het ergste van al, dan op de tweede dag, het coyote-toestel. Het was geen diefstal, en zelfs geen poging tot!!!
Poging tot diefstal. = art. 466 s.w.
Doordat diefstal een wanbedrijf is, is ook de poging strafbaar, nu de strafbaarstelling van de poging uitdrukkelijk in de wet werd bepaald.
De poging tot diefstal veronderstelt dat alle bestanddelen van het misdrijf voltrokken zijn, doch de bedrieglijk wegneming of ontvreemding van de zaak niet voltooid is en aldus het misdrijf niet voltrokken is door één of meerdere omstandigheden, onafhankelijk van de wil van de dader.
Art. 466 SWB Poging tot een van de diefstallen, in de vorige artikelen vermeld, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot driehonderd frank.
Dat valt dus al weg. Ik heb toestelletje zeer bewust teruggelegd.
Het kan dus perfect mogelijk zijn dat u de bewaking heeft gezien en uit reactie het goed vlug maar heeft teruggelegd. Dan is bovenstaande niet meer van toepassing. Er is mogelijk sprake van terugtred. Uiteindelijk is dit aan een rechter om over te oordelen. Op de camerabeelden kan misschien iets te zien zijn...
Ook mogelijk:
Enkelvoudige diefstal (wanbedrijf).
Wettelijke definitie:
Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.
Art. 461. Strafwetboek: Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.
Met diefstal wordt gelijkgesteld het bedrieglijk wegnemen van andermans goed voor een kortstondig gebruik.(gebruiksdiefstal vb. joy-riding)
materieel element:
= het wegnemen is ontvreemden
de diefstal kan enkel betrekking hebben op roerende goederen.
In principe kunnen enkel lichamelijke, materiële zaken ontvreemd worden.
Er mag geen toestemming zijn van de eigenaar van de zaak.
De wegneming en m.a.w. de diefstal is voltrokken van zodra de dader de zaak in zijn bezit, in zijn macht heeft gebracht.
Het moreel element zijnde de wil om de diefstal te plegen.
Diefstal vereist een bijzonder opzet, zijnde het inzicht om zichzelf en/of anderen een onrechtmatig voordeel te verschaffen
Dit bedrieglijk opzet (bv.: winstbejag, geldzucht, kwaadwilligheid, jaloersheid,..) moet aanwezig zijn op het ogenblik van de feiten.
U heeft eerder iets gestolen en had bijna hetzelfde gedaan... Het opzet is zeker aanwezig anders zou u het goed niet uit de doos nemen! Het opzet zou bv niet aanwezig zijn moest u de bedoeling hebben om met het goed iets aan een bediende te vragen. ...uiteindelijk aan de rechter om over te oordelen!
euh dat was er helemaal niet???
Ik kan er alleszins geen enkel bedenken. En ik heb twee nachten gedacht (tot 5u30, als ik zeker was dat er geen huiszoeking kmeer kwam).
Ofwel doet men de huiszoeking direct (heterdaad) ofwel niet. Voor een eenvoudige winkeldiefstal zal men geen OR vorderen.
Fuck this shit.
Mediamarkt heeft dus gewoonweg ongeveer 300€ van me gestolen terwijl de politie erbij stond.
Wat moet ik hiermee doen?
Ik voelde en voel me rotslecht, diefstal, pfrt, 'k ben geen ordinaire dief. 'k Was 1 keer, I've had it, thanks.
Hoe los ik dit in godsnaam op?
1 keer zeker, mogelijks 2 keer... De oplossing is heel eenvoudig: niet meer (proberen) stelen... Heel eenvoudig.
Niet zozeer naar parket toe, daar heb ik redelijk vertrouwen.
Maar hoe krijg ik MM zover me m'n geld terug te geven (en een deel van de aanklacht duidelijk te laten vallen want belachelijk
Zelf procederen is ZO absurd.
En zal u bijzonder veel geld kosten voor uiteindelijk niets....
En ik heb vandaag dan nog de moeite genomen o me bij de filiaalmanager te gaan excuseren.
(hij moest ze nie hebben, de excuses van "iemand als ik" *slik*)[/quote]
Klacht indienen bij comité P->zonder gevolg (hebben ook niets fout gedaan) en misschien wel een tegenklacht.
Er is hier veel discussie over de administratieve boete, tot op heden is hier nog geen rechtspraak over (tenzij iemand hierover iets anders weet te zeggen). Persoonlijk zie ik hier ook niet echt in wat fout is. Een (personeels-)kost aanrekenen voor de tijd die men nodig heeft om zulke gevallen af te handelen. Afpersing is het al helemaal niet. Geen geweld of bedreiging... De medewerker heeft keurig de politie gebeld voor de nodige vaststellingen.Ipv zo kwaad te zijn tegen iedereen, begin eens bij jezelf te kijken. Als dit de eerste keer is dat je iets gestolen hebt zal je waarschijnlijk gewoon een boete krijgen. Het beste advies dat ik je kan geven...betaal de boete en ga verder met je leven. Misschien eens hulp zoeken, er is een reden waarom mensen stelen. Aangezien je niet elke dag steelt ben je ook geen beroepscrimineel. Misschien heb je wat problemen die zich nu uiten.