Terug naar “Consumenten Koop”