En daar eindigt de discussie.U hebt wettelijk gezien idd volledig gelijk en naar feitelijke verantwoordelijkheid ook.
Maar naar morele verantwoordleijkheid toe ? Zeg nu zelf zou u daar enig geloof aan hechten mocht u als winkelbediend of in een andere functie zo iemand over de vloer krijgen ?[/quotch
Wat je zelf gelooft (of de winkelbediende) is irrelevant. Bewijslast ligt bij verkoper, en indien deze niets kan bewijzen, heeft deze pech. Of dit ethisch is of niet is juridisch niet aan de orde.
Als de winkelier niet kan bewijzen dat deze kras er nog niet was, dan ja. Maar dit is geen oplossing, daar de winkelier dan in eerste instantie zal komen herstellen, of dezelfde badkuip terug plaatsen. Geld terug is pas de laatste optie, en als klant kan je dit niet zelf kiezen.stel
STEL
dat de klant de badkuip niet mooi vindt, hij maakt er een kras op en dan zou de leverancier verantwoordelijk zijn??????
(Moedwillige) beschadigingen aangebracht na afevering vallen NOOIT onder de waarborg.Als de winkelier niet kan bewijzen dat deze kras er nog niet was, dan ja.stel
STEL
dat de klant de badkuip niet mooi vindt, hij maakt er een kras op en dan zou de leverancier verantwoordelijk zijn??????
Daar is helderziendheid voor nodig......We moeten ingaan op wat TS ons aanreikt, geeft hij foutieve informatie, dan zal hij ook foutieve antwoorden krijgen. Maar zoals TS het stelt, moet de firma dit oplossen, of bewijs voorleggen dat het bad geen krassen vertoonde na installatie. Ze hadden mevrouw moeten laten tekenen voor ontvangst.
Dat is een zaak voor de garagist.Hoe moet mijn garagist bewijzen dat er geen deuk in mijn wagen was bij levering?
Elke non-conformiteit valt onder de garantie-wetgeving. Dus ook krassen.En hij moet het ook niet bewijzen want het is geen schade die onder garantie valt tenzij het een wagen (of een bad) met metaalmoeheid zou zijn.
Fabrieksgarantie is de garantie die de fabrikant geeft aan de verkoper, en heeft niets te maken met de garantierechten van de consument. Consument heeft heel eenvoudig recht op een conform product, dus een badkuip zonder krassen. De oorsprong van die krassen is dan ook totaal irrelevant, en het is altijd de verkoper die aansprakelijk is, die zich daarna eventueel kan beroepen op de fabrieksgarantie, maar daar heeft de consument niets mee te maken, dit is enkel en alleen een zaak tussen verkoper en producent.Als die beschadigd is, dan is dit te wijten aan het transport of aan de installateur, ik zie geen enkele fabrieksgarantie hier op toepassing.
Maar ook hierbij ligt de bewijslast bij de verkoper. Correct wel, indien de consument verantwoordelijk is voor de beschadiging, moet deze hiervoor opdraaien.Behalve als de klant zelf de krassen heeft veroorzaakt of meer in het algemeen het product heeft beschadigd.
Of als het product door derden werd beschadigd.