Beste,
Ik had graag wat advies gehad omtrent de volgende situatie:
Mijn ouders hun relatie is recentelijk stukgelopen en ze zijn nu volop bezig met de scheiding. Nu, mijn moeder zou graag mijn vader uit willen kopen, maar heeft hier zelf de middelen niet voor. Na aftrek van de lening blijft er nog € 70 000 over die mijn moeder zou moeten betalen aan mijn vader.
Nu heeft ze aan mij gevraagd of ik dat geld kan voorzien door middel van een schuldbekentenis. Ik heb zelf niet zoveel ervaring hiermee, maar ik vroeg me af waar ik moet op letten als ik hierop zou ingaan en ik dus mijn vader zou uitkopen.
Ik heb zelf niet zoveel ervaring hiermee, maar een schuldbekentenis is eigenlijk een soort van renteloze lening?
Vragen waar ik juist mee zit:
- Hoe wordt er terugbetaald? Werkt dit zoals een lening (dat er een bepaald bedrag wordt teruggestort om de zoveel tijd) en kan er vastgelegd worden in hoeveel tijd alles terugbetaald moet zijn, of is dit pas bij het overlijden van mijn moeder dat ik dit geld kan terugkrijgen?
- Wat moet er zeker vermeld worden in een schuldbekentenis?
- Is dit bedrag onderhevig aan de index, of kan dit vastgelegd worden?
- Ik heb nog een aantal broers/zussen, moeten zij op de hoogte zijn van de schuldbekentenis?
- Wat gebeurt er bij het overlijden van mijn moeder?
- Wat gebeurt er als ik vroegtijdig zou overlijden?
Kunnen er veel problemen ontstaan bij een schuldbekentenis? Bijvoorbeeld, wat als mijn moeder niet zou terugbetalen, of één van de erfgenamen zou lastig doen/ontkennen dat er een schuldbekentenis is? Ik vertrouw op zich wel mijn moeder en de rest van mijn familie, maar het zou waarschijnlijk niet de eerste die door vertrouwen de dupe is.