Wijziging stelsel kinderen in akte EOT

Gebruiker47
Topic Starter

Wijziging stelsel kinderen in akte EOT

#1 , 24 jun 2008 11:30

Bij echtscheiding werd de regeling vermeld in de akte EOT en bij het uitspreken van de echtscheiding bekrachtigd door de rechtbank en dus definitief (dit item betreft vraagstelling voor een moeder).
Na enkele jaren werd een onderlinge overeenkomst op papier gezet in 2 exemplaren en ondertekend door ex-gehuwden doch nergens geregistreerd of bekrachtigd door een rechtbank, regeling voor co-ouderschap.
Aangezien ex-man het hoederecht niet respecteert (zelfs ook niet in dit co-ouderschap), ik hier PV liet van opstellen, er zeer veel moeilijkheden opduiken aangezien hij in alles zijn zin doet enz...., zou ik terug willen naar de regeling vermeld in de akte EOT. Aangezien hij nu alles wil bepalen zal dit dus niet gemakkelijk zijn (oa allimentatie voor de kinderen).

Kan ik op deze regeling rechtsgeldig terugvallen of wat staat haar te doen?
(uiteraard zal het wel via advocaat zijn)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 jun 2008 10:17

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uw onderhandse overeenkomst is niet tegenwerpbaar aan derden maar wel aan de partijen onderling.

“Art.387bis.In alle gevallen, en onverminderd de bevoegdheid van de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg, rechtsprekend in kort geding overeenkomstig artikel 1280 van het Gerechtelijk Wetboek, kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van één van hen, dan wel van de procureur des Konings alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen.”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Gebruiker47
Topic Starter

#3 , 26 jun 2008 22:10

Graag even vertaling van deze juridische taal aub.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 26 jun 2008 23:33

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uw onderhandse overeenkomst is niet tegenwerpbaar aan derden maar wel aan de partijen onderling.
Er is geen toetsing geweest van de rechter (het belang van het kind), en daarmee heb je geen uitvoerbare titel ondanks het principe art.1134 breed gedragen is. Sinds 04/09/2006 is de wet gelukkig zodanig veranderd dat het de rechter wat moeilijker maakt om onderlinge akkoorden inzake de verblijfsregeling zo goed als MOET honoreren als beide ouders dat vragen.

Een voorbeeld:
Vonnis Dendermonde omdraaien van de hoofdverblijfplaats omwille dat de moeder de verblijfsregeling van de kinderen niet respecteerde.
Hof van Beroep Gent
Op de zitting gaan beide ouders akkoord voor een tijdelijke regeling voor de vakantie. De regeling wordt uitgetypt door de griffier en ondertekend door de partijen. De moeder verzoekt aan de rechters om dit in een tussenvonnis uit te spreken. De Voorzitster zegt dat dit niet nodig is. Na de zitting vraag ik aan de advocaat generaal of hij deze visie van de rechter volgt en trad deze bij, al was er twijfel.

Later aan de gerechtsdeurwaarder en de hoofdgriffier voorgelegd en deze gaven de moeder gelijk!! Je bent "zogezegd" wel verplicht het te volgen, maar het is niet uitvoerbaar, en ook niet strafbaar was het verdict na opzoeking en overleg. Het is dus gebleven dat het proces verbaal van de zitting, waar de datums wel opstaan, een officieel document is maar de rechter moet het uitspreken in een vonnis wil je daadwerkelijke uitvoerbare titel bekomen.

Nu zou je kunnen redeneren dat het niet verstandig is om afspraken&tussenvonnissen naast je neerleggen gelet er nog een einduitspraak moet volgen, maar heb daar heel slechte ervaringen in.

In niet juridische taal:
Na enkele jaren werd een onderlinge overeenkomst op papier gezet in 2 exemplaren en ondertekend door ex-gehuwden doch nergens geregistreerd of bekrachtigd door een rechtbank, regeling voor co-ouderschap.
Je akkoord, zelfs getekend heeft inzake de verblijfsregeling van de kids naar afdwingbaarheid toe net zoveel juridische waarde als je allereerste brief naar Sinterklaas en die is voor alle duidelijkheid bij mijn weten ook nooit door een rechter veroordeeld geweest omdat hij niet bracht wat gevraagd was.

De regeling vermeld in de EOT is dus zolang niets anders wordt uitgesproken het enige echte juridisch document waar je juridisch iets aan hebt

RR

Gebruiker47
Topic Starter

#5 , 10 jul 2008 15:14

Oei, wat wordt dus aangeraden ?

-via advocaat andere partij op de hoogte brengen en kindjes bij mij houden

-zaak rechtstreeks voor de jeugdrechtbank brengen

Want dat zal vuurwerk geven en vnl. omdat er opnieuw allimentatie voor de kinderen zal moeten betaald worden.
Niet respecteren hoederecht kinderen werd geacteerd in PV en ex werd hierover gehoord (zijn reactie kan u wel vermoeden). Thans ontving ik brief van parket dat, tenzij er opnieuw een dergelijk geval is, er niet wordt gedagvaard of opgetreden. En nu?

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 11 jul 2008 13:07

zou ik terug willen naar de regeling vermeld in de akte EOT
Laat hem per aangetekend schrijven weten dat je ondanks de onbekrachtigde overeenkomst je eist dat de EOT dient nageleefd dient te worden.

Het Parket zou ik links laten liggen, in verband met verblijfsregelingen en kinderen is dat toch één en al een gepros een gesmos een gesukkel en getaffel in die materie.

Wat het niet betalen van de onderhoudsbijdrage betreft heb je "een titel" of een gerechtelijke uitspraak waar je iets mee bent. Stap met je EOT een kantoor van een gerechtsdeurwaarder binnen. Daar zal men je perfect kunnen zeggen wat je best doet. Het komt er op neer dat als hij niet betaald de gerechtsdeurwaarder het wel gaat halen.

Spreek met een gerechtsdeurwaarder af om na te gaan of de regeling nagekomen wordt (let wel >> indien de regeling nagekomen wordt dien je zelf op te dragen voor de kosten, indien de kinderen worden achter gehouden dan kan je later dit geld terug eisen bij de rechter.

Best naar een advocaat gaan en je ex-man rechtstreeks laten dagvaarden voor de correctionele rechtbank

Laat steeds opening voor een nieuw onderling akkoord dat je dan wel laat bekrachtigen en maak duidelijk dat je wel het nodige zal doen dat het nageleefd zal worden.

Dit kost om te beginnen allemaal wel een aardige duit, maar bij onwil zie ik geen andere werkende optie

RR

Terug naar “Echtscheiding”