Beste,
Ik start met een eigen zaak waarbij ik een financiering bij de bank aanvraag. Zelf breng ik het volledige bedrag voor de bvba-oprichting in.
De bank vraagt uiteraard een vorm van borgstelling. Aangezien een bvba net de privé een deel moet 'beschermen' en ik ons jonge gezin niet in de problemen zou willen brengen (altijd rekening houden met een slechte afloop), weet ik niet op welke manier ik het best borg inbreng.
De mogelijkheden die de bank gaf:
- hypotheek huis --> wens ik niet
- handelspand --> hebben we niet
- solidaire borg --> is persoonlijke borg. Dit laatste zou dan enkel zijn voor de huidige lening en zich niet automatisch verlengen. Oorspronkelijk wou ik ook deze vorm niet maar de bank gaf aan dat ze - indien het fout loopt - privé kijkt wat er op de rekening staat dat geld kan opnemen maar bvb nooit het huis kan aanslaan als de hpotheek bij een andere bank is. Het enige waar ze aankunnen is het geld op de privé-rekening.
- Borg door een onafhankelijke derde had ik zelf voorgesteld--> dit kan blijkbaar niet?
Mijn vraag is, of deze solidaire borg inderdaad het meest ideale is? Gaat de "schuld" dan een hele leven mee en gaat dit dan ook over op de kinderen? Of kan je dit verhinderen?
Zijn er andere adviezen die jullie me kunnen geven?
alvast heel erg dank.