Geen huisdieren toegelaten in contract

seventh1
Topic Starter

Geen huisdieren toegelaten in contract

#1 , 10 jul 2015 12:06

Goedemiddag,

Ik weet dat het onderwerp al vaak aanbod is gekomen maar zou zelf nog even klare wijn willen scheppen.
Wij zijn opzoek naar een nieuwe huurwoonst - maar zijn spijtig genoeg tot de conclusie gekomen dat in 90% van de gevallen huisdieren niet toegelaten worden. Het wordt telkens apart vermeld in contracten als we er subtiel over beginnen... Nu wil het treffen dat we een klein hondje hebben. Nu had ik al opgevangen dat de verhuurder u normaal niets kan maken als u dus een hond heeft (ook al staat in het huur contract van niet).
Toeval treft dat we gisteren weer zijn gaan kijken naar appartement en weer te horen kregen dat het niet toegelaten was... 2de appartement lag er daarbij ook heel smerig bij... Ik snap niet dat een huisbaas dan moeilijk doet over een klein hondje en niet moeilijk doet over zo een zwijn dat er in heeft gezeten... Kleuren van de muren zijn daarbij ook verschikkelijk en er is heel veel werk aan...
Enfin om terug te komen op mijn vraag, wat is er aan te bevelen? Het gewoon negeren en hopen dat de huisbaas er nooit achter komt of blijven zoeken tot er echt iets gevonden is waar huisdieren toegelaten zijn? (Dat laatste zal nog een hele klus worden).

BEdankt.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2015 12:17

In een appartement is het niet alleen de verhuurder die het voor het zeggen heeft. Er zijn ook nog mede-eigenaars. En mogelijks staat er in de basisakte of het interne reglement dat er geen dieren toegelaten zullen zijn. Sommige mede-eigenaars kunnen beginnen klagen over reuk en/of geluidsoverlast door uw dier. Dat wordt dan niet meer prettig wonen daar, zelfs al heeft de vrederechter de clausule van dierenvebod ongeldig verklaard..

seventh1
Topic Starter

#3 , 10 jul 2015 12:25

Klopt maar persoonlijk vind ik een hond minder smerig dan iemand die alles tot schimmelen laat komen... Geluidsoverlast is ook subjectief... Als ernaast iemand woont met huisdieren kan ook even veel geluidsoverlast voortbrengen..
Ik vind het gewoon frustrerend niks te vinden waar huisdieren zijn toegelaten...
Beide appartementen hebben een grote tuin..

Reclame

KimSe

#4 , 10 jul 2015 12:26

Ik treed mava helemaal bij...
appartementen zijn op dat vlak nogal verschillend van woonhuizen...

bambipower

#5 , 10 jul 2015 19:24

Dan moet je eens een huurder hebben, die alles laat schimmelen EN ook nog huisdieren heeft...

Lijkt me dan toch nog een categorie erger

tira00

#6 , 10 jul 2015 21:30

Kan je het niet verzwijgen dat je een hond hebt?
Vermits het niet wettelijk is om huisdieren te verbieden, denk ik dat je niet verplicht bent om dat te melden.

seventh1
Topic Starter

#7 , 11 jul 2015 08:14

Verzwijgen gaat maar is riskant vind ik. Een hond gaat sowieso een keer blaffen...
1 appartement laat nu wel katten toe, vind ik helemaal het toppunt. Denk dat we daar nog een kans maken dan.

Mariette

#8 , 11 jul 2015 12:22

Er is natuurlijk een groot verschil tussen het houden van een chiwawa en een langharige golden retriever of deense dog.

een kanariepietje in een kooitje is ook een huisdier, net als een papegaai of een aquarium.

tira00

#9 , 11 jul 2015 13:43

Een chiwawa kan wel meer lawaai maken dan een Ierse wolfshond...
En een papegaai zou ik niet als buur willen.
Ook een kat kan schreeuwen (heb er ooit zo één gehad) en de kattenbak op het terras kan ernstig ruiken als de zon er op staat.
Je kan en mag nooit op voorhand voorspellen dat een dier overlast gaat bezorgen.
Maar ze proberen het wel te verbieden en bij veel mensen lukt het ook nog...

seventh1
Topic Starter

#10 , 11 jul 2015 18:41

is waar. Ik vind het een belachelijke regel... dat er geen boerderij op een appartement komt ok, maar één hondje...
Waar we nu wonen hebben ze boven ons ook honden zonder dat de huisbaas er iets van wist.
Ik vind niet dat een verhuurder mag opleggen dat er geen huisdier in mag... Die zijn vaak nog properder dan sommige mensen.
Als het dier echt overlast bezorgt, dan kan er nog een regeling getroffen worden vind ik. En dan bedoel ik niet één blaf omdat er iemand lawaai maakt in de gang.
Huisbazen schijnen ook te vergeten dat een hond een perfect afschrikmiddel is voor inbrekers...

Jackrussell

#11 , 11 jul 2015 18:57

Klopt maar persoonlijk vind ik een hond minder smerig dan iemand die alles tot schimmelen laat komen... Geluidsoverlast is ook subjectief... Als ernaast iemand woont met huisdieren kan ook even veel geluidsoverlast voortbrengen..
Ik vind het gewoon frustrerend niks te vinden waar huisdieren zijn toegelaten...
Beide appartementen hebben een grote tuin..
Dat mag je vinden, maar dat doet niets af aan het feit dat de eigenaar dit zelf bepaalt. Jouw voorstel dat een verhuurder dit niet mag opleggen en bij echte overlast zelfs nog een regeling moet gaan treffen is compleet ridicuul. Ik heb het ooit aan de hand gehad, het netjes gevraagd en dat was toen geen probleem. Ging om een klein hondje, maar het ging ook niet om een appartementencomplex. In dat geval zal het lastiger zijn, want als de boven- en onderburen jou zien lopen met je knaagdier, zullen ze vinden dat ze ook het recht moeten hebben om een huisdier te houden.

Ik verhuur zelf ook. Ik neem het standaard op, voor bestaande huisdieren bekijken ik van geval tot geval en eventueel geef ik toestemming voor huisdieren die die mensen al hebben. Zo heb ik bv. een geval waar ik toestemming heb gegeven voor een konijn dat die mensen al hadden. Verder mag er niks bij komen, maar dat konijn mag er zitten.

Voor wat betreft een klein hondje snap ik je punt wel. Die regel zal ook niet bedoeld zijn voor semi-knaagdieren, maar ze kunnen moeilijk soort voor soort in het contract opnemen. Je ziet niet te wachten op rottweilers in kleine appartementjes e.d.

seventh1
Topic Starter

#12 , 11 jul 2015 19:11

Spijtig genoeg heb ik de indruk dat niet alle huurbazen zoals jouw reageren Jackrussell...

seventh1
Topic Starter

#13 , 11 jul 2015 19:11

Mensen met huisdieren zijn gewoon geneigd het te verzwijgen omdat ze anders toch altijd hetzelfde antwoord krijgen en dat is nee het mag niet...

moeder1

#14 , 11 jul 2015 19:11

Moest eigenlijk gelijk denken aan alle sociale woningen, in bijna alle contracten staat (heb er zelf gewoond) geen huisdieren toegestaan, 8 op 10 bewoners hadden er wel een hond. Tja. Zal er maar vanaf hangen hoe gemakkelijk je huisbaas is. Zelf woon ik nu op een gelijkvloers met tuin en heb een kleine hond, rustig ook, geen blaffer, contract staat geen huisdieren toegestaan maar verhuurkantoor had er geen probleem mee, ik gaf dit eerlijk aan, je kan je huisdier ook niet wegsteken he. Ik denk dan wel verder, mochten er klachten komen van buren bvb hondenpoep, teveel geblaf ofzo dat ik dan wel een brief zou krijgen.

seventh1
Topic Starter

#15 , 11 jul 2015 19:21

Ik denk dat er veruit wel slechtere huurders zijn dan diegene die huisdieren hebben.. Ik zou liever een rustig koppel hebben met een hondje dan studenten die lawaai maken of wanbetalers die maanden op een rij niet betalen. ik zou het echt wel weten als verhuurder.
Jij beveelt dus aan om het nu al te zeggen?

Terug naar “Huren”