Welke vorm van borg bvba?

isabelley
Topic Starter

Welke vorm van borg bvba?

#1 , 02 sep 2015 11:32

Beste,

Ik start met een eigen zaak waarbij ik een financiering bij de bank aanvraag. Zelf breng ik het volledige bedrag voor de bvba-oprichting in.
De bank vraagt uiteraard een vorm van borgstelling. Aangezien een bvba net de privé een deel moet 'beschermen' en ik ons jonge gezin niet in de problemen zou willen brengen (altijd rekening houden met een slechte afloop), weet ik niet op welke manier ik het best borg inbreng.

De mogelijkheden die de bank gaf:
- hypotheek huis --> wens ik niet
- handelspand --> hebben we niet
- solidaire borg --> is persoonlijke borg. Dit laatste zou dan enkel zijn voor de huidige lening en zich niet automatisch verlengen. Oorspronkelijk wou ik ook deze vorm niet maar de bank gaf aan dat ze - indien het fout loopt - privé kijkt wat er op de rekening staat dat geld kan opnemen maar bvb nooit het huis kan aanslaan als de hpotheek bij een andere bank is. Het enige waar ze aankunnen is het geld op de privé-rekening.

- Borg door een onafhankelijke derde had ik zelf voorgesteld--> dit kan blijkbaar niet?

Mijn vraag is, of deze solidaire borg inderdaad het meest ideale is? Gaat de "schuld" dan een hele leven mee en gaat dit dan ook over op de kinderen? Of kan je dit verhinderen?

Zijn er andere adviezen die jullie me kunnen geven?

alvast heel erg dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart 01

#2 , 02 sep 2015 11:58

Dat is inderdaad een veel voorkomend probleem waardoor de beperkte aansprakelijkheid binnen een bvba fel uitgehold wordt.
Vooraleer u dergelijke solidaire borgstelling ondertekend, altijd goed informeren, zeker in verband met uw huwelijksvermogenstelsel.
Wees u zelf er van bewust dat als de bank al het geld van uw gezin aanslaat, u ook de lening van de woning niet kan terugbetalen.

Wij hebben al meegemaakt dat een bank achter onze rug de schoonzoon van een zaakvoerder mee borg heeft laten tekenen. Er dook een probleem op en zonder verwittiging werden alle rekeningen van de schoonzoon op nul gezet.

Dit kan een oplossing bieden: http://www.pmv.eu/nl/diensten/waarborgregeling
Alhoewel banken dan nog extra waarborgen vragen.

isabelley
Topic Starter

#3 , 02 sep 2015 12:17

Hartelijk dank voor je antwoord!

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 sep 2015 12:41

Dit is net het adertje onder het gras bij een BVBA dat de zaakvoerder voor alles en nog wat zich borg moet stellen.

De banken nemen nooit enig risico en vraagt voor alles een waarborg als men zelfstandig is, wat had men anders gedacht?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

isabelley
Topic Starter

#5 , 02 sep 2015 12:56

Beste,

Ik begrijp uiteraard dat de bank een vorm van waarborg verwacht, maar ik zoek wel naar de best mogelijke vorm waarbij het privé-deel zo weinig mogelijk 'gevaar' loopt. Ik veronderstel dat dat als ondernemer ook normaal is ...

basejumper

#7 , 02 sep 2015 18:39

Beste,

De taak van een bank is om krediet te verlenen. De taak van een bank is NIET om het ondernemersrisico te dragen. U bent de ondernemer, dus u draagt ook het risico als het fout gaat. Om die reden zal de bank - zeker indien het een nieuwe vennootschap betreft met weinig historiek en weinig kapitaal - de zaakvoerder een waarborg vragen. Dat kan een zakelijke waarborg zijn (hypotheek, pand effecten of beleggingen, pand handelsfonds...) of dat kan een persoonlijke borg zijn. Wees er u van bewust dat een persoonlijke borgstelling zich onrechtstreeks ook uitstrekt tot uw huis. De bank kan via een persoonlijke borgstelling gans uw vermogen aanspreken. Dus niet alleen uw liquide gelden op rekeningen. Het enige verschil is dat ze met een hypotheek onmiddellijk kunnen uitwinnen, terwijl dat met een borgstelling een langere procedure vergt. Met daarenboven geen voorrecht voor de bank boven andere mogelijke schuldeisers. Bottomline : Pand effecten of beleggingen is minst riskante waarborg, omdat risico beperkt wordt tot specifiek pand. Maar als starter en met weinig middelen zal je moeten aanvaarden dat het risico bij jou ligt, en niet bij de bank.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”