Dat hangt af van de software. Bij een fatsoenlijk systeem is dat zo op te hoesten inderdaad, maar niet elke financiële instelling beschikt daarover. Ik ken instellingen waar ze'n uur of zelfs langer moeten puzzelen om een betaaloverzicht te kunnen produceren. En ja, daar zitten ook banken bij. Betalingen werden dan over diverse nota's geboekt met daar tussendoor nog tegenboekingen en afletteringen. De meeste medewerkers zijn vrij simpele krachten. Geen doen voor hen om dat uit te zoeken.Daar draait het mij nu juist om. Ik moest weten wanneer ze een transactie gemist zouden hebben. Een klein kunstje lijkt me gezien ik elke maand mooi het juiste bedrag afloste... Als er dan ergens een stuk mist.. wat kan er nu makkelijker zijn dan dat?Als de bank een betaling mist, kunnen ze op een rijtje zetten wat ze willen, maar dan missen ze een betaling. Dat kan zijn omdat er niet betaald is of omdat er in de systemen iets foutief is verwerkt. Een uitdraai uit het systeem en daaruit zal blijken dat er dan een betaling mist. Als u van mening bent dat dat niet klopt, dan zult u moeten laten zien dat er wel betaald is. De gegevens van die betaling helpen de bank ook om die betaling te lokaliseren. Vaak is die dan verkeerd geboekt o.i.d.
Als zo'n bedrijf een bank is - zoals hier - kan dat serieus falikant aflopen...Ik ken ook wel bedrijven die geen heel handig systeem hebben en die alles handmatig op een rijtje moeten zetten. Dat kost ze 'n uur werk (of meer als de betalingen erg rommelig verlopen) en daar zullen ze meestal geen trek in hebben. Ze wachten dan liever op de betalingsgegevens en vergelijken die dan met wat ze ontvangen hebben.
Het erge was dat ze nadat ik ze op hun fout wees (het ging hem om 2 stortingen bij hun aan het loket) ze me direct konden zeggen: dat kan want daar is die achterstand begonnen...
En ja, je zag daar ook dat er geregeld fouten werden gemaakt. Ook in het "voordeel" van de klant. Aflossingsnota's voor de hypotheek die verkeerd waren opgesteld en dat dan achteraf bleek dat men 'n ton tekort kwam, terwijl de hypotheek al was doorgehaald door de notaris. Openstaande nota's waarvan niet meer vastgesteld kon worden wat het nu precies was. Betalingen van klanten die al jaren in het luchtledige stonden en wellicht zelfs onterecht waren betaald, etc. Je maakte daar wat mee.
Een ordelijke administratie is belangrijk. Zowel voor een bedrijf, bank als prive persoon.