Openstaand saldo lening

Jackrussell

Re: Openstaand saldo lening

#46 , 07 jul 2015 23:20

Als de bank een betaling mist, kunnen ze op een rijtje zetten wat ze willen, maar dan missen ze een betaling. Dat kan zijn omdat er niet betaald is of omdat er in de systemen iets foutief is verwerkt. Een uitdraai uit het systeem en daaruit zal blijken dat er dan een betaling mist. Als u van mening bent dat dat niet klopt, dan zult u moeten laten zien dat er wel betaald is. De gegevens van die betaling helpen de bank ook om die betaling te lokaliseren. Vaak is die dan verkeerd geboekt o.i.d.
Daar draait het mij nu juist om. Ik moest weten wanneer ze een transactie gemist zouden hebben. Een klein kunstje lijkt me gezien ik elke maand mooi het juiste bedrag afloste... Als er dan ergens een stuk mist.. wat kan er nu makkelijker zijn dan dat?
Ik ken ook wel bedrijven die geen heel handig systeem hebben en die alles handmatig op een rijtje moeten zetten. Dat kost ze 'n uur werk (of meer als de betalingen erg rommelig verlopen) en daar zullen ze meestal geen trek in hebben. Ze wachten dan liever op de betalingsgegevens en vergelijken die dan met wat ze ontvangen hebben.
Als zo'n bedrijf een bank is - zoals hier - kan dat serieus falikant aflopen...

Het erge was dat ze nadat ik ze op hun fout wees (het ging hem om 2 stortingen bij hun aan het loket) ze me direct konden zeggen: dat kan want daar is die achterstand begonnen...
Dat hangt af van de software. Bij een fatsoenlijk systeem is dat zo op te hoesten inderdaad, maar niet elke financiële instelling beschikt daarover. Ik ken instellingen waar ze'n uur of zelfs langer moeten puzzelen om een betaaloverzicht te kunnen produceren. En ja, daar zitten ook banken bij. Betalingen werden dan over diverse nota's geboekt met daar tussendoor nog tegenboekingen en afletteringen. De meeste medewerkers zijn vrij simpele krachten. Geen doen voor hen om dat uit te zoeken.

En ja, je zag daar ook dat er geregeld fouten werden gemaakt. Ook in het "voordeel" van de klant. Aflossingsnota's voor de hypotheek die verkeerd waren opgesteld en dat dan achteraf bleek dat men 'n ton tekort kwam, terwijl de hypotheek al was doorgehaald door de notaris. Openstaande nota's waarvan niet meer vastgesteld kon worden wat het nu precies was. Betalingen van klanten die al jaren in het luchtledige stonden en wellicht zelfs onterecht waren betaald, etc. Je maakte daar wat mee.

Een ordelijke administratie is belangrijk. Zowel voor een bedrijf, bank als prive persoon.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#47 , 07 jul 2015 23:21

Bovendien... blijkbaar gaat dit al iets zijn waar uw microbrein al moeilijkheden mee gaat hebben: als het om interesten had gegaan had ik die uit geen 1 van de 2 kunnen afleiden...
Excuseer, mijn schuld. Daar had u uw oorspronkelijk contract ook voor nodig om te weten welke interestvoet u daarvoor had moeten gebruiken. Maar gezien de vorige stap om gewoon twee lijstjes met elkaar te vergelijken al te moeilijk was voor u, had ik beter moeten weten.

FreelancerIT
Topic Starter

#48 , 08 jul 2015 16:21

Bovendien... blijkbaar gaat dit al iets zijn waar uw microbrein al moeilijkheden mee gaat hebben: als het om interesten had gegaan had ik die uit geen 1 van de 2 kunnen afleiden...
Excuseer, mijn schuld. Daar had u uw oorspronkelijk contract ook voor nodig om te weten welke interestvoet u daarvoor had moeten gebruiken. Maar gezien de vorige stap om gewoon twee lijstjes met elkaar te vergelijken al te moeilijk was voor u, had ik beter moeten weten.
Ik stel voor dat u - net als ik - eerst een master in Natuurkunde gaat halen voor u spreekt over dingen die moeilijk zijn...

U heeft buiten belachelijke antwoorden geven niets bijgedragen aan de discussie..

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#49 , 08 jul 2015 16:34

Dat hangt af van de software. Bij een fatsoenlijk systeem is dat zo op te hoesten inderdaad, maar niet elke financiële instelling beschikt daarover. Ik ken instellingen waar ze'n uur of zelfs langer moeten puzzelen om een betaaloverzicht te kunnen produceren. En ja, daar zitten ook banken bij. Betalingen werden dan over diverse nota's geboekt met daar tussendoor nog tegenboekingen en afletteringen. De meeste medewerkers zijn vrij simpele krachten. Geen doen voor hen om dat uit te zoeken.

En ja, je zag daar ook dat er geregeld fouten werden gemaakt. Ook in het "voordeel" van de klant. Aflossingsnota's voor de hypotheek die verkeerd waren opgesteld en dat dan achteraf bleek dat men 'n ton tekort kwam, terwijl de hypotheek al was doorgehaald door de notaris. Openstaande nota's waarvan niet meer vastgesteld kon worden wat het nu precies was. Betalingen van klanten die al jaren in het luchtledige stonden en wellicht zelfs onterecht waren betaald, etc. Je maakte daar wat mee.

Een ordelijke administratie is belangrijk. Zowel voor een bedrijf, bank als prive persoon.
Daar ben ik me van bewust. Het stoort mij gewoon dat ze je verplichten om eigenlijk hun werk te doen. Je kan het draaien & keren hoe je het wil, met of zonder wetteksten, zij moeten kunnen bewijzen dat er effectief een achterstand is, dat lijkt me zelfs de normaalste zaak van de wereld.

In plaats daarvan sturen ze dan een transactieoverzicht waar je in sé weinig aan hebt... Tenslotte zie je daar niets in staan van aangerekende interesten en aanverwanten. Om het helemaal leuk te maken kreeg ik die in papieren vorm waardoor je doodleuk elke regel manueel moest nakijken.

Goed, geen moeilijk wserk. MAAR WAAROM MOET IK DAT DOEN?

Als zij beweren dat er een achterstand is, waarom kunnen ze mij dan niet zeggen van op datums x, y en z hebben we te weinig ontvangen, daardoor had u een achterstand van zoveel, die is dan met interestvoet z een achterstand geeft van w.

Dat is eigenlijk alles wat ik vroeg.

Want dan ik een startpunt gehad. Goed, ik had nog steeds mijn transacties moeten nakijken, maar niet als een kip zonder kop als nu.

En beginnen te zagen over een aflossingstabel lijkt me vrij nutteloos. Een aflossingstabel stelt de ideale siuatiie voor, ik had financiële problemen op een bepaald moment waardoor ik een tijdje niet meer zo nauwgezet kon storten.

Eens je dat voorhebt hangt het af van hoe de bank in kwestie er mathematisch mee omspringt, dingen die moeilijker zijn dan enkel rekening houden met de 1 of andere interestvoet.

Om het helemaal leuk te maken: in 2009 ben ik een tijdje werkloos geweest. Ik had op dat moment een verzekering lopen die dan voor mij de lening betaalde zolang ik recht had op een uitkering.

Die transacties stonden ook niet op het blad, maar waren welk afgetrokken van het totaal...

JPV
Juridisch actief: Ja

#50 , 08 jul 2015 20:29

Als zij beweren dat er een achterstand is, waarom kunnen ze mij dan niet zeggen van op datums x, y en z hebben we te weinig ontvangen, daardoor had u een achterstand van zoveel, die is dan met interestvoet z een achterstand geeft van w.

En beginnen te zagen over een aflossingstabel lijkt me vrij nutteloos. Een aflossingstabel stelt de ideale siuatiie voor, ik had financiële problemen op een bepaald moment waardoor ik een tijdje niet meer zo nauwgezet kon storten.
dus was er een achterstand, gezien ik nergens van jou gehoord heb dat je nalatigheidsintresten hebt betaald.

Lanox

#51 , 08 jul 2015 21:53

Uw vraag letterlijk uit uw openingspost:
van wanneer zou die achterstal dan bestaan?
Antwoord: van het moment dat uw transactieoverzicht afwijkt van uw aflossingstabel. Daar komt nul komma nul rekenwerk bij kijken.

For the record, ik ben er vrij zeker van dat dit inzicht er al was voordat ik mijn licentiaat natuurkunde heb gehaald, net zoals het er al was voordat ik mijn doctoraat in de economie heb gehaald.

Dat u mijn antwoorden belachelijk vindt is voor uw rekening, maar ze waren wel een antwoord op de vraag die u gesteld heeft. Als het antwoord u niet aanstaat moet u de vraag niet stellen.

Jackrussell

#52 , 09 jul 2015 08:04

Daar ben ik me van bewust. Het stoort mij gewoon dat ze je verplichten om eigenlijk hun werk te doen. Je kan het draaien & keren hoe je het wil, met of zonder wetteksten, zij moeten kunnen bewijzen dat er effectief een achterstand is, dat lijkt me zelfs de normaalste zaak van de wereld.

In plaats daarvan sturen ze dan een transactieoverzicht waar je in sé weinig aan hebt... Tenslotte zie je daar niets in staan van aangerekende interesten en aanverwanten. Om het helemaal leuk te maken kreeg ik die in papieren vorm waardoor je doodleuk elke regel manueel moest nakijken.

Goed, geen moeilijk wserk. MAAR WAAROM MOET IK DAT DOEN?

Dat is eigenlijk alles wat ik vroeg.

Want dan ik een startpunt gehad. Goed, ik had nog steeds mijn transacties moeten nakijken, maar niet als een kip zonder kop als nu.

Eens je dat voorhebt hangt het af van hoe de bank in kwestie er mathematisch mee omspringt, dingen die moeilijker zijn dan enkel rekening houden met de 1 of andere interestvoet.

Om het helemaal leuk te maken: in 2009 ben ik een tijdje werkloos geweest. Ik had op dat moment een verzekering lopen die dan voor mij de lening betaalde zolang ik recht had op een uitkering.

Die transacties stonden ook niet op het blad, maar waren welk afgetrokken van het totaal...
Het kan natuurlijk zijn dat ze 'n betaling foutief hebben geboekt en dat de medewerker van de debiteurenafdeling oprecht in zijn of haar scherm een achterstand heeft gesignaleerd. Als jouw betaling niet op jouw klantnummer wordt geboekt, dan mist er 'n betaling in jouw scherm. Als in het transactieoverzicht uw betalingen staan, kunt u dat in elk geval vergelijken met uw administratie. Wellicht dat de discussie dan al is opgelost. Dat banken werken met pruts systemen is natuurlijk dieptriest.

De aflostabel is een praktische uitwerking van de gemaakte afspraken. U hebt afgesproken een betaald bedrag op een bepaalde manier terug te betalen. De aflossingstabel is daar een uitwerking van. Daarvan afwijken - ongeacht de omstandigheden - is de afspraken niet nakomen.

bosprocureur

#53 , 09 jul 2015 08:53

Alles is dus in orde.

Ik zou toch maar eens informeren of er geen gevaar meer is dat u bij de nationale bank gesignaleerd wordt; als er in hun systeem iets begint mis te lopen, kan het blijven misgaan. Murphy en zo....

Gebruiker21

#54 , 09 jul 2015 09:18

Ik stel voor dat u - net als ik - eerst een master in Natuurkunde gaat halen voor u spreekt over dingen die moeilijk zijn...
Mmm, blijkbaar is een master Natuurkunde geen garantie om uw persoonlijke administratie op goede manier te beheren. Ik moet hier toch concluderen dat de problemen voortvloeien uit uw eigen manier van aflossen van deze lening (vanop 4 verschillende rekeningen? U geen bal aantrekken van de aflossingstabellen, etc...).

Ik pleit er ook vurig voor dat masters in de Natuurkunde geen IT consultants worden. Ervaring genoeg met consultants die in een branche zitten waar ze niet voor gestudeerd hebben: softwareontwikkelaars die database-kennis niet relevant vinden... Mensen, toch. En dan verbaasd zijn dat de Hybernate queries die ze op de database afsturen, niet performant zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT
Topic Starter

#55 , 09 jul 2015 10:00

Mmm, blijkbaar is een master Natuurkunde geen garantie om uw persoonlijke administratie op goede manier te beheren. Ik moet hier toch concluderen dat de problemen voortvloeien uit uw eigen manier van aflossen van deze lening (vanop 4 verschillende rekeningen? U geen bal aantrekken van de aflossingstabellen, etc...).

Ik pleit er ook vurig voor dat masters in de Natuurkunde geen IT consultants worden. Ervaring genoeg met consultants die in een branche zitten waar ze niet voor gestudeerd hebben: softwareontwikkelaars die database-kennis niet relevant vinden... Mensen, toch. En dan verbaasd zijn dat de Hybernate queries die ze op de database afsturen, niet performant zijn...
Ik ben master natuurkunde en bachelor informatica, om nog maar te zwijgen dat 'k al een jaar of 15 actief ben als software ontwikkelaar. Database en Hibernate (of Entity Framework) zijn geen onbekenden voor mij. Ik moet u op dat vlak wel gelijk geven, het blijft mij verbazen hoeveel ITers er rondlopen zonder ietwat deftige DB kennis...

Dit staat allemaal los echter van waar het hier om gaat.

Mijn administratie (of het nu vanuit 1 of 50 rekeningen betaald wordt is irrelevant) zei: geen achterstand, hun administratie zei: wel achterstand. Ipv. mij te zeggen waar volgens hen die achterstand aan lag lieten ze mij gewoon hun werk doen.

En wat blijkt: mijn administratie had gelijk... ER WAS GEEN ACHTERSTAND. Aangezien mijn administratie klopte lag het probleem dan ook niet bij mij, en is het vrij nutteloos om mij er verder bij te betrekken.

Het is niet mijn schuld dat de bank in kwestie niet in staat is om zijn eigen transacties te beheren... waar ik me blijf vragen biji stellen is waarom ik maar geen antwoord kreeg op een vrij eenvoudige vraag.

FreelancerIT
Topic Starter

#56 , 09 jul 2015 10:03

Alles is dus in orde.

Ik zou toch maar eens informeren of er geen gevaar meer is dat u bij de nationale bank gesignaleerd wordt; als er in hun systeem iets begint mis te lopen, kan het blijven misgaan. Murphy en zo....
Ik heb ondertussen per brief een bevestiging gekregen dat alles is afgelost, en dat de onkosten worden kwijtgescholden.

Normaliter zit ik dan safe (hoop ik)

FreelancerIT
Topic Starter

#57 , 09 jul 2015 10:06

dus was er een achterstand, gezien ik nergens van jou gehoord heb dat je nalatigheidsintresten hebt betaald.
Er was een achterstand, die ik ingehaald had, compleet met nalatigheidsinteresten. Allemaal volledig nagekeken en betaald. Maar na het aflossen daarvan bleven zij beweren dat er nog steeds een achterstand was, dit terwijl dat volgens mij niet kon.

Ik heb alle brieven die ik het afgfelopen jaar ontving nog eens nagekeken, nergens is er sprake van die extra achterstand waar ze mij op het einde van spraken.

Waar die ineens vandaag kwam is blijkbaar iets waar zij ook geen antwoord op hebben...

FreelancerIT
Topic Starter

#58 , 09 jul 2015 10:15

Het kan natuurlijk zijn dat ze 'n betaling foutief hebben geboekt en dat de medewerker van de debiteurenafdeling oprecht in zijn of haar scherm een achterstand heeft gesignaleerd. Als jouw betaling niet op jouw klantnummer wordt geboekt, dan mist er 'n betaling in jouw scherm. Als in het transactieoverzicht uw betalingen staan, kunt u dat in elk geval vergelijken met uw administratie. Wellicht dat de discussie dan al is opgelost. Dat banken werken met pruts systemen is natuurlijk dieptriest.
Het hele verhaal klinkt gewoon raar. De laatste brief die ik ooit ontving sprak van x Euro achterstand, met x Euro nalatigheidsinteresten. Die heb ik proper betaald gehad, ik ging enkel nog een afrekening krijgen van de onkosten. Ik heb toen aan de telefoon zelfs te horen gekregen dat als ik gewoon de laatste aflossing deed op het einde van de maand de lening volledig was afgelost.

Dat heb ik dan ook proper gedaan.

Een week na die betaling kreeg ik een brief binnen dat er nog steeds y Euro achterstand was. Aangezien dit niet strookte met wat ik er voor had gehoord, en met wat ik in mijn eigen administratie zag staan ben ik vragen gaan stellen. Vragen waar 'k nooit een bruikbaar antwoord op heb gekregen.

Pas na 2 maand hebben ze dan hun fout moeten toegeven daar er 2 transacties waren die ze hadden "gemist".

Maar... die 2 transacties zijn blijkbaar pas verdwenen in de laatste maand van de lening daar er anders meer dan 300 euro extra had moeten openstaan aan achterstand, en dat was niet het geval in hun laatste brief.
De aflostabel is een praktische uitwerking van de gemaakte afspraken. U hebt afgesproken een betaald bedrag op een bepaalde manier terug te betalen. De aflossingstabel is daar een uitwerking van. Daarvan afwijken - ongeacht de omstandigheden - is de afspraken niet nakomen.
Ik heb me zo goed mogelijk aan die afspraken gehouden en wat misliep altijd binnen de regels betaald. Al wat ik zei is dat eens er een afwijking ontstaat op die aflossingstabel je daar nogal weinig aan hebt gezien de berekeningen daar in al niet meer kloppen, meer niet.

Op het einde van de rit heb ik al het mogelijke gedaan om me volledig in regel te stellen, en toch... magie kan de wereld niet uit zijn daar niemand me kan zeggen waar die achterstand vandaag kwam.

Jackrussell

#59 , 09 jul 2015 10:33

Vermoedelijk is het systeem bij de bank niet heel handig ingericht en/of (ik denk 'en') is het een rommeltje op die afdeling Ik weet hoe het vaak gaat. Drukte, medewerkers die er zitten voor standaard werk en vaak achterstanden en lastige uitzoekdingen gooien ze onderop de stapel. Niet om het goed te praten, integendeel, maar meer mijn ervaring van hoe het vaak gaat op zo'n afdelingen.

Dat klopt. Als je afwijkt van die tabel, klopt die tabel al niet meer. Men zou aan de hand van die tabel en de ontvangen betalingen, wel moeten kunnen localiseren waar het precies is misgegaan. Dan zou men daar verder op kunnen kijken...

Gebruiker21

#60 , 09 jul 2015 11:48

Mijn administratie (of het nu vanuit 1 of 50 rekeningen betaald wordt is irrelevant) zei: geen achterstand, hun administratie zei: wel achterstand. Ipv. mij te zeggen waar volgens hen die achterstand aan lag lieten ze mij gewoon hun werk doen.

En wat blijkt: mijn administratie had gelijk... ER WAS GEEN ACHTERSTAND. Aangezien mijn administratie klopte lag het probleem dan ook niet bij mij, en is het vrij nutteloos om mij er verder bij te betrekken.

Het is niet mijn schuld dat de bank in kwestie niet in staat is om zijn eigen transacties te beheren... waar ik me blijf vragen biji stellen is waarom ik maar geen antwoord kreeg op een vrij eenvoudige vraag.
Sorry, maar je hebt het zelf wel héél erg ingewikkeld gemaakt. Je hebt zelf dus ook schuld aan dit probleem. Als IT-er zou je ook moeten weten dat je met héél complexe oplossingen ook tot resultaten komt, maar dat de eenvoudige oplossingen om datzelfde resultaat te bekomen, performanter, meer onderhoudbaar en dus per definitie beter zijn voor de klant. Dit niet willen inzien is nog een ander probleem. Ik wens uw klanten veel succes met jou als freelance IT-er... (ik weet ook uit ervaring dat veel consultants de complexere, dus duurdere oplossingen aan hun klanten willen opdringen, kwestie van te proberen ook het onderhoud te mogen doen wegens te complex voor de klant. Jij trekt dit door tot in je privé-administratie met alle gevolgen vandien.)

Afin, problem solved, waarschijnlijk, maar je hebt jezelf en de bank veel tijd gekost door uw lening op zo'n complexe manier af te betalen. Laat dit een les zijn voor de toekomst, zowel privé als professioneel...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”