In WCO en terug in vaste loondienst

FreelancerIT
Topic Starter

In WCO en terug in vaste loondienst

#1 , 04 jun 2015 23:16

2 jaar (02/2013) geleden heb ik door omstandigheden een WCO aangevraagd en gekregen.

De afbetalingen lopen sinds oktober van datzelfde jaar, tot op heden heb ik ze altijd zo goed mogelijk proberen opvolgen.

Nu heeft mijn klant besloten om mijn contract als freelancer niet te verlengen, maar ze hebben me wel een aanbod gedaan als bediende.

Op zich met voordelen die ik krijg, en het mooie loon klinkt het wel vrij aanlokkelijk. Ik zou ook een uitgebreider takenpakket krijgen en de gelegenheid hebben om binnen dit en 2 jaar door te groeien naar een senior functie in datzelfde bedrijf.

Gezien de omstandigheden ben ik eigenlijk wel geneigd om er op in te gaan, maar ik vraag me af hoe het dan zit met bijvoorbeeld met mijn schulden.

Tot 10/2016 hang ik vast aan een WCO (+/- € 1000), daar zijn sindsdien ook nog een belastingsschuld bijgekomen (€ 2500 per maand) en een Schuld aan de Soc. Zekerheid (+/- € 1000) bijgekomen. Als zelfstandige kon ik die schulden probleemloos betalen, maar met wat ik zou verdienen als bediende...

Dus is mijn vraag: stel, ik ga op hun aanbod in, want gebeurd er dan met al die schulden, de BTW, de belastingen & de soc. zekerheid?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jun 2015 08:35

Die schulden blijven, het is niet omdat een zelfstandige werknemer word dat er een spons over de schulden gaat !

Ik zie ook dat je schulden hoofdzakelijk , belastingen, BTW en rsz zijn, ofwel volg je u WCO en betaal je ze correct af, ofwel leg je de boeken neer, maar dit had je al twee jaar geleden mochten gedaan hebben dan was u nu 2 jaar verder en schulden loos.
Nu bestaat een zeer grote kans dat je loonbeslag gaat krijgen en dat je elke maand nog een 1000 € zal hebben om mee te leven, als je niet gehuwd bent met contract zal je vrouw ook zeer weinig over hebben van haar loon !

WCO is een zeer slechte oplossing, dit is enkel tijd winnen voor de executie !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 05 jun 2015 09:31

Er bestaat geen mogelijkheid om de schuldenlast te laten herspreiden?

Ik ben getrouwd met contract, en mijn (v)echtgenote krijgt een vervangingsinkomen (Ziekenkas)

Als ik 2 jaar geleden de boeken had neergelegd was 'k waarschijnlijk op straat terechtgekomen.

Reclame

denlowie

#4 , 05 jun 2015 09:45

Als ik 2 jaar geleden de boeken had neergelegd was 'k waarschijnlijk op straat terechtgekomen.

Dit denkt u, de meesten zijn nog geen stylo kwijt !

Er bestaat nog zo iets van verschoonbaar verklaring, die toch een recht is voor ieder handelaar die te goeder trouw heeft gehandeld.

Daar bij je schulden rsz is zie ik een herverdeling van je schulden zeer moeilijk zitten, tenzij je natuurlijk in een collectieve schuld bemiddeling gaat dan kan dit zeker, en ben je vertrokken voor 10 jaar met een aalmoes verder te moeten leven !

Ik wens je toch zeer veel succes met collectieve schuld bemiddeling, de lonen worden gestort aan de schuld bemiddelaar en jij krijgt een paar euro drinkcenten, en vergeet niet daar komen zeer veel kosten bij voor deze bemiddelaar.

Een faillissement is een zeer vreemd woord, maar voor zeer veel zelfstandige is dit de uitkomst om onmiddellijk een nieuw leven op te bouwen.

De collectieve schuld bemiddeling kan enkel voor een zelfstandige wanneer hij 6 maanden gestopt is !!!!
Dus voor onmiddelijk is dit niet.

Je zit al twee jaar in de penarie, en je zal in die twee jaar niet veel centen moeten sparen hebben, integendeel de schulden zijn er nog, en twee jaar zijn voorbij in je leven.

Een goede handelaar pakt de koe bij de horens en niet bij de staart, met de kans dat je stront over je heen krijgt.

PS
Vind het spijtig dat mensen die niks van faillissementen kennen, ook denken dat ze het weten.

FreelancerIT
Topic Starter

#5 , 05 jun 2015 09:59

Het probleem indertijd zat hem in wat mijn vrouw binnenkrijgt. Met haar loon alleen kunnen we zelfs de huur van ons appartement amper betalen, na aftrek van alle kosten zou er hoogstens 100 à 150 euro zijn overgebleven om van te leven.

Ik stond toen met alles achter, ook met de huur van het appartement, om die reden leek een faillissement mij geen oplossing.

Nu is de situatie anders uiteraard, maar als het kan: liever geen faillissement.

Naar wat ik begrijp kan ik dus beter zelfstandige blijven tot na de WCO.

Jammer, het was een interessant aanbod.

denlowie

#6 , 05 jun 2015 10:21

Ik zou toch alles eens goed overwegen hoor, en praat eens met iemand die een faillissement achter de rug heeft, of met iemand met kennis van zaken, het gaat toch over veel geld !!

De mensen die ik begeleid heb bij een faillissement, die zijn allemaal zonder enige kleerscheuren er uit geraakt en verschillende zijn nu terug allang zelfstandig en boeren het zeer goed.

De meeste gefailleerden zegen na een faillissement had ik dat geweten had het al veel vroeger gedaan, een put kan soms veel te diep zijn om zonder hulp er uit te geraken.

Franciscus

#7 , 07 jun 2015 21:33

http://www.tussenstap.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

denlowie

#8 , 08 jun 2015 05:24

Dit bestaat al een lange tijd niet meer.
En de meesten waren daar toch niet zo tevreden over.

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 08 jun 2015 08:28

is nu http://www.dyzo.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”