Beschadiging bad opgemerkt na plaatsing

ganapathi tantra
Berichten: 1340

Re: Beschadiging bad opgemerkt na plaatsing

#31 , 19 jul 2015 06:29

Ik wist niet dat helderziendheid hier een rol zou in spelen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1738

#32 , 19 jul 2015 17:45

stel
STEL
dat de klant de badkuip niet mooi vindt, hij maakt er een kras op en dan zou de leverancier verantwoordelijk zijn??????

Turaki
Berichten: 6870

#33 , 19 jul 2015 18:37

U hebt wettelijk gezien idd volledig gelijk en naar feitelijke verantwoordelijkheid ook.
En daar eindigt de discussie.
Maar naar morele verantwoordleijkheid toe ? Zeg nu zelf zou u daar enig geloof aan hechten mocht u als winkelbediend of in een andere functie zo iemand over de vloer krijgen ?[/quotch
Wat je zelf gelooft (of de winkelbediende) is irrelevant. Bewijslast ligt bij verkoper, en indien deze niets kan bewijzen, heeft deze pech. Of dit ethisch is of niet is juridisch niet aan de orde.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#34 , 19 jul 2015 18:40

stel
STEL
dat de klant de badkuip niet mooi vindt, hij maakt er een kras op en dan zou de leverancier verantwoordelijk zijn??????
Als de winkelier niet kan bewijzen dat deze kras er nog niet was, dan ja. Maar dit is geen oplossing, daar de winkelier dan in eerste instantie zal komen herstellen, of dezelfde badkuip terug plaatsen. Geld terug is pas de laatste optie, en als klant kan je dit niet zelf kiezen.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#35 , 19 jul 2015 18:43

stel
STEL
dat de klant de badkuip niet mooi vindt, hij maakt er een kras op en dan zou de leverancier verantwoordelijk zijn??????
Als de winkelier niet kan bewijzen dat deze kras er nog niet was, dan ja.
(Moedwillige) beschadigingen aangebracht na afevering vallen NOOIT onder de waarborg.
De deuk in mijn auto tijdens de waarborgperiode ook niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#36 , 19 jul 2015 19:23

We moeten ingaan op wat TS ons aanreikt, geeft hij foutieve informatie, dan zal hij ook foutieve antwoorden krijgen. Maar zoals TS het stelt, moet de firma dit oplossen, of bewijs voorleggen dat het bad geen krassen vertoonde na installatie. Ze hadden mevrouw moeten laten tekenen voor ontvangst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#37 , 19 jul 2015 19:32

We moeten ingaan op wat TS ons aanreikt, geeft hij foutieve informatie, dan zal hij ook foutieve antwoorden krijgen. Maar zoals TS het stelt, moet de firma dit oplossen, of bewijs voorleggen dat het bad geen krassen vertoonde na installatie. Ze hadden mevrouw moeten laten tekenen voor ontvangst.
Daar is helderziendheid voor nodig......
Hoe moet mijn garagist bewijzen dat er geen deuk in mijn wagen was bij levering?
Of die deuk er nu echt was of niet, in geen van beide gevallen kan hij dat bewijzen.
En hij moet het ook niet bewijzen want het is geen schade die onder garantie valt tenzij het een wagen (of een bad) met metaalmoeheid zou zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#38 , 19 jul 2015 19:59

Hoe moet mijn garagist bewijzen dat er geen deuk in mijn wagen was bij levering?
Dat is een zaak voor de garagist.

En hij moet het ook niet bewijzen want het is geen schade die onder garantie valt tenzij het een wagen (of een bad) met metaalmoeheid zou zijn.
Elke non-conformiteit valt onder de garantie-wetgeving. Dus ook krassen.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#39 , 19 jul 2015 21:46

In ieder geval zeer stichtende voorbeelden ter bevordering van relatie klant leverancier.
Tot .............. tot het omgekeerde aan de orde is en dan spartelen de profeten als duivels in het wijwatervat.
Zoals bvb in de topic mbt een IT of computeronderdeel. Daar is juridisch ook niks tegen in te brengen maar toch ......
Veel maten en gewichten me dunkt
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Turaki
Berichten: 6870

#40 , 20 jul 2015 00:41

Garantie is geen middel om een miskoop of foute beslissing ongedaan te maken. Eerst zal de verkoper proberen te herstellen (wat meestal wel lukt) of vervangen (door hetzelfde artikel, dus ook zelfde kleur), en pas daarna is er sprake van geld terug (behalve bij kleinere aankopen, waar geld terug vaak het makkelijkst is). Consument heeft niet te kiezen, en kan dus niet door zelf iets te beschadigen enig voordeel doen (of toch zeer zelden).

De verdeling is naar mijn mening ook zo correct mogelijk. De eerste 6 maanden loopt de verkoper het risico dat een consument eigen schade op de verkoper probeert af te wimpelen, en voor de rest van de 2 jaar heeft de consument het zeer moeilijk om nog enige fabrieksfout te bewijzen (probeer maar eens, ik daag u uit) en heeft hij het vaak moeilijk om de garantie te krijgen waar hij nochtans recht op heeft.

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#41 , 20 jul 2015 06:18

Er komt geen enkele badkuip uit de fabriek die niet grondig is gecontroleerd, is er een fout aan dan word die verkocht aan dumping prijs voor tweede en derde keus.

Zo een badkuip is wel degelijk verpakt met karton en plastiek, zodat er niks kan aankomen tijdens het vervoer..

Als die beschadigd is, dan is dit te wijten aan het transport of aan de installateur, ik zie geen enkele fabrieksgarantie hier op toepassing.

Raar dat het pas na de plaatsing is ontdekt, normaal moeten die mensen die het bad installeren dit toch gezien hebben, en dan die niet installeren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Turaki
Berichten: 6870

#42 , 20 jul 2015 08:01

Als die beschadigd is, dan is dit te wijten aan het transport of aan de installateur, ik zie geen enkele fabrieksgarantie hier op toepassing.
Fabrieksgarantie is de garantie die de fabrikant geeft aan de verkoper, en heeft niets te maken met de garantierechten van de consument. Consument heeft heel eenvoudig recht op een conform product, dus een badkuip zonder krassen. De oorsprong van die krassen is dan ook totaal irrelevant, en het is altijd de verkoper die aansprakelijk is, die zich daarna eventueel kan beroepen op de fabrieksgarantie, maar daar heeft de consument niets mee te maken, dit is enkel en alleen een zaak tussen verkoper en producent.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#43 , 20 jul 2015 11:06

Behalve als de klant zelf de krassen heeft veroorzaakt of meer in het algemeen het product heeft beschadigd.
Of als het product door derden werd beschadigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#44 , 20 jul 2015 11:35

Had de firma of zijn medewerkers bestelbon laten aftekenen voor goed ontvangst, dan hadden er ook minder problemen geweest.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki
Berichten: 6870

#45 , 20 jul 2015 16:04

Behalve als de klant zelf de krassen heeft veroorzaakt of meer in het algemeen het product heeft beschadigd.
Of als het product door derden werd beschadigd.
Maar ook hierbij ligt de bewijslast bij de verkoper. Correct wel, indien de consument verantwoordelijk is voor de beschadiging, moet deze hiervoor opdraaien.

Terug naar “Consumenten Koop”