Klopt maar persoonlijk vind ik een hond minder smerig dan iemand die alles tot schimmelen laat komen... Geluidsoverlast is ook subjectief... Als ernaast iemand woont met huisdieren kan ook even veel geluidsoverlast voortbrengen..
Ik vind het gewoon frustrerend niks te vinden waar huisdieren zijn toegelaten...
Beide appartementen hebben een grote tuin..
Dat mag je vinden, maar dat doet niets af aan het feit dat de eigenaar dit zelf bepaalt. Jouw voorstel dat een verhuurder dit niet mag opleggen en bij echte overlast zelfs nog een regeling moet gaan treffen is compleet ridicuul. Ik heb het ooit aan de hand gehad, het netjes gevraagd en dat was toen geen probleem. Ging om een klein hondje, maar het ging ook niet om een appartementencomplex. In dat geval zal het lastiger zijn, want als de boven- en onderburen jou zien lopen met je knaagdier, zullen ze vinden dat ze ook het recht moeten hebben om een huisdier te houden.
Ik verhuur zelf ook. Ik neem het standaard op, voor bestaande huisdieren bekijken ik van geval tot geval en eventueel geef ik toestemming voor huisdieren die die mensen al hebben. Zo heb ik bv. een geval waar ik toestemming heb gegeven voor een konijn dat die mensen al hadden. Verder mag er niks bij komen, maar dat konijn mag er zitten.
Voor wat betreft een klein hondje snap ik je punt wel. Die regel zal ook niet bedoeld zijn voor semi-knaagdieren, maar ze kunnen moeilijk soort voor soort in het contract opnemen. Je ziet niet te wachten op rottweilers in kleine appartementjes e.d.