Sorry voor de proza:
Ik heb een nieuwbouwappartement dat eind vorig jaar is opgeleverd. In het begin was er geen vochtschade, dus oplevering aanvaard op dat vlak.
Een paar maanden nadien merken we opstijgend vocht uit de muren. Aangezien er geen insijpeling is van buitenaf en ook geen gesprongen leiding (geen waterverlies bij teller + het is aan elke muur, ook waar geen afvoer/leidingen zijn) denkt de aannemer dat het door vochtige vloerisolatie komt (waarschijnlijk door de werken te snel te willen afwerken).
De aannemer heeft in het voorjaar een paar tegels uit de vloer gehaald om het te laten opdrogen, en dat helpt op die plek, maar de rest wordt niet echt beter. Bovendien hebben we in de slaapkamer zelf laminaat gelegd, waar we dus schade hebben (de aannemer is zelf verantwoordelijk voor de tegels tot de definitieve opleverig dus daar hebben we persoonlijk geen schade). Het vaststellen van de aansprakelijke is het grootste struikelblok, hoewel het volgens mij wel duidelijk is...
Daarom heb ik naar Test-Aankoop gebeld (waar ik klant ben) en zij wisten mij te vertellen dat ik naar mijn eigen verzekering moest bellen die een expert zouden aanstellen.
Onze verzekering (inboedel): zegt dat het niet hun probleem is, ik heb daar ook rechtsbijstand maar ook daar kan ik niet op rekenen.
De blokpolis houdt zich er ook tussenuit wegens niet gedekt schadegeval, geen verdere info.

De juridische dienst van de aannemer neemt hetzelfde standpunt in van Test-Aankoop (onafhankelijk!).
Je ziet dat ik hier voorlopig blijkbaar geen kant opkan. Wat is mijn volgende stap? Zelf een expert onder de arm nemen? Worden die kosten terugbetaald als het de fout van de aannemer blijkt te zijn? Kan ik mijn eigen verzekering of blokpolis dwingen om een expert te sturen? Kan ik de aannemer een expert laten sturen en als het resultaat me niet zint later een tegenexpertise laten doen? ...?
Als ik nog wat vergeten zeggen ben vraag gerust.
Bedankt aan iedereen die mij kan helpen!