Onterechte doktersvoorschrift en ziekteverlof

lhouben
Topic Starter

Onterechte doktersvoorschrift en ziekteverlof

#1 , 24 aug 2015 13:54

Beste,

Ik ken een persoon die mij verteld heeft dat die graag fraude pleegt. Ik kan hier niet tegen vandaar jullie hulp.

Nu hij heeft vorige week ziekteverlof gevraagd bij een dokter, in die week heeft hij zijn werkgever (X) laten weten dat hij ziek is omdat hij ervoor geen verlof kreeg vandaar dat hij dit doet. Nu heb ik alle bewijzen verzameld die ik kan aantonen dat hij in het buitenland is geweest tijdens zijn ziekte periode, ik heb hem geconfronteerd dat het niet mag en dat hij in de problemen zal geraken, hij antwoorde mij dat hij een heel goede relatie heeft met de dokter en dat die zoveel verhalen heeft verzonnen dat die ziek mag zijn en op reis mag gaan. Maar tijdens zijn reis van ongeveer 4000km met de auto gereden te hebben (heen/terug) blijkt hij in orde te zijn. Ik zei van dat ik hier niet tegen kan en dat ik het ga melden bij zijn werkgever met alle gevolgen van dien. Hij antwoorde dat ze hem niks kunnen maken omdat hij een Vakbondsafgevaardigden is binnen zijn werk en dat ze hem niks kunnen maken, en hij vertelde dat het niet zijn eerste keer is, omdat hij toen controle had en ze vonden hem niet thuis, het enige wat ze deden is 1week terug betalen. En hij zegt dat ik alle stappen mag ondernemen, en hem niets zal schaden omdat hij na die week onder het mes gaat voor zijn knie en dat hij 8 maanden in ziekteverlof bij de mutauliteit als bewijs stuurt geeft hij rontgenfoto van zijn knie. Is dit waar en welke stappen kan ik ondernemen om het te melden, want dit kan echt niet meer, dit kost ons belastingbetaler heel veel geld. Ik heb alle bewijzen dat hij in het buitenland is geweest.

Mvg,

Houben

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 24 aug 2015 14:45

1) namen van bedrijven mogen niet geplaatst worden, zelfs niet met sterretjes (naam was duidelijk herkenbaar), zeker niet als het er gewoon niet toe doet.

2) Tenzij u arts bent, bent u niet geschikt om te oordelen of iemand ziek is. iemand kan perfect ziek zijn en een marathon lopen of naar het zuiden van afrika met de wagen rijden. Elke arts zal u dit kunnen vertellen. Het aanmatigen van het beroep van arts kan strafrechterlijk vervolgd worden.

3) U kan natuurlijk alle activiteiten van iemand melden aan om het even wie. Als u dit echter doet om iemand te schaden, kan dit ook een strafrechterlijk vervolg geven indien u geen belang kan aantonen. Volgens artikel 449 van het Belgisch Strafwetboek zal er immers sprake zijn van kwaadwillige ruchtbaarmaking wanneer iemand een publieke verklaring aflegt waarin hij of zij iemand anders een bepaald en bewezen feit ten laste legt dat van die aard is dat het de reputatie van die andere kan schaden, zonder enige reden van publiek of privaat belang voor deze openbaarmaking, maar enkel met het oogmerk om te schaden. Behalve de terugbetaling van het doktersbezoek kost het de belastingsbetaler niets. het is de werkgever die de kost van de eerste maand ziekte draagt. En gezien de dokter verklaard heeft dat hij ziek was...

brambouz

#3 , 24 aug 2015 15:41

Het is de werkgever die ik op de hoogte wil stellen met alle bewijzen die nodig zal zijn dat hij naar buitenland is geweest, ik heb zijn boot ticket en bewijs van intrede in een niet europese land. Kan dit mij schaden?

Reclame

jefke007

#4 , 24 aug 2015 15:51

Als je "bewijsmateriaal" op een onwettig manier komt, kan er strafklacht tegen je worden neergelegd, bovendien nog een klacht mogelijk wegens schending van de privacy.

Veel bla bla, en nul komma nul bewijzen

Wegens het medisch geheim zal je ook nooit iets op een legale manier kunnen bewijzen, alleen er zelf zwaar voor kunnen aangeklaagd worden.

JPV

#5 , 24 aug 2015 16:19

Het is de werkgever die ik op de hoogte wil stellen met alle bewijzen die nodig zal zijn dat hij naar buitenland is geweest, ik heb zijn boot ticket en bewijs van intrede in een niet europese land. Kan dit mij schaden?
zoals gezegd: het kan perfect dat hij naar het buitenland is gegaan tijdens zijn ziekte. Je 2 items bewijzen dus niets, maar je doet wel aan kwaadwillige ruchtmaking door dingen te insinueren.

JIJ bent dus strafbaar als je dat doet.

brambouz

#6 , 24 aug 2015 16:31

amai kan het zover gaan. Ondanks dat ik het persoonlijk aan zijn baas de bewijzen laat zien.

JPV

#7 , 24 aug 2015 16:35

Welke bewijzen? Dat hij naar het buitenland gaat? Geen wet die dat verbiedt. Als hij een controle zou gekregen hebben van de controlegeneesheer TIJDENS dat hij in het buitenland was zonder dat hij de werkgever verwittigd had van zijn reis, was er mogelijks een probleem. Maar dat is blijkbaar niet het geval, dus geen probleem.

Gezien je andere berichten dit advies: wraak is meestal géén goeie stap als je in een relatie uit elkaar gaat.

lhouben
Topic Starter

#8 , 24 aug 2015 18:23

Probleem hij is al in het buitenland geweest en nu is hij terug en hij heeft zijn wergever niet op de hoogte gehouden. Maar ik kan dat toch steeds anoniem doen? Hij ging naar het buitenland omdat hij daar een extra onderneming heeft staan in Afrika, waar onze staat niets van weet.

lhouben
Topic Starter

#9 , 24 aug 2015 18:37

Ondanks alle bewijzen die ik kan voorleggen als bootticket, inkom bewijs in een anderland (stempel van paspoort), ondernemingsnummer en akte, aanvraag die hij deed bij zijn werknemer voor verlof en geweigerd voor die periode, is de sociale zekerheid voor hem die deze fraude pleegt beschermt. Is dit wel belgië die ik ken, normaal zou ik als brave burger die dit probeert aan te kaarten en te voorkomen een aplaus krijgen, maar zo te zien hier zal ik meer in de problemen komen dan hem. Ps: dit gaat over de vriend van mijn zus.

eylis

#10 , 24 aug 2015 19:01

En die ziet u liever gaan dan komen? Dan is dit zeker niet de manier. Als je zus te weten komt dat je in de persoonlijke spullen van haar geliefde hebt zitten graaien , komt u wellicht te gaan. Vrouwentoorn kan verschrikkelijk zijn...

lhouben
Topic Starter

#12 , 24 aug 2015 19:11

Hahaha idd, maar mijn zus is even eerlijk als, die zal hem niet meer willen, en trouwens die spullen heeft hij naar mij gestuurd via email en ik heb niks moeten doen.

artemis

#13 , 24 aug 2015 19:44

lhouben / brambouz heeft het blijkbaar wat moeilijk met het gescheiden te houden van de dubbele gebruikersnaam ;-)

jefke007

#14 , 24 aug 2015 19:47

hij/zij zal 'eerlijkheid' hoog in het vaandel houden zeker ?

Terug naar “Andere”