Schuldbekentenis

JanPeeters
Topic Starter

Schuldbekentenis

#1 , 08 jul 2015 14:30

Beste,
Ik had graag wat advies gehad omtrent de volgende situatie:

Mijn ouders hun relatie is recentelijk stukgelopen en ze zijn nu volop bezig met de scheiding. Nu, mijn moeder zou graag mijn vader uit willen kopen, maar heeft hier zelf de middelen niet voor. Na aftrek van de lening blijft er nog € 70 000 over die mijn moeder zou moeten betalen aan mijn vader.

Nu heeft ze aan mij gevraagd of ik dat geld kan voorzien door middel van een schuldbekentenis. Ik heb zelf niet zoveel ervaring hiermee, maar ik vroeg me af waar ik moet op letten als ik hierop zou ingaan en ik dus mijn vader zou uitkopen.

Ik heb zelf niet zoveel ervaring hiermee, maar een schuldbekentenis is eigenlijk een soort van renteloze lening?

Vragen waar ik juist mee zit:
- Hoe wordt er terugbetaald? Werkt dit zoals een lening (dat er een bepaald bedrag wordt teruggestort om de zoveel tijd) en kan er vastgelegd worden in hoeveel tijd alles terugbetaald moet zijn, of is dit pas bij het overlijden van mijn moeder dat ik dit geld kan terugkrijgen?
- Wat moet er zeker vermeld worden in een schuldbekentenis?
- Is dit bedrag onderhevig aan de index, of kan dit vastgelegd worden?
- Ik heb nog een aantal broers/zussen, moeten zij op de hoogte zijn van de schuldbekentenis?
- Wat gebeurt er bij het overlijden van mijn moeder?
- Wat gebeurt er als ik vroegtijdig zou overlijden?

Kunnen er veel problemen ontstaan bij een schuldbekentenis? Bijvoorbeeld, wat als mijn moeder niet zou terugbetalen, of één van de erfgenamen zou lastig doen/ontkennen dat er een schuldbekentenis is? Ik vertrouw op zich wel mijn moeder en de rest van mijn familie, maar het zou waarschijnlijk niet de eerste die door vertrouwen de dupe is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell

#2 , 08 jul 2015 14:49

1. Dat ligt er maar net aan wat jij en je moeder hierover afspraken. Je kunt afspreken dat ze elke maand betaalt, je kunt afspreken dat ze één keer per jaar betaalt, dat je alles bij haar overlijden terugkrijgt, etc.
2. De terugbetalingsvoorwaarden, het ontleende bedrag, de lener, de uitlener, 'goed voor of goedgekeurd voor' en dan het volledig uitgeschreven bedrag, de opeisingsvoorwaarden (dus m.a.w. wanneer moet het bedrag ineens terugbetaald worden), het rentepercentage, wanneer en hoe dit % wordt bijgesteld, etc.
3. Kun je vastleggen natuurlijk. Dat is aan jullie.
4. Nee, uw moeder is handelingsbekwaam en handelingsbevoegd. Net zoals u. Jullie zijn niet verplicht om dit te melden aan anderen.
5. Dan moet - mits u dat goed heeft vastgelegd met uw moeder - de nog openstaande schuld ineens verrekend worden met de rest van haar nalatenschap.
6. Dan hebben uw erfgenamen een vordering op uw moeder.

Ja, ik ken uw situatie en de situatie van uw moeder niet, maar er ontstaan natuurlijk nog weleens familiale problemen als het gaat om geld. De schuldbekentenis ontkennen zal niets helpen als deze keurig wordt vastgelegd en voldoet aan de vormvereisten. Als je 'm ook nog eens notarieel laat bekrachtigen, is er zeker geen discussie over.

Als u moeder niet terugbetaalt, dan wordt het wel vervelend. U kunt dan uw moeder in gebreke stellen en beslag leggen op bijvoorbeeld haar woning. Als er nog geen ruzie in de familie is, is die er dan wel natuurlijk.

Waarom leent uw moeder dit niet bij een bank? De rente staat historisch laag.

j.demoor

#3 , 10 jul 2015 11:11

“Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt. Art. 1902. De lener is gehouden de geleende zaken in dezelfde hoeveelheid en hoedanigheid en op de overeengekomen tijd terug te geven...Art. 1904. Indien de lener de geleende zaken of de waarde ervan niet op de overeengekomen tijd teruggeeft, is hij daarvan interest verschuldigd te rekenen van de dag van de aanmaning.”(Burgerlijk Wetboek).

‘als ik hierop zou ingaan en ik dus mijn vader zou uitkopen‘

Met het van u geleende geld koopt dan uw moeder uw vader uit.

Leg in voornoemd biljet of belofte vast hoe en wanneer het uitgeleende geld terugbetaald dient te worden(ook al was dit bij uw moeders overlijden).U kan het uitgeleende bedrag daarin koppelen aan de index. Broers/zussen moeten niet op de hoogte zijn van de schuldbekentenis. Bij uw moeders overlijden behoort voornoemde schuld tot haar nalatenschap. Bij uw vooroverlijden worden uw erfgenamen schuldeisers in uw plaats. Best laat u voornoemd biljet of belofte opstellen door een notaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

JanPeeters
Topic Starter

#4 , 10 jul 2015 13:15

@Jackrussell & @j.demoor Bedankt voor de informatie.

@Jackrussell, ik heb even overlegd met mijn moeder en de reden dat ze niet gaat lenen is omdat ze dat niet zou kunnen. Eigenlijk zou ze willen laten vastleggen dat de schuldbekentenis pas afbetaald moet worden vanaf het moment dat de lening afbetaald is, maw. kan dus nog een tijdje duren.

duma

#5 , 10 jul 2015 14:05

Een niet-juridische tip.
Hoewel uw broers en zussen niet op de hoogte moeten zijn, is het beter dat u het hen wel laat weten.
Stel dat uw moeder zou komen te overlijden en dan zou blijken dat er 70.000 meer naar jou moet komen, zal dat wringen. OOKAL is dat geld dat jij aan je moeder geleend hebt.
Voor de minste zever achteraf ...

basejumper

#6 , 10 jul 2015 16:22

Als je al wil helpen lijkt het me eigenlijk beter dat je zelf mede-eigenaar wordt van de woning in ruil voor die 70.000 €. Het aandeel mede-eigendom kan perfect door de notaris bepaald worden. Heeft het voordeel dat wanneer er vroeg of laat een overlijden is, je zonder discussie je aandeel kan terug krijgen (eventueel met meerwaarde).
Nadeel zou kunnen zijn dat je moeder je aanspreekt om bij te dragen in grote kosten. maar als je daar goed kan over afspreken zit je zo beter dan met een zuivere schuldbekentenis.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jackrussell

#7 , 11 jul 2015 18:27

@Jackrussell & @j.demoor Bedankt voor de informatie.

@Jackrussell, ik heb even overlegd met mijn moeder en de reden dat ze niet gaat lenen is omdat ze dat niet zou kunnen. Eigenlijk zou ze willen laten vastleggen dat de schuldbekentenis pas afbetaald moet worden vanaf het moment dat de lening afbetaald is, maw. kan dus nog een tijdje duren.
Ze kan zich die lening dus in feite helemaal niet veroorloven. Hoe lang loopt die lening nog? Geen bank zou met zoiets akkoord gaan. Het lijkt mij verstandig dat uw moeder even een paar stappen terug zet en eerst eens kritisch kijkt of dit financieel allemaal wel haalbaar is.

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 11 jul 2015 19:58

Als je al wil helpen lijkt het me eigenlijk beter dat je zelf mede-eigenaar wordt van de woning in ruil voor die 70.000 €. Het aandeel mede-eigendom kan perfect door de notaris bepaald worden. Heeft het voordeel dat wanneer er vroeg of laat een overlijden is, je zonder discussie je aandeel kan terug krijgen (eventueel met meerwaarde).
Nadeel zou kunnen zijn dat je moeder je aanspreekt om bij te dragen in grote kosten. maar als je daar goed kan over afspreken zit je zo beter dan met een zuivere schuldbekentenis.
wel oppassen met belastingsvoordelen op je eigen "tweede" woning die je dan mogelijks kan kwijtspelen.

verder zou ik zeker de broers en zussen in betrekken, zoals Duma zegt.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”