Impasse vochtschade nieuwbouwappartement

kevinbog
Topic Starter

Impasse vochtschade nieuwbouwappartement

#1 , 16 jul 2015 11:25

Hallo, mijn eerste post hier, kheb al heel wat meegelezen maar niet echt gevonden wat ik zocht.

Sorry voor de proza:

Ik heb een nieuwbouwappartement dat eind vorig jaar is opgeleverd. In het begin was er geen vochtschade, dus oplevering aanvaard op dat vlak.
Een paar maanden nadien merken we opstijgend vocht uit de muren. Aangezien er geen insijpeling is van buitenaf en ook geen gesprongen leiding (geen waterverlies bij teller + het is aan elke muur, ook waar geen afvoer/leidingen zijn) denkt de aannemer dat het door vochtige vloerisolatie komt (waarschijnlijk door de werken te snel te willen afwerken).

De aannemer heeft in het voorjaar een paar tegels uit de vloer gehaald om het te laten opdrogen, en dat helpt op die plek, maar de rest wordt niet echt beter. Bovendien hebben we in de slaapkamer zelf laminaat gelegd, waar we dus schade hebben (de aannemer is zelf verantwoordelijk voor de tegels tot de definitieve opleverig dus daar hebben we persoonlijk geen schade). Het vaststellen van de aansprakelijke is het grootste struikelblok, hoewel het volgens mij wel duidelijk is...

Daarom heb ik naar Test-Aankoop gebeld (waar ik klant ben) en zij wisten mij te vertellen dat ik naar mijn eigen verzekering moest bellen die een expert zouden aanstellen.

Onze verzekering (inboedel): zegt dat het niet hun probleem is, ik heb daar ook rechtsbijstand maar ook daar kan ik niet op rekenen.
De blokpolis houdt zich er ook tussenuit wegens niet gedekt schadegeval, geen verdere info. :roll:
De juridische dienst van de aannemer neemt hetzelfde standpunt in van Test-Aankoop (onafhankelijk!).

Je ziet dat ik hier voorlopig blijkbaar geen kant opkan. Wat is mijn volgende stap? Zelf een expert onder de arm nemen? Worden die kosten terugbetaald als het de fout van de aannemer blijkt te zijn? Kan ik mijn eigen verzekering of blokpolis dwingen om een expert te sturen? Kan ik de aannemer een expert laten sturen en als het resultaat me niet zint later een tegenexpertise laten doen? ...?

Als ik nog wat vergeten zeggen ben vraag gerust.
Bedankt aan iedereen die mij kan helpen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 jul 2015 12:41

Opstijgend vocht is inderdaad uitgesloten in de meeste verzekeringspolissen.
Indien u geen polis rechtsbijstand hebt die CONTRACTUELE schade dekt dan zal u zelf een advocaat moeten betalen.

Is de schade beperkt tot uw appartement? Hebben andere appartementen hetzelfde probleem?
Indien hetzelfde probleem zich voordoet in de gemene delen dan kunnen jullie overwegen om de VME de aannemer te laten dagvaarden, dan liggen de kosten per eigenaar veel lager.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kevinbog
Topic Starter

#3 , 16 jul 2015 15:16

Is de schade beperkt tot uw appartement? Hebben andere appartementen hetzelfde probleem?
Indien hetzelfde probleem zich voordoet in de gemene delen dan kunnen jullie overwegen om de VME de aannemer te laten dagvaarden, dan liggen de kosten per eigenaar veel lager.
Ik denk dat maximum 10% van de appartementen hetzelfde probleem hebben, en de gemene delen ook op sommige plaatsen, ja.
Ik kan beter eens gaan zien waar er zich overal een probleem vormt vooraleer ik een advocaat aanspreek.
En verder, ik zie in mijn polis niets specifiek staan van rechtsbijstand die contractuele schade dekt, dus dat zal er wel niet bijzitten dan...

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2015 16:21

Waar situeert die vochtschade zich? Enkel op het gelijkvloers?
Indien er meerdere mede-eigenaars zijn met hetzelfde probleem, best gezamenlijk een advocaat aanstellen en naar de rechtbank stappen. Ook de VME laten meedoen via de syndicus voor wat betreft de gemene delen. Is syndicus nog aangesteld door de bouwheer? Dan zal deze waarschijnlijk de zaak willen vertragen en dwarsliggen.
Zeker geen eigen expert aanstellen, want die kosten zie je nooit terug, en zijn bevindingen zijn toch niet tegenstelbaar aan derden..

kevinbog
Topic Starter

#5 , 17 jul 2015 09:07

Voor zover ik weet enkel op de eerste verdieping. Er zijn zeker mede-eigenaars met hetzelfde probleem, al weet ik nog niet hoeveel juist. De syndicus hebben we zelf aangesteld op de eerste algemene vergadering, dus dat is hopelijk geen probleem om die mee aan boord te halen.

Bedankt!

mava105

#6 , 17 jul 2015 09:43

Indien de vochtschade zich enkel op de eerste verdieping voordoet, zal met meer dan waarschijnlijk niet om optrekkend grondvocht gaan. Mogelijks indringend vocht via de gevel, wegens een niet degelijk waterdicht afgewerkt balkon.

irmaladouce

#7 , 17 jul 2015 12:54

Indien de vochtschade zich enkel op de eerste verdieping voordoet, zal met meer dan waarschijnlijk niet om optrekkend grondvocht gaan. Mogelijks indringend vocht via de gevel, wegens een niet degelijk waterdicht afgewerkt balkon.
Of staan de aangrenzende gebouwen soms nog in ruwbouw?
We know nothing, we are from Barcelona!

kevinbog
Topic Starter

#8 , 22 jul 2015 11:36

Neen hoor, alles is bewoond.
Er is geen vochtinfiltratie, geen gesprongen leiding etc. Dat is allemaal onderzocht.
Het is overigens aan alle muren, niet alleen aan het terras. Niet voldoende afdichting was een eerdere hypothese die ondertussen ontkracht is.

Ze hebben wel de vloer opengebroken tot aan de beton en toen hebben ze gemerkt dat de vloerisolatie vochtig was.
Dus waarschijnlijk op de vochtige beton gekieperd, heeft dat al het vocht opgeslorpt en geeft het dat geleidelijk terug af naar de enige kant waar het naartoe kan: de muren.

mava105

#9 , 22 jul 2015 14:41

Dan droogt beton ook via de onderkant. Denk eerder dat er ergens een lek zit in een CV of waterleiding. Die worden gewoonlijk in de chape geplaatst. Als daar een lek in zit, blijft er water op het beton staan. Die lek hoeft zich niet eens in UW appartement te bevinden, maar wel op de zelfde verdieping. Water zoekt zich wel een weg, ook onder een gemetselde muur door..

KJ86

#10 , 23 jul 2015 16:42

Omdat het vocht over gans de kamer verspreid is, moet je al met een serieuze lek zit in CV of waterleiding. Dat is éénvoudig te controleren door op de watermeter te kijken of de druk van de CV te controleren.
Ik denk dat je met zouten te maken hebt, tijdens de ruwbouwfase worden de bouwmaterialen blootgesteld aan regenwater, daardoor krijg je ganse vlakken van fijne witte uitslag. Als de bezetter deze niet grondig verwijderd, migreren die door het bezetwerk en trekken ze vocht uit de kamer in het bezetwerk. Als je last hebt van een fijn wit poeder op uw bezetwerk zulllen zouten uw probleem zijn. Vloerisolatie die moeilijk zou uitdrogen heb ik persoonlijk nog niet van gehoord of meegemaakt. Wij plaatsen altijd vloerisolatie en chape nadat het bezet is, die materialen zijn nat maar niet in die mate dat de snelbouwsteen het water kan opzuigen. Als dat het probleem was, zou het bovendien ondertussen al opgelost moeten zijn!

Terug naar “Aanneming”