Spijtig genoeg heb ik de indruk dat niet alle huurbazen zoals jouw reageren Jackrussell...
Dat denk ik ook niet. Persoonlijk ben ik wel van mening dat een eigenaar zelf mag weten op welke manier hij zijn eigendom verhuurt. De wetgeving is zo dat je als huurder een zaak met een kleine hond die geen overlast geeft zult winnen. Als een huisdier geen overlast en schade oplevert, is een verbod ongeldig. Probleem is dat je dit vooraf niet weet. Een huisdier kan 'n cavia zijn die de hele dag in een kooi zit, maar ook een haan die 's ochtends alles bij elkaar kraait of een lastige Rottweiller die uit verveling op een appartementje alles kapot knauwt.
Huren met een huisdier is lastig, net zoals huren als Oostblokker, huren zonder inkomen uit werk, etc. Ik zou het in elk geval wel eerlijk zeggen. Zo niet, dan ben je simpelweg in overtreding met het huurcontract en daar kan een vervelende discussie van komen. Uiteindelijk zul je het wel winnen, maar vraag me af of je daar nu echt op zit te wachten op zo'n toestand. Ook weet een verhuurder natuurlijk niet vooraf zeker of er sprake is van een rustig koppel. Een koppel is niet per definitie rustig omdat ze een hondje hebben. Wanbetalers en overlastgevers heeft niemand natuurlijk, maar helaas kun je dat vooraf niet ruiken.
In jouw geval zou ik het gewoon voorleggen aan de verhuurder.